|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?
![]() |
#102 |
Har tro på forbedring
|
Slik var jeg også. Jeg husker en gang jeg og moder'n var på en eller annen butikk og vi diskuterte noe kjøp. Mamma brukte argumentet: "ja, men det er jo moderne" hvorpå jeg svart "æ drit i om det e moderne" - Etterpå kom det en dame bort til meg og fortalte at hun ble så glad når hun hørte ungdommer si noe slikt.
![]() |
#103 |
Passiv
|
Hvis jeg hadde bebodd de eiendommene jeg har investert i, ja da hadde det vært et skikkelig overforbruk for en familie. Nå gjør jeg ikke det, jeg bor i et meget enkelt hus som er klart for oppussing - og som skal pusses opp dette året. Når huset bygges på og pusses opp vil vi bore hull til vannbåren varme. Vi velger å investere i starten for å få miljøvennlig varme som er gjennvinnbar. |
![]() |
![]() |
#104 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Jeg er opptatt av at produsenten av klærne jeg kjøper til meg selv og lillemor ikke benytter seg av barnearbeid og at selskapet tilbyr gode arbeidsforhold for sine ansatte. DESVERRE er derfor nesten alle klærne jeg kjøper forholdsvis dyre men foretrekker da heller få plagg enn masse "uetisk" handel fra kjedebutikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() |
#106 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Jeg har noen veldig få dyre plagg, ting som har kostet over 1000 kr. Jeg kan nok telle dem på én hånd. Det er noen kjoler og mine elskede militærboots (fra 2001), som er det eneste jeg synes duger om vinteren.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
fri
|
Jeg skulle også gjerne hatt mer tid til å tråle bruktbutikker og loppemarkeder etter spesielle klær, som man f.eks kan sy om. Har veldig sansen Fretex som lager vesker og puter osv av gamle stoffer og pelser. Gjenbruk/omsøm må jo være det aller mest miljøvennlige? |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?De dyreste klærne mine er uteklærne og støvlene jeg bruker på jobben. Det kommer på rundt kr 3000,-. Ingen av de andre klærne mine koster over kr 500,-. Liker ikke å kjøpe klær, finner ikke noe jeg liker uansett hvor jeg går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Shake it out!
|
Visste du at om vi skulle brøfø hele verden på økologisk mat, så måtte vi ha hogget ned hele regnskogen for å få nok arealer til å dyrke på....? Økologisk mat er vel og bra, men det er mye mer plasskrevende enn ikke-økologisk. Så dessverre er det ikke så enkelt som at verden blir et bedre sted hvis alle går over til økologisk dyrket mat....
![]() |
#110 |
Leser
|
Nei, økologiske produkter forurenser ikke nødvendigvis mindre. Økologiske spanske appelsiner er mye mer belastende for miljøet enn uøkologiske gulrøtter. Frakt er et vesentlig aspekt ved hva produktene belaster miljøet. Det er forferdelig vanskelig å være en bevisst forbruker i dag. Ikke minst fordi at økologiske, miljøvennlige og etiske sider ved produktene ikke har noen sammenheng. Et økologisk produkt trenger aldeles ikke å være hverken miljøvennlig eller etisk (det kan godt være det også, men det er ingen sammenheng mellom disse faktorene).
For meg handler ikke dette om å dele ut dårlig samvittighet. Det handler om å ikke blande kortene. Miljøvennlig forbruk har ikke nødvendigvis en sammenheng med pris. Det har heller ingen sammenheng med antall produkter som kjøpes. Det har en sammenheng med hvordan forbruket til hver enkelt påvirker miljøet. Og noen faktorer for at man driver med miljøvennlig forbruk er som følger:
![]() |
#111 |
Rastløs dagdrømmer
|
Nei, noe moralsk forskjell er det kanskje ikke. For mitt vedkommende var eksemplene dine med bøker, eiendom og teater typiske eksempler på slike ting jeg ikke kjøper på impuls. Dermed er det også en større sjanse for at det er kjøp jeg blir fornøyd med og som jeg tar godt vare på. Det samme kan dessverre ikke sies om kleskjøpene mine. Alt for ofte ender jeg opp med ting jeg slettes ikke trenger og som sjelden eller aldri blir brukt. Jeg har dessverre få plagg som jeg med hånden på hjertet kan si at jeg er veldig glad i, i alle fall over en lengre periode.
Jeg har på ingen måte ment å ha noe "men" bak. Jeg tror selv at muligens ville ha klart å gjøre mindre dumme innkjøp om jeg handlet dyrere ting fordi jeg da måtte ha tenkt meg litt bedre om før jeg betalte. H&M-plagg er så billige at det nesten ikke synes på lommeboka etter et kjøp.
![]() |
#112 |
Leser
|
Jeg også tror det ville ha lønt seg for meg økonomisk om jeg hadde vært mer bevisst på hva jeg burde kjøpt dyrt og hva jeg burde kjøpt billig når det gjelder klær.
![]() |
#113 |
Shake it out!
|
Da er vi 100% enige
![]() |
#114 |
Shake it out!
|
Og bra var kanskje det, for hvis ikke hadde det jo ikke blitt denne kjekke diskusjonen ut av det!
![]() |
#115 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Har nærmest vegring mot kjøp av enkeltplagg som koster mer enn 1000 kroner, så i min garderobe er det fint lite dyre klær. Det finnes enkelte dyre merker i skapet mitt, men disse er kjøpt til sterkt rabatterte priser, f.eks. Mexx-jakke (som i mitt hode er et dyrt merke) til 70 % rabatt og Calvin Klein-jeans for 200 kroner. Jeg finner det meste på H&M, kjøper jeans i mellomsjiktet (Lee, som ligger rett under 1000-lappen), og gjør enkelte kupp på salg i butikker av typen Mango, Oasis og Benetton.
![]() |
#116 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Jeg har noe i skapet som nok regnes som veldig dyre plagg. Men jeg gir beng i mote og kjøper ting fordi jeg liker det, så salg er min venn. Man får utrolig mye fint og i utgangspunktet dyrt for en grei pris om man ikke må ha ting med en gang de kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Rastløs dagdrømmer
|
Jeg tror ikke jeg misforsto hovedinnlegget ditt. Spørsmålet fikk meg bare til å tenke på min egen måte å handle klær på. Jeg er flau over hvordan jeg shopper uten å tenke meg særlig om. Denne diskusjonen har forresten fått meg til å gjøre det jeg har vurdert lenge: melde meg inn i Framtiden i våre hender. Jeg håper at det skal få meg til å føle at jeg bør være mer bevisst, om ikke annet.
![]() |
#118 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?Him - du "lager" et konkret eksempel ut av min generelle kommentar om økologiske varer - |
![]() |
![]() |
#119 |
Rastløs dagdrømmer
|
Men kan vi si at det ikke er et overforbruk? Jeg føler ikke at det at jeg sender de ni buksene til Romania kan unnskylde det faktum at jeg har kjøpt bukser jeg ikke trenger. Det vil jo bli mindre utslipp om jeg sender penger til Romania enn om jeg sender buksene?
![]() |
#120 |
Shake it out!
|
Tja, ville det det? Buksene er jo allerede produsert. Eller tenker du på transporten? Men hvis du ikke sender buksene, kan de ikke gå med dem....
![]() |
|
|