Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mengder mat og vekt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-09, 09:47   #81
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Mengder mat og vekt

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg har på tykt lag med smør og masse ost. Så enig med deg.

Og middagene er ikke av type salat... ikke minst så kan man drikke mye kalorier.

Da kan man jo forvente at man legger på seg også da.

2000 kcal er jo et normalinntak da, det er få av oss som trenger så mye mer med mindre man trener aktivt.

Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 12:48   #82
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn tenkte jeg også, før jeg begynte med lavkarbo og innså at det er proteinene og fettet som metter mest. Før kunne jeg spise 6 knekkebrød med magert pålegg og være like sulten etter en time. Etter at jeg begynte med lavkarbo kunne det fint holde med 2 knekkebrød med MYE smør og pålegg på, og jeg var mett i 3-4 timer og mer. Folk som spiser 5 brødskiver og sier de aldri blir mette, holder seg stort sett til magert pålegg og mye karbohydrater, ser jeg. Da er det ikke så rart.

Jeg liker ikke smør, blir dårlig av feit mat og må smake brød/knekkebrød, ikke bare pålegg. Syns det er kvalmt med for mye pålegg på.

Gammel 11-01-09, 13:52   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men da er det jo ikke rart du blir fort sulten av et par knekkebrød. I rest my case.

Gammel 11-01-09, 15:49   #84
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Ja, men da er det jo ikke rart du blir fort sulten av et par knekkebrød. I rest my case.

Fort sulten? Jeg blir ikke mett.

Til frokost i dag spiste jeg 2 egg, en skive ved siden av, en halv skive med røkt kalkun, 1,5 skive med syltetøy, 1 kopp te, 1 glass vann, 1,5 glass juice og etter 2,5 time var jeg veldig sulten igjen. Jeg egner meg ikke til å slanke meg.

Gammel 19-01-09, 02:15   #85
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Da kan man jo forvente at man legger på seg også da.

2000 kcal er jo et normalinntak da, det er få av oss som trenger så mye mer med mindre man trener aktivt.

Om jeg spiser 2000ckal hver dag så legger jeg på meg ja. Men som sagt, så er det på det meste.

Jeg spiser generelt lite megnde for tiden (lite matlyst) og derfor så spiser jeg heller mye fett, kjøtt og grønnsaker, det jeg får i meg så jeg havner på et ganske normalt inntak likevel.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 02:52   #86
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

En ting jeg legger merke til med de som er veldig tynne, og som sier de spiser og spiser og legger ikke på seg uansett hva de har i seg, er at "mye" for dem er en halv baguette eller litt middag, en flik av et kakestykke eller to sjokoladebiter. Det går ikke inn i min definisjon av mye...

Det gjelder ikke for alle!
Jeg er selv veldig tynn, det samme er hele familien min på farssiden, og vi alle spiser mye, veldig mye, forsyner oss flere ganger ved middagsbordet, masse kaker og så videre. Det er enkelt og greit genetisk hos noen.
Jeg blir så provosert når folk avfeier alle tynne med at "de spiser jo ingenting jo" fremfor å annerkjenne at noen faktisk har et reelt problem med å legge på seg på lik linje med at enkelte overvektige har problemer med å ta av.
Det er jo ikke akkurat bra for kroppen å bare stappe i seg alt man kommer over helt ukritisk heller da, jeg kunne sikkert spist døgnet rundt uten å legge på meg nevneverdig, tro meg, jeg har prøvd det meste av oppfetingskurer.

Jeg har tro på å ha et alsidig kosthold med gode og sunne råvarer, samt å godta at alle er vi forskjellige. Noen er store, noen er små, men alle er vi like, i allfal utenpå.

Gammel 19-01-09, 09:26   #87
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Om jeg spiser 2000ckal hver dag så legger jeg på meg ja. Men som sagt, så er det på det meste.

Jeg spiser generelt lite megnde for tiden (lite matlyst) og derfor så spiser jeg heller mye fett, kjøtt og grønnsaker, det jeg får i meg så jeg havner på et ganske normalt inntak likevel.

Da har man et lavt aktivitetsnivå i forhold til hva man spiser. Jeg kan fortelle at jeg normalt sett ligger på rundt 5000 kalorier om dagen dersom jeg skal holde vekten. Når jeg skal ned i vekt ligger jeg litt under for å ikke gå ned for fort.

Når du spiser slik du ser at du gjør har du mest sansynlig en normalfordeling mellom fett/karbohydrater/proteiner slik at matlysten ikke ødelegger for næringsopptaket.

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det gjelder ikke for alle!
Jeg er selv veldig tynn, det samme er hele familien min på farssiden, og vi alle spiser mye, veldig mye, forsyner oss flere ganger ved middagsbordet, masse kaker og så videre. Det er enkelt og greit genetisk hos noen.
Jeg blir så provosert når folk avfeier alle tynne med at "de spiser jo ingenting jo" fremfor å annerkjenne at noen faktisk har et reelt problem med å legge på seg på lik linje med at enkelte overvektige har problemer med å ta av.
Det er jo ikke akkurat bra for kroppen å bare stappe i seg alt man kommer over helt ukritisk heller da, jeg kunne sikkert spist døgnet rundt uten å legge på meg nevneverdig, tro meg, jeg har prøvd det meste av oppfetingskurer.

Jeg har tro på å ha et alsidig kosthold med gode og sunne råvarer, samt å godta at alle er vi forskjellige. Noen er store, noen er små, men alle er vi like, i allfal utenpå.

Et veldig viktig poeng Interference kommer med her. Det er veldig mange som har en høy forbrenning og som har store problemer med at de faktisk er for tynne. Det går som kjent ut over beinmassen for ikke å snakke om hormonspeilet.

Å være tynn er ikke synonymt med å ikke spise. Helseproblemene forbundet med å være for tynn er det meget lite fokus på og det e synd i grunnen. For selv om fedme er helseskadelig er det en god del helseplager man kan stå i fare for å utvikle dersom man er undervektig.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 09:40   #88
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er overvektig, men blir aldri sulten. Det er mange år siden jeg har følt sult, men jeg har forferdelig dårlige vaner hva angår snop. Jeg kan fint spise sunne og magre middager, men sliter med å holde meg unna søtt. Jeg vet godt hvordan jeg skal gå ned i vekt, jeg klarer bare ikke å mobilisere kreftene.

Gammel 19-01-09, 09:47   #89
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg kan fint spise sunne og magre middager, men sliter med å holde meg unna søtt. Jeg vet godt hvordan jeg skal gå ned i vekt, jeg klarer bare ikke å mobilisere kreftene.

Du och jag.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 09:48   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, så det er sikkert nevnt før hvis Iset er her ett eller annet sted?

Men jeg er aldri sulten. Aldri. Jeg hater å være sulten, jeg nekter å gå rundt sulten.
Likevel er det null problem å holde vekten eller gå ned.

Hvordan?

Lite karbohydrater i maten jeg spiser, nok protein i løpet av hele dagen og så mye fett jeg ønsker.

Typisk dagsmeny for meg er:
Frokost: 1 god kopp kakao laget på sukrin, bakekakao og kremfløte.
Lunsj: Egg/kjøtt/fisk og grønnsaker. Mengden er ca 1 kyllingfilet med ost inni, eller tre-fire egg eller et par karbonader og en avocado.
Middag: Egg/kjøtt/fisk samme opplegg som til lunsj.

Kvelds hvis jeg har lyst på: Noen bringebær eller jordbær og noen skjeer Cottage Cheese. Evt nøtter, men det kan ikke du spise ser jeg.
Det hender jeg spiser en rute eller to med 86% sjokolade og jeg tar gjerne et glass rødvin, men jeg drikker aldri øl.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:17   #91
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Frokost: 1 god kopp kakao laget på sukrin, bakekakao og kremfløte.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:25   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, den er litt sær for de fleste den der.

Det er fordi jeg liker det og fordi jeg slipper å fryse hele dagen når jeg starter med noe virkelig fett på morgenen. Den koppen holder meg mett og varm fra syv til tolv. :fornøyd:

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:28   #93
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Hva man legger merke til at andre spiser behøver ikke nødvendigvis å være sannheten om deres kosthold med mindre man er sammen med dem 24 timer i døgnet.

Noen kvier seg for å spise sammen med andre fordi de er redd for at andre skal synes de spiser for mye/for lite. Og at folk legger merke til det er jo denne tråden et bevis på!

Noen har en spiseforstyrrelse og kan spise uhorvelige mengder mat i forhold til andre, men samtidig holde vekten fordi de kaster opp/tar avføringspiller.

Noen er sosialspisere, og spiser bare sammen med andre/spiser mer sammen med andre.

Noen er overspisere og spiser lite sammen med andre, men desto mer når de kommer hjem og er alene. :datapunkt:

Det er veldig mange varianter og det er nok vanskelig å si noe om en persons kosthold uten å ha full oversikt over alt den personen putter i munnen til enhver tid hele uken.

Gammel 19-01-09, 11:30   #94
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjent på kroppen det smilefjes snakker om, og det er helt fantastisk (med unntak av den første uka, som er et helvete pga. abstinenser). Det går omtrent ikke an å forklare det for folk som ikke har prøvd, man føler seg født på ny. Høres fjernt ut, men jeg kan ikke forklare det på en annen måte. Kroppen kjennes helt annerledes. Jeg har aldri hatt så mye energi, sovet så godt, hatt så fin hud, vært så KLAR i hodet eller hatt et så stabilt blodsukker som da jeg levde på Skaldeman-kost i 8 uker. Desverre synes jeg det er for vanskelig å overholde det, så jeg har lagt meg på en litt mer Lutz-linje. Men jeg merker jo nå at jeg har perioder der jeg gir f siden jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Men det har jeg prøvd å legge av meg nå, for helsen er jo viktigst av alt.

Gammel 19-01-09, 11:31   #95
Slettet bruker
Passiv

Standard

Maimor - veldig gode poeng!
Jeg spiste aldri så noen så det før. Og jeg ville ikke innrømmet under tortur engang hva jeg puttet i munnen.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:33   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har kjent på kroppen det smilefjes snakker om, og det er helt fantastisk (med unntak av den første uka, som er et helvete pga. abstinenser). Det går omtrent ikke an å forklare det for folk som ikke har prøvd, man føler seg født på ny. Høres fjernt ut, men jeg kan ikke forklare det på en annen måte. Kroppen kjennes helt annerledes. Jeg har aldri hatt så mye energi, sovet så godt, hatt så fin hud, vært så KLAR i hodet eller hatt et så stabilt blodsukker som da jeg levde på Skaldeman-kost i 8 uker. Desverre synes jeg det er for vanskelig å overholde det, så jeg har lagt meg på en litt mer Lutz-linje. Men jeg merker jo nå at jeg har perioder der jeg gir f siden jeg ikke trenger å gå ned i vekt. Men det har jeg prøvd å legge av meg nå, for helsen er jo viktigst av alt.

Jeg får ikke prikket deg - sender isteden.

Det er helt supert. En dame jeg jobber med fikk dommen om diabetes rett før jul. Hun skulle ikke til lege igjen før i slutten av januar og testet ut lavkarbo i mellomtiden. På den måneden har hun tatt av åtte kilo og blodsukkeret er sunket fra 14 til 7,5. Og hun er mett og fornøyd.

Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 11:56   #97
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

men nå er jo ikke ett kosthold uten KH sunt på sikt? En lege ved sykehuset her uttalte noe om det, var nedbrytingsprosessene det var snakk om mener jeg. Men jeg er ikke på helt stø kurs her tror jeg.... Ikke satt meg inn i det.

Jeg spiste mye per posjon før, og var ganske ukritisk til sånne ekstra kalorier i småting jeg puttet i meg. Etter 4 dager med maks kcal ca 2000 var jeg ikke sulten lenger, og nå sliter jeg med å komme opp mot 2000 per dag, og jeg går ned i vekt. Og mat for 2000 kcal er temmelig mye om man velger rett og ikk ecola og fet bakst for eks.

Gammel 19-01-09, 12:02   #98
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

men nå er jo ikke ett kosthold uten KH sunt på sikt? En lege ved sykehuset her uttalte noe om det, var nedbrytingsprosessene det var snakk om mener jeg. Men jeg er ikke på helt stø kurs her tror jeg.... Ikke satt meg inn i det.

Vi snakker jo ikke om et karboFRITT kosthold, det er det vel svært få som i det hele tatt får til. Men et lavkarbo-kosthold med lite karbo og mye fett. Leger og ernæringsfysiologer er såpass uenige i dette at man ikke kan si verken det ene eller det andre. Mange leger har jo både skrevet bøker om dette og anbefaler det til alle sine pasienter, og jeg mener så absolutt at det er sunt på sikt. Hvis ikke burde vel vi som har prøvd det følt oss som et dass.

Gammel 19-01-09, 12:05   #99
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange leger har jo både skrevet bøker om dette og anbefaler det til alle sine pasienter, og jeg mener så absolutt at det er sunt på sikt. Hvis ikke burde vel vi som har prøvd det følt oss som et dass.

...noe dere i stedet får oss andre til å gjøre.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 12:07   #100
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ikke sant. Men jeg føler meg jo som et dass nå da, har jo gitt litt mer F siden før jul. Men jeg er blitt flinkere. *litt stolt*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.