|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdDen hendelsen som er beskrevet i detalj er der to tenåringer ligger på rommet hennes og kliner. Han får lov til å ta henne på puppene og fikle med trusestrikken. Da går det for Karl Ove. I hans egne bukser. Han blir flau, avslutter og går hjem og håper hun ikke merket noe.
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
Jeg begynner jo å forstå hvordan det kan bli mange bøker om han går så detaljer til verks.
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdNei, nå blandes en hel rekke hendelser fra bøkene i en herlig miks her. Det er jo totalt uinteressant å diskutere direkte fra handlingen med noen som ikke har lest bøkene.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De de vet, er at hun var utro etter at han hadde vært utro. Det står ikke stort mer enn det, og historien stiller, igjen, ingen andre enn Knausgård i et dårlig lys.
Akkurat. Men det var ikke så mange som hadde sex på Roskilde det året, så det er sikkert lett å finne ut hvem han lå med.
Jepp!
Ja, nettopp. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg hadde hatt svært store problemer med å takle at tidligere intime bekjentskaper skrev direkte om opplevelsene med meg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg hørte den dokumentaren. Hadde vel ikke hatt like mye gjennomslag om det var bestefaren som kom med en indignert pressemelding. Og så er det vedt å merke seg at dama ikke ubetinget legger ham til last, men innrømmer at hun selv var utro mot ham, FØR hun visste at han hadde vært ute med kølla sjøl. Jeg liker Knausgård. Han er herlig samtidig og politisk korrekt med sin drepende relativisme. Ja, jeg var et svin, men jeg hadde et kall om å dokumentere det. Du ble med i kunsten. Og jammen ble de det alle.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg har allerede presisert at det ikke er hendelsen på Roskilde, rine. |
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Hun hadde mulighet til å forandre på den "utroskapsbiten", men hun valgte å ikke gjøre det. Synes nesten det må være et vesentlig poeng i denne diskusjonen. Hvis ekskona synes det er ubehagelig, men greit, er det jo rart om vi som lesere skal ta mer på vei enn det hun gjør. Synes jeg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdEkskona har ikke lagt det minste skjul på at dette var meget vanskelig for henne. Jeg synes ikke Knausgård kan kreve henne som medarbeider i sitt prosjekt med hennes privatliv som gissel. Han har et selvstendig ansvar for å behandle andre mennesker skikkelig og dette er ikke i noen grad ivaretatt ved at han tilbyr folk å sette seg ned og bruke sin tid og sine krefter på å få ham til å la være. |
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Ja, og så? Fremdeles hennes valg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Poenget er - det er Knausgårds ansvar å behandle andre mennesker anstendig. Han har ikke ivaretatt dette ansvaret gjennom å tilby andre mennesker å stoppe bøllefremferden hans. Han har et selvstendig ansvar. |
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Kanskje vi bare må bli enige om å være uenige. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdOg igjen - måten han har gitt beng i andres følelser og behov i dette bokprosjektet gjør for meg at hans beskrivelser av seg selv som en som søker etter å være et bra menneske totalt undergraves. Hadde det vært noe i de egenskapene han tillegger seg så er det mye i disse bøkene som hadde vært droppet. |
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdVi kan enes om å uenes. |
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Men vi som ikke har lest den boken hvor dette blir omtalt kan jo umulig vite om det er nødvendig for fortellingen eller ikke. Som sagt, jeg mener at man ha en helt klar og grei formening om hva Knausgård har gjort, uten å lese boken. Men akkurat det å diskutere hva som er viktig for fortellingen det kan man ikke gjøre uten å ha lest den.
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg tror vi må ha lest helt forskjellige bøker, smilefjes. KOK har aldri, så vidt meg bekjent, hatt som mål å bli et bedre menneske. Det står ganske mye om hvorfor han valgte å starte på sine bekjennelser i slutten av andre bok, hvis du faktisk er interessert i motivene hans.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg syns han fremstiller seg som en kul bad-ass jeg, ja. Han leverer liksom litt sånn småfalsk selvransakelse her og der, men den virker jo ikke ekte på en flekk. Og mye av det han skriver om andre har jo ingenting med hans far å gjøre. Det virker for meg som om han skriver sagaen som egen fantastiskhet på meg. Lett forkledd med litt vakker dramatisk tristhet og selvinnsikt her og der - men rimelig shallow. De eneste følelsene jeg får inntrykk av at er ekte noe sted er de han beskriver hos andre - og gjennom dette utleverer dem. |
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdHvor mange linjer hadde du lest, sa du? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdJeg har lest den første og halvveis på den andre. Og kommer nok ikke til å lese resten med mindre jeg får en obskur trang til å nok en gang forsøke å forstå hva folk greier å se i disse bøkene - som var grunnen til at jeg ikke ga meg litt over midtveis i første. |
|
![]() |
|
|