Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 21:40   #121
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.507
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, det er jeg absolutt enig, men man trenger jo ikke å stille seg til doms over andres valg av den grunn. Det er tross alt summen som betyr noe. Det hjelper ikke om du skipper kapselmaskinen og kjøper ny ipad i lengden.

Bare sånn for artighets skylt. Hvis man virkelig er opptatt av dette, kan man ikke da bare pelle kaffen ut av nespressokapslene og sortere avfallet i henholdsvis matsøpla og glass- og metallkonteieren?

Våre er laget av plast så vi hiver det med plasten.

Men er det å seie at det du driv med nå er skadeleg for miljøet "å stille seg til doms over andres valg"? Eg meiner, viss eg hadde lese artikkelen i HI før vi førte opp "Kaffemaskin som er lett å gjere rein" på ønskelista, ville eg jo tenkt meg om to gonger og tenkt at det kanskje var betre å ønske seg ein maskin det var meir arbeid å gjere rein, enn ein maskin kor all driten er kapsla inn og går i restavfallet. Eg synest det er fint å få påminningar som kan gjere meg meir bevisst, for det er ikkje alltid eg tenker så langt sjølv.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:43   #122
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Når det er sagt synest eg det er heilt greit at folk fortel meg at eg bør ha dårleg samvit for å bruke nespresso. Eg treng påminningar om at eg kan tenke meir på jordkloda, og viss vi slutter å minne kvarandre på det "fordi alle andre er så mykje verre, køyrer bil og fly og bruker mac og spis sjokolade", trur eg det er fort gjort å gløyme å tenke på jordkloda. Eg sett pris på slike innspel og eg tenker at det er fint at vi kan minne kvarandre på kva forbruk av alle slag faktisk gjer med planeten.

Jeg tror det er et veldig viktig poeng. Ved å gjøre miljøvennlige handliger, om de er aldri så små minner vi dessuten oss selv på at miljø er viktig. Min erfaring er at om man bare begynner i en ende med noe som virker overkommelig, så baller det lett på seg, slik at man gjør stadig mer av det man burde og mindre av det man ikke burde. Å preparere seg selv på denne måten tror jeg dessuten er en forutsetning for å være innstilt på å gjøre større endringer som gjør en skikkelig inngripen i ens livsstil.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:51   #123
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg tror det er et veldig viktig poeng. Ved å gjøre miljøvennlige handliger, om de er aldri så små minner vi dessuten oss selv på at miljø er viktig. Min erfaring er at om man bare begynner i en ende med noe som virker overkommelig, så baller det lett på seg, slik at man gjør stadig mer av det man burde og mindre av det man ikke burde. Å preparere seg selv på denne måten tror jeg dessuten er en forutsetning for å være innstilt på å gjøre større endringer som gjør en skikkelig inngripen i ens livsstil.

Jepp. Og jeg synes det er viktig å ikke gå i fella med resonnementer av typen «Men jeg får jo ikke kildesortert, så da kan jeg like gjerne kjøre bil til jobben også.» Alle monner drar virker som den mest fornuftige tilnærmingen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:53   #124
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Jeg drikker Nespressokaffe hver dag, ofte flere ganger også. :vill&gal:

Angående helseaspektet ved kaffe: Ja, traktekaffe er bedre enn kapsler, men presskanne er enda verre.

Jeg bruker maks 0,5 dl ekstra lettmelk i kaffen min, og det melkesukkeret tåler jeg fint. Når man steamer det, blir det jo enda mer. Men jeg kaller det ikke latte. Er i grunnen usikker på hvaler kalles. En dobbel espresso eller lungo i kopp, litt steamet melk for å brekke av smaken. Hva blir det? Cortado?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 21:59   #125
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Men er det å seie at det du driv med nå er skadeleg for miljøet "å stille seg til doms over andres valg"? Eg meiner, viss eg hadde lese artikkelen i HI før vi førte opp "Kaffemaskin som er lett å gjere rein" på ønskelista, ville eg jo tenkt meg om to gonger og tenkt at det kanskje var betre å ønske seg ein maskin det var meir arbeid å gjere rein, enn ein maskin kor all driten er kapsla inn og går i restavfallet. Eg synest det er fint å få påminningar som kan gjere meg meir bevisst, for det er ikkje alltid eg tenker så langt sjølv.

Jo, men klart det, men vi har ikke fått vår maskin. Vi har kjøpt den selv og det var egentlig ikke med tanke på miljøet i det hele tatt. Det var mer sånn: Nå har den gaggian som du fikk gratis hos onkelen din fordi han ikke ville bruke den lenger fordi den var ødelagt virkelig tatt kvelden. Vi skal ikke benytte muligheten den her måneden når vi kun betaler halv skatt og kjøpe oss en billig kaffemaskin så vi kan lage nokså grei kaffe her hjemme i stedet for å bruke massevis av penger på kaffebar? Det kan jo være en julegave så slipper vi å tenke på noe annet til hverandre?"

Så gjorde vi det. Andre kjøpte andre julegaver. De aller fleste her inne var med på kjøpefesten. I julegavetrådene her inne åpenbarte det seg haugevis med folk som kjøpte dyre duppedingser både til barna og ektefellene sine. Selv en og annen svigermor fikk noe fint.

Det jeg mener er at det fint å ha kunnskapen og følge med, men at enhver familie må selv se hvor det høver å skrenke inn og det er ikke greit at en med to stuer, to biler og to årlige sydenferier peker på min kaffemaskin og sier fy. Nå vet jeg teknisk sett ikke hva hver enkelt som svarte i denne tråden i starten har eller ikke har, men det virket som om de fleste mente kapselmaskin var rene styggedommen og at Fpere burde holde seg for gode til sånt. Når man da i andre tråder leser om hva brukere her inne bruker på hus, interiør, klær, gaver, datautstyr, spill og what not så føler jeg meg urettferdig behandlet.

Skjønner du?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 22:16   #126
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.507
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Eg skjønner kva du meiner, Meissa. Men eg er ikkje einig i at ein skal ha seg fråbedt at folk snakker om kva som ikkje er miljøvennleg, fordi alle har sine ting.

Eg køyrer mykje bil for tida. Eg er inne i ein periode kor eg ikkje klarer gå meir enn rundt 500 meter, så dersom eg ikkje skal bruke bil, vil eg ha relativt liten bevegelsesradius. Det blir ikkje mindre miljøfiendtleg å stå i kø på ringvegen av den grunn, men fordi det er godt for mi mentale helse å komme seg litt lenger bort enn 500 meter, innimellom, prioriterer eg det framføre miljøet.

Eg synest det er legitimt å seie "Ja, eg veit det er dumt å drikke nespressokaffe/køyre bil/spise scampi/spise knekkebrød med smøreost av palmeolje/kaste matrestar/whatnot... men eg gjer det likevel". Eg synest ikkje det er legitimt å seie "Eg drikk nespressokaffe/køyrer bil/spis scampi/spis knekkebrød med smøreost av palmeolje/kastar matrestar/whatnot... så derfor bør ingen seie at det er dumt, dersom dei aldri har gjort noko gale sjølv".

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.

Sist redigert av nokon : 22-01-13 kl 22:21.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 22:31   #127
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har finlest hele tråden, fordi det var veldig mye miljø og økonomi og helse og andre relativt uvesentlige ting i den, men selv om noen skulle ha sagt det før så er det verdt å gjenta:

Nespressokaffe er ikke særlig godt. Alle andre argumenter er irrelevante.

Jeg begriper ikke hvordan Nestlé har greit å innbille folk at dette er ordentlig kaffe, men markedsavdelngen der fortjener åpenbart bonusen sin.

Ben "bleh" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-13, 22:40   #128
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg skjønner kva du meiner, Meissa. Men eg er ikkje einig i at ein skal ha seg fråbedt at folk snakker om kva som ikkje er miljøvennleg, fordi alle har sine ting.

Eg køyrer mykje bil for tida. Eg er inne i ein periode kor eg ikkje klarer gå meir enn rundt 500 meter, så dersom eg ikkje skal bruke bil, vil eg ha relativt liten bevegelsesradius. Det blir ikkje mindre miljøfiendtleg å stå i kø på ringvegen av den grunn, men fordi det er godt for mi mentale helse å komme seg litt lenger bort enn 500 meter, innimellom, prioriterer eg det framføre miljøet.

Eg synest det er legitimt å seie "Ja, eg veit det er dumt å drikke nespressokaffe/køyre bil/spise scampi/spise knekkebrød med smøreost av palmeolje/kaste matrestar/whatnot... men eg gjer det likevel". Eg synest ikkje det er legitimt å seie "Eg drikk nespressokaffe/køyrer bil/spis scampi/spis knekkebrød med smøreost av palmeolje/kastar matrestar/whatnot... så derfor bør ingen seie at det er dumt, dersom dei aldri har gjort noko gale sjølv".

Det har jeg heller ikke sagt. Informasjon er viktig. Kjempeviktig, men det var ikke det tråden bar preg av da jeg skrev mitt første innlegg i den. Den bar preg av mennesker som rettferdiggjorde seg selv ved å hevde sin egen fortreffelighet, men sånn blir det jo ofte når man peker på noe som er uheldig eller dumt. Jeg ville bare påpeke at det kan bli litt unyansert.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:28   #129
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa

men det var ikke det tråden bar preg av da jeg skrev mitt første innlegg i den. Den bar preg av mennesker som rettferdiggjorde seg selv ved å hevde sin egen fortreffelighet, men sånn blir det jo ofte når man peker på noe som er uheldig eller dumt. Jeg ville bare påpeke at det kan bli litt unyansert.

Før ditt første innlegg var det skrevet over 60 innlegg i tråden hvor det ble tipset om at
* Kraft-maskinene har et resirkuleringssystem
* At det finnes andre, billigere og like raske alternativer til kapselmaskiner som aeropress og presskannekopper
* At Nespressoboutiqene tar i mot kapslene (men gjenvinnes de?)
* samt at det var ganske varierende om folk hadde kapselmaskin eller ikke, og hva de syns om det.

Så jeg er slett ikke enig i at tråden bar preg av mennesker som rettferdiggjorde seg selv ved å hevde sin egen fortreffelighet som du påstår.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 23-01-13 kl 10:30.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:37   #130
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.507
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det har jeg heller ikke sagt. Informasjon er viktig. Kjempeviktig, men det var ikke det tråden bar preg av da jeg skrev mitt første innlegg i den. Den bar preg av mennesker som rettferdiggjorde seg selv ved å hevde sin egen fortreffelighet, men sånn blir det jo ofte når man peker på noe som er uheldig eller dumt. Jeg ville bare påpeke at det kan bli litt unyansert.

Eg synest det er greit at du seier at det å bruke kapselmaskinar er ein kvardagsluksus du unner deg, til tross for at du blir informert om at det er eit miljøproblem - eg seier det same sjølv. Men eg synest det er irriterande at kvar gong nokon peikar på eit miljøproblem, ender diskusjonen opp med at dei som har reist med fly i løpet av dei siste tre åra skal i alle fall halde kjeft.

Ingen av oss som bur og lev i eit samfunn som det norske, kan ha godt samvit på alle punkter, miljømessig. Det betyr ikkje at vi ikkje kan gjere så godt vi kan og ha eit reflektert forhald til dei punktene vi vel å ignorere informasjon om miljøet. Eg trur at er det nå så farleg-haldninga, er skummel.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:41   #131
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg synest det er greit at du seier at det å bruke kapselmaskinar er ein kvardagsluksus du unner deg, til tross for at du blir informert om at det er eit miljøproblem - eg seier det same sjølv. Men eg synest det er irriterande at kvar gong nokon peikar på eit miljøproblem, ender diskusjonen opp med at dei som har reist med fly i løpet av dei siste tre åra skal i alle fall halde kjeft.

Ingen av oss som bur og lev i eit samfunn som det norske, kan ha godt samvit på alle punkter, miljømessig. Det betyr ikkje at vi ikkje kan gjere så godt vi kan og ha eit reflektert forhald til dei punktene vi vel å ignorere informasjon om miljøet. Eg trur at er det nå så farleg-haldninga, er skummel.

Enig. Også er det noe med å hvertfall stramme inn der terskelen er relativt lav, tenker jeg.

Å fly mindre i jobbsammenheng kan være vanskelig å gjøre noe med, men å la være å kjøpe en miljøversting av en kaffemaskin når det finnes så mange gode alternativer er liksom ikke så veldig vanskelig. Da er det viljen det står på. Når man først har maskinen kan man tenke gjennom bruk, hva man gjør med kapslene, samt legge press på produsenter for å opprette gode reutrordninger.

Jeg tror alle kan ha godt av å gå igjennom miljøvalgene man tar, og å prøve så godt man kan å velge anderledes der det er mulig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:47   #132
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har finlest hele tråden, fordi det var veldig mye miljø og økonomi og helse og andre relativt uvesentlige ting i den, men selv om noen skulle ha sagt det før så er det verdt å gjenta:

Nespressokaffe er ikke særlig godt. Alle andre argumenter er irrelevante.

Jeg begriper ikke hvordan Nestlé har greit å innbille folk at dette er ordentlig kaffe, men markedsavdelngen der fortjener åpenbart bonusen sin.

Ben "bleh" Murphy

Sånn bortsett fra at jeg syns kaffen er god nok, så er jeg enig i at markedsavdelingen har gjort fantastisk god jobb. Det må jo være en gullgruve for Nestle at så mange mennesker har en kaffemaskin som krever en abonnementsordning på nettopp deres (overprisede) kaffe i uoverskuelig fremtid. Det er jo en genial forretningstaktikk.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:50   #133
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Ingen av oss som bur og lev i eit samfunn som det norske, kan ha godt samvit på alle punkter, miljømessig. Det betyr ikkje at vi ikkje kan gjere så godt vi kan og ha eit reflektert forhald til dei punktene vi vel å ignorere informasjon om miljøet. Eg trur at er det nå så farleg-haldninga, er skummel.

Enig. Jeg synes vi skal tåle å bli fortalt (f.eks. gjennom artikler som den som er bakgrunnen for denne tråden) hva som er problematisk miljømessig. Jeg tror til og med det er bra. For meg er miljøtrådene på FP med og gir meg økt bevissthet, og de gjør også at jeg tar bedre valg. Det betyr ikke at jeg klarer å gjøre gode valg på alle områder, men jeg synes det er greit å være klar over hva man gjør som er miljøfientlig.

Jeg tror ikke teknologiutvikling og nye energikilder vil kunne redde oss hvis vi fortsetter det høye forbruket vi har nå. Jeg synes utviklingen er veldig skremmende rett og slett.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror alle kan ha godt av å gå igjennom miljøvalgene man tar, og å prøve så godt man kan å velge anderledes der det er mulig.

Jepp.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:53   #134
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror alle kan ha godt av å gå igjennom miljøvalgene man tar, og å prøve så godt man kan å velge anderledes der det er mulig.

Og jeg tror de aller færreste har en tanke om at de skal gjøre dårligst mulig, på noe område. Jeg har som regel godt av å bli bevisstgjort, men så tar jeg valg som fungerer for oss, syvende og sist. På noen områder er vi flinke, på andre områder ikke. Men man kan ikke klare alt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:55   #135
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Vi har byttet ut kapselmaskina med en espressomaskin, men skal ikke skryte på meg at det lå miljøhensyn bak den avgjørelsen. Jeg synes det er ok at slikt blir tatt opp. Jeg tenkte dumt/feil i forhold til resirkulering for en stund siden, og ble korrigert her i forumet. Det føles ikke nødvendigvis bra å bli retta på, men det hjelper om man får gjort noe med det og etterhvert får opparbeidet seg litt god samvittighet.

  Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:55   #136
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.507
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Enig. Jeg synes vi skal tåle å bli fortalt (f.eks. gjennom artikler som den som er bakgrunnen for denne tråden) hva som er problematisk miljømessig. Jeg tror til og med det er bra. For meg er miljøtrådene på FP med og gir meg økt bevissthet, og de gjør også at jeg tar bedre valg. Det betyr ikke at jeg klarer å gjøre gode valg på alle områder, men jeg synes det er greit å være klar over hva man gjør som er miljøfientlig.

Jeg tror ikke teknologiutvikling og nye energikilder vil kunne redde oss hvis vi fortsetter det høye forbruket vi har nå. Jeg synes utviklingen er veldig skremmende rett og slett.


Jepp.

Eg trur og forbruket er hovudproblemet. Og eg trur det er viktig at vi våger å snakke om det, uavhenging av kor mykje vi reiser med fly eller ikkje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 09:57   #137
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og jeg tror de aller færreste har en tanke om at de skal gjøre dårligst mulig, på noe område. Jeg har som regel godt av å bli bevisstgjort, men så tar jeg valg som fungerer for oss, syvende og sist. På noen områder er vi flinke, på andre områder ikke. Men man kan ikke klare alt.

Jeg også. Det er mange områder jeg kan bli bedre på, og mange områder jeg syns det er slitsomt å skulle forbedre meg på. Derfor har jeg behov for å bli påminnet dette, kanskje få framlagt alternativer og etterhvert føles det ikke så uoverkommelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:03   #138
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.543
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og jeg tror de aller færreste har en tanke om at de skal gjøre dårligst mulig, på noe område. Jeg har som regel godt av å bli bevisstgjort, men så tar jeg valg som fungerer for oss, syvende og sist. På noen områder er vi flinke, på andre områder ikke. Men man kan ikke klare alt.

Sånn tenker jeg også! Yngste går stort sett i arveklær, eldste har så hun klarer seg men heller ikke mer. Ting brukes opp. Jeg er ikke interessert i hus og ting til hjemmet i særlig stor grad, så lite forbruk der. Ikke flyr jeg på ferie heller stort sett. Veldig flink til å resirkulere. Det går noen kaffekapsler i uken, men det kan jeg leve med. Grå dunk ble tømt i dag av renovasjonsarbeiderne. Halvfull dunk. To uker siden sist den ble hentet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:04   #139
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Før ditt første innlegg var det skrevet over 60 innlegg i tråden hvor det ble tipset om at
* Kraft-maskinene har et resirkuleringssystem
* At det finnes andre, billigere og like raske alternativer til kapselmaskiner som aeropress og presskannekopper
* At Nespressoboutiqene tar i mot kapslene (men gjenvinnes de?)
* samt at det var ganske varierende om folk hadde kapselmaskin eller ikke, og hva de syns om det.

Så jeg er slett ikke enig i at tråden bar preg av mennesker som rettferdiggjorde seg selv ved å hevde sin egen fortreffelighet som du påstår.

Kraft maskiner? Jeg prøvde å google dette, men det kom lite opp. Er det det samme som tassimo?

Areopress og presskanne kan da ikke sammenlignes med vår kaffemaskin i alle fall. Disse lager jo vanlig kaffe. Det drikker ikke jeg. Jeg liker espresso med stemaet melk, jeg. Vi har forresten presskanne som vi bruker når vi får besøk av mennesker som liker kaffe.

Ja, selvfølgelig har vi kaffemaskin av bekvemmelighetshensyn. Jeg har aldri hevdet noe annet. Er ikke det meste vi handler ut i fra det samme hensynet?

Jeg vet forresten ikke hvem som har skrevet at man skal gi bæng i miljøet fordi man kjøpte wii og fløy til syden i fjor. Ikke jeg. Jeg har skrevet at vi alle kan bidra og at vi alle bør bidra med det vi kan. At kunnskap om hva som er gode valg er viktig, men jeg synes det er snålt at man skal dra opp kaffemaskiner som et stort problem i forbrukersamfunnet når det er så mye vi alle kan bidra med uansett.

Jeg synes fortsatt ikke at det høres riktig ut at noen som tjener mye mer enn meg og dermed mest sannsynlig også forbruker mye mer enn meg skal kritisere meg fordi jeg akkumulerer et par kilo plastavfall på et år. Virkelig ikke!

Hva med ideen min om å pelle ut kaffen og deretter kildesortere? Man kan hvis man vil.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-13, 10:09   #140
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hva vet vel du om inntektsnivå og hva i all verden har det med å være miljøvennlig å gjøre? Jeg syns argumentasjonen din ikke henger på greip og kun bærer preg av at du er snurt.

Om det er espresso du vil ha anbefaler jeg moccakanner, det finnes både elektriske og til sette på komfyren til under 500 kroner. Din påstand om at gode kverner må koste flere tusen ler jeg bare av, rett og slett.

Når det er sagt, så syns jeg selvsagt ikke du skal kvitte deg med en maskin du allerede har, det vil jo i såfall være veldig miljøuvennlig. I mellomtiden kan du jo som du sier, rense kapslene og resirkulere dem med metallavfallet. Så kan du jo vurdere å velge anderledes neste gang.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no