Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg mener at det uansett ikke er bra å støtte bedriftene som benytter seg av barnearbeid. At foreldrene får bedre betalt og en rettferdig lønn er det som nytter mest er jeg helt overbevist om.
At det samtidig må jobbes for bedre arbeidsforhold for de barna som arbeider er sikkert, men jeg tror det som nytter i lengden er at vi som forbrukere setter krav til produsentene om at det ikke skal benyttes barnearbeid og at arbeiderne har en lønn til å leve av. Det med fairtrademerking av klær er i sin spede begynnelse, men det har jeg stor tro på.
Dessverre er ikke verden så enkel som det Jeg er enig i at det er det man må jobbe mot, men det nytter ikke å forvente at den endringen som har skjedd i vestlige samfunn over år, skal skje på en tredjedel av tiden og enda raskere i uland. I en del land vil dessverre barnearbeid være nødvendig for at samfunnet skal gå rundt, og å frata barna jobben vil ikke gjøre livet deres bedre, snarere tvert i mot. Det vi må kjempe for er gode arbeidsforhold og skolegang for barna. Trist, men dessverre sant.