Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syn på barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-06, 21:40   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Syn på barnehageansatte

For meg er barnehagen både et servicetilbud og et pedagogisk tilbud. Vi har aldri hentet ungene etter stengetid, og vi spør ikke de ansatte om å være barnevakt.

Folk jobber når de jobber, og skal ha fri når de har fri.

Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:48   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

For meg er barnehagen både et servicetilbud og et pedagogisk tilbud. Vi har aldri hentet ungene etter stengetid, og vi spør ikke de ansatte om å være barnevakt.

Folk jobber når de jobber, og skal ha fri når de har fri.

Enig, det skulle bare mangle. Jeg var en gang tyve minutter for sent ute, fordi trikken stod fast i trafikken, og da får vi "bot", hvilket er helt rimelig etter min mening. (Jeg ringte da jeg skjønte at jeg kom til å bli for sen, slik at de visste at jeg var på vei.) Man kan jo ikke forvente at de ansatte skal jobbe gratis etter arbeidstid!

Jeg kunne kanskje funnet på å spørre om noen av de ansatte kunne tenke seg å være barnevakt, men da ville jeg selvsagt betalt dem ordentlig. Jeg kan ikke se noe respektløst i å spørre om det. (Antagelig ville jeg da forhørt meg hos styrer om hun visste om noen kunne tenkes å være interesserte, i stedet for å spørre en tilfeldig valgt assistent direkte.)

Gammel 22-11-06, 21:57   #3
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kunne kanskje funnet på å spørre om noen av de ansatte kunne tenke seg å være barnevakt, men da ville jeg selvsagt betalt dem ordentlig. Jeg kan ikke se noe respektløst i å spørre om det. (Antagelig ville jeg da forhørt meg hos styrer om hun visste om noen kunne tenkes å være interesserte, i stedet for å spørre en tilfeldig valgt assistent direkte.)

Dette synes jeg er helt greit.
Har selv sittet barnevakt både kvelder og hele helger, men selvsagt for skikkelig betaling!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:58   #4
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du hadde ikke spurt en førskolelærer eller pedagogisk leder med andre ord? Eller er det bare en tilfeldighet at du skrev assistent?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:01   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Du hadde ikke spurt en førskolelærer eller pedagogisk leder med andre ord? Eller er det bare en tilfeldighet at du skrev assistent?

Jeg mener at jeg ville ikke spurt noen. Jeg oppfattet den opprinnelige historien som at det nettopp var en "tilfeldig valgt assistent" som ble spurt (uten at de hadde noen spesiell grunn til å tro at h*n var interessert i jobben), og jeg ville ikke gjort det. Jeg ville spurt styreren eller hengt opp en lapp.

Gammel 22-11-06, 22:09   #6
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg mener at jeg ville ikke spurt noen. Jeg oppfattet den opprinnelige historien som at det nettopp var en "tilfeldig valgt assistent" som ble spurt (uten at de hadde noen spesiell grunn til å tro at h*n var interessert i jobben), og jeg ville ikke gjort det. Jeg ville spurt styreren eller hengt opp en lapp.

Jeg skrev ikke hvilken stilling den ansatte i den opprinnelig historien hadde, da jeg var litt nysgjerrig på hvordan det ville bli tolket. Om dere trodde det var snakk om en førskolelærer eller en annen ansatt. H*n er forøvrig barnepleier.

Gammel 22-11-06, 22:11   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg skrev ikke hvilken stilling den ansatte i den opprinnelig historien hadde, da jeg var litt nysgjerrig på hvordan det ville bli tolket. Om dere trodde det var snakk om en førskolelærer eller en annen ansatt. H*n er forøvrig barnepleier.

Jeg "håpet" det var snakk om en assistent, da jeg synes det er rimeligere å spørre om en assistent er interessert i en bijobb, siden de tjener såpass dårlig. Men poenget mitt er uansett at jeg ikke ville spurt på den måten.

Gammel 22-11-06, 22:20   #8
m|nken

Standard

Slik jeg forsto det på barnehagen ville de nå benytte seg av barnevernsvakta etter stengetid (17.00) hvis ikke barn ble hentet. Mulig jeg misforsto litt og at man først må vente to timer før man kan ringe barnevernsvakten.

Jeg vet at det har vært en del bøter i "vår" barnehage og enkelte har fått brev om at de mister barnehageplassen hvis de ikke skjerper inn på å komme tidsnok til stengetid. Dette har visst ikke vært til stor hjelp. Men det kan kanskje ha en sammenheng med at daglig leder aldri har gjort alvor av "truslene".

Det var forøvrig litt intr. at den ansatte i barnehagen fortalte at h*n titt og ofte hadde opplevd at foreldre ringte til barnehagen og spurte om h*n kunne ordne det slik at barnet var ferdig påkledd når det ble hentet. Foreldrene kom dermed pesende rett over kl. fem, tok barnet i hånden og løp tilbake til bilen. Jeg tror ikke h*n synes det var så ille at de forventet den ekstra lille servicen, men jeg tror h*n følte seg litt maktesløs med at h*n aldri fikk en mulighet til å fortelle hvordan dagen til barnet hadde vært, eller man fikk aldri tid til og utveksle informasjon og viktige beskjeder.

Sist redigert av m|nken : 22-11-06 kl 22:25.
Gammel 22-11-06, 22:24   #9
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Slik jeg forsto det på barnehagen ville de nå benytte seg av barnevernsvakta etter stengetid (17.00) hvis ikke barn ble hentet. Mulig jeg misforsto litt og at man først må vente to timer før man kan ringe barnevernsvakten.

Man må ikke vente med å ringe barnevernsvakten.
Dersom man står der med et barn som ikke er hentet, ringer en bare å gir beskjed om at en kommer. Det ville vært alt for lenge å være igjen to timer i barnehagen.

Gammel 22-11-06, 22:32   #10
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva gjør barnehageansatte som må vente i forhold til å hente sine egne barn i annen barnehage?
Det kan jo også oppstå. At barnehageansatte kommer for sent til barnehagen fordi de selv har blitt forsinket.

Ja, da har du et problem!

Forhåpentligvis er det såpass mange på huset at noen andre kan vente sammen med barnet du har igjen.

Det er det som er problemet for mange barnehageansatte - at en ikke kan planlegge noe rett etter jobb fordi en aldri vet om en kan gå når en slutter. Det er selvsagt ikke en holdbar situasjon!

Gammel 23-11-06, 09:09   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I de barnehagene (2) vi har hatt barna i har det vært mest aktuelt å spørre assistentene. De har vært yngre og har ikke hatt egen familie. Jeg vet ikke hva de forskjellige yrkesgruppene i barnehagen tjener.

Gammel 23-11-06, 09:20   #12
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har stor respekt for de barnehageansatte, litt for stor kanskje når jeg går og gruer meg til å be dem ta av dongeribuksa når han skal ut med vinterdress...

Det ville aldri falt meg inn å tipse en tilfeldig barnehageansatt om ekstrajobb, dersom jeg skulle spurt om barnevakt måtte jeg kjent vedkommende godt - sånn at det nesten blir en vennetjeneste/og vært passe desperat i tillegg.

I fjor, da han gikk i en bhg som stengte 15:45 hendte det en eller to ganger at jeg kom for seint. Det var min egen feil, men jeg ringte og sa jeg var på vei - og det var snakk om maks 5 minutter (litt forskjell på det og to timer). Nå har vi fått ny bhg og ny åpningstid 16:45. Har aldri vært for sein der, men han er ofte blant de siste som blir hentet - så det virker ikke som om for sein henting er noe problem.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:49   #13
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøye meg, hva folk kan tillate seg!

Jeg ser på de aller fleste yrker som et servicetilbud, enten det er håndtverkere, lærere, leger eller barnehageansatte.

Så jeg ser på barnehagen som et servicetilbud, men enda mer et pedagogisk tilbud for barn.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.