Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syn på barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-06, 21:38   #101
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syn på barnehageansatte

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å bli ropt opp gang på gang kan ha andre forklaringer enn å bevisst komme for sent.

Selvsagt. Jeg har selv løpt på denne måten en gang. Håper det var første og siste gang. Jeg var 21 år og i kjempeform, men trodde likevel jeg skulle dø etter å ha løpt lange ganger med tunge bager.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 21:51   #102
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde jeg hadde god tid, men det viste seg at da jeg kom til flyplassen i Stockholm og skulle til Oslo var det bare 10 minutter til flyet gikk. Utrolig hyggelige folk i sikkerhetskøen gjorde at jeg kom med.
Hjertet banket i 200 og jeg så sikkert helt forfjamset ut for jeg hadde beregnet goood tid for å få kjøpt en bursdagsgave, men hadde sett feil på billetten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 22:50   #103
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber i barnehage, og har opplevd å bli spurt om å være barnevakt for noen av barna på kveldstid. Det ene foreldreparet som spurte uttrykkte at det jo kunne være kjekt for meg med litt ekstra penger.

Gammel 25-11-06, 23:00   #104
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg jobber i barnehage, og har opplevd å bli spurt om å være barnevakt for noen av barna på kveldstid. Det ene foreldreparet som spurte uttrykkte at det jo kunne være kjekt for meg med litt ekstra penger.

Jobbet du som fagarbeider eller førskolelærer?

Litt avsporing, men jeg har selv jobbet i barnehage som pedagogisk leder en stund, og jeg opplevde aldri og bli spurt om å være barnevakt, selv om jeg var barnløs på den tiden. Mulig jeg ikke var så flink med barna at de ikke ville bruke meg?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:09   #105
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jobbet du som fagarbeider eller førskolelærer?

Litt avsporing, men jeg har selv jobbet i barnehage som pedagogisk leder en stund, og jeg opplevde aldri og bli spurt om å være barnevakt, selv om jeg var barnløs på den tiden. Mulig jeg ikke var så flink med barna at de ikke ville bruke meg?

Jeg er assisstent. De hadde neppe spurt ped.lederen, men nå har hun flust av egne barn også da...

Gammel 25-11-06, 23:11   #106
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det gjør selvsagt stor forskjell. I vår barnehage er det ingen ansatte som har egne barn, og jeg tror alle er under 25 - og da synes jeg ikke tanken om å spørre om noen kan være barnevakt er så fjern som jeg nok ville syntes dersom alle var over 40 med egen familie.

Jeg tror mange som jobber i barnehage ikke synes det er så ille og bli spurt om å være barnevakt, man blir jo veldig glad i barna og får en veldig stor omsorgsfølelse for de.

Når det gjelder og komme for sent, så sa den ansatte jeg snakket med at hun ble skrekkelig fornærmet om en mor kom 15 min. etter stengetid og ville putte en tohundrelapp i lommen hennes, for å gjøre det "godt igjen". Det hun etterlyste var respekt fra foreldre at hun faktisk hadde et liv etter jobb. Hun hadde familie og venner hun ville tilbringe tid sammen med. Og hun forventet at foreldre forsto at det og jobbe i barnehagen var kun en jobb, ikke en livsstil.

Nå er dessverre slik at man i nesten alle kommunale barnehager ikke for en krone for å være 15 min. over tiden ved hver senvakt. 15. min nå og da blir fort mange timer i løpet av et år, og jeg skjønner godt fustrasjonen hennes.

Hun synes også det var fryktelig vanskelig og gi barna et godt pedagogisk tilbud den siste timen av arbeidsdagen. Det kunne ofte være foreldre som ringte og lurte på om hun kunne kle på barna til de kom, og mange foreldre hadde gjerne mye de gjerne ville snakke om ved henting. I tillegg skal man rydde avdelingen før barnehagen stenger, slik at det er klart til vaskerne kommer. Så hun følte en stor fustrasjon for hvordan barna ble ivaretatt på slutten av dagen i barnehagen.

Gammel 25-11-06, 23:12   #107
m|nken

Standard

Jeg er assisstent. De hadde neppe spurt ped.lederen, men nå har hun flust av egne barn også da...

Men hvorfor mener foreldre at det er mer legitimt og spørre assistenter om barnepass enn førskolelærere? Hva kan være bakgrunnen til at de ikke spør alle ansatte i barnehagen?

Gammel 25-11-06, 23:18   #108
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dersom det viser seg i en barnehage at mange foreldre (ikke bare en her og der enkeltvis noen ganger) kommer for sent, og at det skjer jevnlig med mange, så er vel det et signal om at barnehagen har for kort åpningstid. Det er likegyldig at de barnehageansatte eller enkelte foreldre synes at en småbarnsavdeling ikke trenger lenger åpningstid enn til 17 dersom merparten av foreldrene i en gitt barnehage jobber til 17, og derfor ikke har anledning til å hente klokken 17. Da må styrer innkalle til foreldremøte og lufte grunner og idéer og problematikk rundt åpningstidene.
Jeg tror også behovet er ganske stort for barnehager med mer fleksible åpningstider, spesielt i de større byene. Det er MANGE foreldre der en eller begge jobber skift.

Bakgrunnen til at jeg skrev at småbarnsavdelingen ikke trenger lengre åpningstid enn til 17. er fordi jeg vet at mange små barn på avdelingen til P. gjerne er i barnehagen fra rundt 07.30-08.00 til 17.00 hver dag! De ansatte melder om at barna blir fryyyktelig slitne og mange foreldre kan ikke skjønne hvorfor barna er så grinete når de blir hentet. Barnehagen har et hav av nye inntrykk hver dag for en liten ettåring, og jeg tror faktisk noen foreldre bør revudere om det egentlig er greit at deres barn tilbringer så lange dager i barnehagen hver dag.

Nå er det selvsagt foreldre som kan ha lang reisevei, sliter med å få ende til og møtes osv, og ikke ser noen annen utvei. Det er ikke de jeg tenker på når jeg mener at enkelte foreldre bør revurdere. Da tenker jeg heller på foreldre som er så karrierebeviste at jobben krever så mye at det går ut over de minste barna.

Gammel 26-11-06, 00:39   #109
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg ble spurt om å være barnevakt da jeg var ped. leder. Men det var helt uproblempatisk for meg - jeg sa bare nei om det ikke passet.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 01:18   #110
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Syn på barnehageansatte

Jeg trodde jeg kom for seint i bhg. engang som det var store problemer på t-banen, så jeg ringte og sa fra og det var ikke noe problem. Men dog kom jeg faktisk et par minutter før stengetid og da var hun ferdig påkledd og alt så vi bare gikk.
Men det kunne ikke falle meg inn og komme bevisst for seint, eller ha det som vane, eller beregne så dårlig tid til henting el.
Jeg har respekt for de voksnes arbeidstid i bgh. de skal kanskje hjem til familiene sine de og, uansett skal de ha fri i fritida si.

Jeg kunne vel heller aldri spørt dem om å være barnevakt, og i hvertfall ikke ta en vaskejobb!!

Jeg ser på bhg. både som et servicetilbud, og som et trygt, sikkert, pedagogisk sted for snuppa å være, hvor hun stortrives.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 14:08   #111
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Faktisk litt som du har skrevet har jeg opplevd også, at foreldre ikke respekterer arb tiden vår. Kommer pesende inn akkurat når det egentlig skal stenges. Trur mange foreldre bare ser det som et sted å ha barna "lagre". Ikke alle da, og noen barnehager er flinkere en andre og noen avd er flinkere en andre. Ser på barnehagen som et pedagogisk tilbud, hvor barna lærer mye viktig.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 15:52   #112
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Som fremtidig førskolelærer er jeg fornøyd med svarene deres !

Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.