Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-07, 13:48   #101
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å lage saus fra bunn av - oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Den fra Oliviers er skikkelig tjukk og sirupsaktig.

Mmmm.... Jeg bor i Stavanger. Hvor får jeg tak i?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 13:48   #102
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje Ultra? Eventuelt Ravnkloa, eller den lille delikatessesjappa som er inne på rema1000 på Torget? Noen i Trondheim som vet? (plutselig desperat nå ...)

Gammel 31-01-07, 13:50   #103
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får vi navnet på denne vidunderlige sirupen, Lille My, så kan den kanskje oppspores utenfor Oslo også?

Gammel 31-01-07, 13:52   #104
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den fra Oliviers er skikkelig tjukk og sirupsaktig.

:noterer:
Er det en kjede?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 13:54   #105
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Trondheim

Lille spesial? Postordre fra mmmat?
(de holder på å oppdtaere men har sikkert siden oppe og gå snart)

Gammel 31-01-07, 14:03   #106
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

:noterer:
Er det en kjede?

Ja, se linken over for butikkliste i Norge. Veldig verdt et besøk på neste Oslo-tur, altså. Gode smaksprøver!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:05   #107
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det lureste jeg har gjort denne uken, er å starte denne tråden

Gammel 31-01-07, 14:06   #108
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Mmmm.... Jeg bor i Stavanger. Hvor får jeg tak i?

HVis det er Olivers & Co det er snakk om, så har de butikk i Østervåg i Stavanger sentrum.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:07   #109
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Kanskje Ultra? Eventuelt Ravnkloa, eller den lille delikatessesjappa som er inne på rema1000 på Torget? Noen i Trondheim som vet? (plutselig desperat nå ...)

Jeg ville sjekket på Ultra, Bunnpris gourmet og ICA Maxi. De har kanskje ikke i prisklassen 300,-+, men noe brukende har de nok.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 14:10   #110
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

HVis det er Olivers & Co det er snakk om, så har de butikk i Østervåg i Stavanger sentrum.

Er det den nye ved siden av den Provence-butikken? Jeg visste ikke at den het Olivers. Jeg har vært der og fått smake litt, og det var godt! Men ikke så tykt...

Noen som har navn og årstall på en skikkelig god, så jeg vet spesifikt hva jeg leter etter?

Gammel 31-01-07, 14:12   #111
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det den nye ved siden av den Provence-butikken? Jeg visste ikke at den het Olivers. Jeg har vært der og fått smake litt, og det var godt! Men ikke så tykt...

Jepp, den er det. Har ikke handlet der selv, men fikk god olivenolje til jul derfra (i gavepakke -og det er eneste grunnen til at jeg husket navnet på butikken).

Gammel 31-01-07, 14:14   #112
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får vi navnet på denne vidunderlige sirupen, Lille My, så kan den kanskje oppspores utenfor Oslo også?

Jeg er ikke ute etter et spesielt merke, det er bare at der jeg vanligvis handler har de et par balsamicotyper som er litt dyrere enn de billigste, og som jeg synes er ganske gode, men jeg har veldig lyst til å smake noen som er noen nivå over.

Hva den dyre i Italia het aner jeg ikke, husker bare at jeg dånte litt over prisen og lurte fælt på hvordan den smakte...

Regner ikke med å finne akkurat den her, og hadde neppe hatt råd til den om jeg fant den, men en litt dyrere enn de jeg vanligvis bruker bare ...

Madam Mim: Takk for link!

Gammel 31-01-07, 14:16   #113
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg vil gjerne ha navn og nummer, Toff. Hvis du gidder.

Gammel 31-01-07, 14:20   #114
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

På nettsiden til Oliviers & Co finner jeg ikke Stavangerbutikken, men den var der sist jeg var i byen, så jeg regner med at de bare er trege til å oppdatere siden sin.

Gammel 31-01-07, 14:23   #115
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne ha navn og nummer, Toff. Hvis du gidder.

Jeg tror ikke jeg har smakt noen balsamico som er tjukkere og mer konsentrert enn den lengstlagrede fra Oliviers. Ikke kjøpt selv, i hvert fall. Det er den vi pleier å ha, for det meste.

Gammel 31-01-07, 14:26   #116
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Her var det mange gode saus tips.
Jeg lager Mim- varianten av brun saus, men det er mest fordi jeg ikke har tid (eller tolmodighet) til å brune mel.
Min mor gjør det på "gamlemåten" og den blir veldig god.

Og balsamico er utrolig digg, bruker det mye til dressing og wok.
På jordbær har jeg aldri prøvd det, men har fått det anbefalt før...
Får se til sommeren om jeg husker det.

Gammel 31-01-07, 14:28   #117
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg tror ikke jeg har smakt noen balsamico som er tjukkere og mer konsentrert enn den lengstlagrede fra Oliviers. Ikke kjøpt selv, i hvert fall. Det er den vi pleier å ha, for det meste.

Thanks. Men skal jeg bare gå inn på Oliviers og be om den lengst lagrede de har? Og hva koster den?

Gammel 31-01-07, 14:32   #118
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg risikerer ikke å svi brunsausen, av den enkle grunn at jeg er alt for lat til å prøve å brune den. Hva har man vel ikke sukkerkulør for, liksom?

Men gode sauser er vanskelige, men nå har jeg lært mye i denne tråden, så neste gang jeg skal lage god mat (som med hjemmeværende mann er lenge til) skal jeg teste ut noen gode tips.

Gammel 31-01-07, 14:49   #119
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Thanks. Men skal jeg bare gå inn på Oliviers og be om den lengst lagrede de har? Og hva koster den?

Jeg skal lese på etiketten når jeg kommer hjem, jeg. Husker ikke helt hva den koster. Men den er verdt hver krone.

Gammel 31-01-07, 14:54   #120
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke leste hele tråden, men hvis det er balsamico sirup dere snakker om, så har de det på Ultra og Centra, bl.a en fra Il Torrione. Jeg har også en fra Merchant Gourmet som er veldig god.

Og hvit balsamico sirup eller glaze på jorbær *drømmer*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.