|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Jeg krever også mer av barna mine enn læreren gjør - ikke fordi læreren har noe dårlig opplegg, men fordi barna mine er langt framme og kan få litt ekstra utfordringer hjemme. Og da er det kjekt at de har med bøker og arbeidsoppgaver hjem som vi kan jobbe "utvidet med" sammen.
|
|
|
|
#82 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?For de minste barna som er på SFO til langt ut på ettermiddagen er det ikke antall aktiviteter som gjør at ettermiddagene blir korte og det blir lite tid til lekser. Det er rett og slett ikke mange timer fra hjemkomst til leggetid, og det skal lages og spises middag f.eks. Og det er ikke sånn at alle barn jobber raskt og greit og gjør leksene unna på 10 min mens foreldrene lager middag og steller småsøsken. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Er frisk!
|
Det er ikke bare tid til pugging det står på. Det handler også om at barn sliter med å pugge stille (noen trenger å si det mange ganger, noen trenger å snakke sammen to og to, noen trenger å bli hørt, noen trenger å ha det helt stille og skrive ordene om og om igjen), og at forholdene ikke ligger til rette for at en hel skoleklasse skal klare å pugge samlet i et klasserom på skolen. Det er lurere å kunne gjøre det på sin måte hjemme.
|
|
|
|
#84 |
|
Librocubicularist
|
Korleis skal dei plutseleg få inn gode arbeidsvanar når pensum blir større, dersom dei ikkje har trent på konseptet å jobbe sjølvstendig med skulearbeid?
|
|
|
|
#86 |
|
Librocubicularist
|
Viss du les innlegga eg har skrive over, har eg skrive at skulen må fokusere meir på dette i tidleg alder.
|
|
|
|
#87 |
|
Erfaren nok
|
Men må det starte fra 1.klasse?
|
|
|
#88 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Det med bemanning av heldagsskolen er et veldig viktig poeng. Jeg er ikke egentlig i mot heldagssskole, men det kan ikke gjøres med de rammene som er i skolen i dag. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Hvofor skal man vente til 4. klasse med å innføre lekser? Jeg synes det er veldig bra at 2. klassingen min har litt lekser hjemme. Det er jo ikke nytt stoff han driver med hjemme, men øve på det de har gjennomgått på skolen. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Erfaren nok
|
Jeg synes til tider de har ganske mye lekser hjemme jeg, både i norsk, engelsk og matte på samme dag. Min jente klarer det fint, men hun er nok over gjennomsnittet "skoleflink" fra hun startet i 1.klasse. Men jeg vet også de som må sitte sammen med barnet i 1-2 timer hver dag (etter middag), for å få gjort det som kan betegnes som "lite" lekser. Og når de barna kanskje ikke har foreldre (som av ulike årsaker), ikke klarer den oppfølgingen, så er det lett å falle av - tror jeg. Iallefall er det lett å miste skolemotivasjonen i ganske tidlig alder.
|
|
|
#91 |
|
Librocubicularist
|
Det kan godt innførast frå 4. eller 5. klasse, ja. Og gjerne med systematisk opplæring i arbeidsvanar. Men det bør ikkje innførast mykje seinare.
Eg er veldig redd det skal komme heildagsskule og obligatorisk vidareutdanning i sommarferien på toppen av 44 timars arbeidsveke. Dei siste tiåra har det blitt lagt til enormt mange oppgaver til læraren sitt ansvar, som kjem elevane til gode, utan at det er gjort endringar som påverkar arbeidstida. Blant lærarar utdanna etter 2006, har 1/3 skifta yrke. Ein kan ikkje legge fleire plikter, fleire undervisningstimar eller fleire store endringar inn i læraryrket nå, utan å endre betingelsane markant.
|
|
|
|
#92 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
I forbindelse med skolen vår sitt lekseprosjekt har de nevt at ved å fjerne leksene frigjør de mer tid til å lære mens de er på skolen. De trenger ikke bruke tid på å sjekke lekser, jakte på bøker som ligger hjemme osv. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
.
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg innser at mange lærer mener de har for mye å gjøre sånn som det er i dag, men jeg tror ikke det kan gjelde alle. Kanskje den danske modellen med at arbeidsgiver får en sterkere styringsrett over tiden til lærerne kan være løsningen? Så kan de organisere slik de synes det er best. Det krever selvsagt en god ledelse, men det gjør jo enhver arbeidsplass. Sist redigert av skyfri : 06-09-13 kl 12:26. Årsak: Skrivefeil |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Problemet mitt, dei åra eg har jobba som lærar, og hovudgrunnen til at eg ikkje søker meg tilbake til yrket, er at det ikkje er praktisk mogleg å gjere alt ein er pålagt innanfor normert tid. Ting tar rett og slett lenger tid enn det arbeidstidsavtalen sett opp. Og fiskedasking eller ikkje - det er eit reellt problem at folk slutter i jobben, fordi det ikkje er mogleg å få gjort alle arbeidsoppgåvene på dei 44 timane i veka som er sett av til det.
|
|
|
|
#95 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det gjør det nok. Men så er det også veldig mange latterlige foreldre ute og går, som synes det er status å ha barn som er med på fjørtn aktiviteter hver uke og som selv jogger hysterisk rundt fotballbanen mens poden trener for å få inn treningsøkt nr. 5 den uken. Sist redigert av rine : 05-09-13 kl 17:48. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hvorfor tror du ikke det? |
|
|
|
|
|
#97 |
|
Leser
|
Jeg synes denne balansen er vanskelig, fordi: Her i Trondheim er vi nødt til å ha ungene på svømmekurs hvis de skal bli svømmedyktige, den svømmingen de får i skolen er rett og slett for lite (og starter etter min mening for sent) til å bli "gode nok" svømmere. Jeg har også ei jente som setter veldig stor pris på rolige aktiviteter, og da føler jeg at hun trenger mer fysisk aktivitet. Samme gjelder egentlig sosial omgang, jeg opplever i alle fall at mye av det sosialet er flyttet fra gata og inn i organiserte aktiviteter (men der kan jeg selvfølgelig ta feil)
|
|
|
#98 |
|
.
Blant annet fordi jeg har snakket med noen som er kontaktlærer men som ikke har opplever det slik som beskrevet flere steder her. Godt voksne mennesker med arbeidserfaring fra andre bransjer, og som ikke kjenner seg igjen i at det er for dårlig tid til alt alltid. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Hm. Det er så langt fra min erfaring som man kan komme, ihvertfall. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er usikker rundt det hele. Jeg ser klart at det tar veldig mye tid.
|
![]() |
|
|