|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?På skolen vår har de nå todelt leksehjelpen. Det er en reell leksehjelp med pedagogressurser. Og så er det en leksetid hvor det er satt av en assistent til å passe på at det er rolig. Førstnevnte er for de som trenger hjelp, og den andre for de som klarer seg fint selv. Dette for at det skal være mulig å utligne noen av forskjellene.
|
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg kjøper mange av oslo78s argumenter for lekser. Jeg vil gjerne at ungene skal venne seg til å jobbe selvstendig og utholdende fra ung alder. Dessuten liker jeg at jeg kan følge såpass tett med på hva de lærer, og setter pris på muligheten til å gi egen oppfølging, særlig i situasjoner der jeg bare er måtelig fornøyd med lærerens opplegg og tilpassing til min unge (les: jeg krever MER av ungen enn læreren ville gjort). Derfor vil jeg helst ikke ha dem på leksehjelp heller.
|
|
|
#3 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Jeg krever også mer av barna mine enn læreren gjør - ikke fordi læreren har noe dårlig opplegg, men fordi barna mine er langt framme og kan få litt ekstra utfordringer hjemme. Og da er det kjekt at de har med bøker og arbeidsoppgaver hjem som vi kan jobbe "utvidet med" sammen.
|
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Eldste her i huset går ikke på noen fritidsaktiviteter. Fordi det ikke er tid til det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg synes folk må slutte å ta så store ord i munn når de skal de beskrive noe de reagerer på. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Overgrep er drøy ordbruk, men jeg synes ikke det er gøy å måtte ta med jobb hjem, så jeg skjønner godt at ungene ikke er så begeistret heller.
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Eg ser absolutt argumentet med korte ettermiddagar heime, etter SFO-tid. Men er ikkje dette noko famliane bør finne ei løysing på?
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Det med bemanning av heldagsskolen er et veldig viktig poeng. Jeg er ikke egentlig i mot heldagssskole, men det kan ikke gjøres med de rammene som er i skolen i dag. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Det kan godt innførast frå 4. eller 5. klasse, ja. Og gjerne med systematisk opplæring i arbeidsvanar. Men det bør ikkje innførast mykje seinare.
Eg er veldig redd det skal komme heildagsskule og obligatorisk vidareutdanning i sommarferien på toppen av 44 timars arbeidsveke. Dei siste tiåra har det blitt lagt til enormt mange oppgaver til læraren sitt ansvar, som kjem elevane til gode, utan at det er gjort endringar som påverkar arbeidstida. Blant lærarar utdanna etter 2006, har 1/3 skifta yrke. Ein kan ikkje legge fleire plikter, fleire undervisningstimar eller fleire store endringar inn i læraryrket nå, utan å endre betingelsane markant.
|
|
|
|
#10 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg innser at mange lærer mener de har for mye å gjøre sånn som det er i dag, men jeg tror ikke det kan gjelde alle. Kanskje den danske modellen med at arbeidsgiver får en sterkere styringsrett over tiden til lærerne kan være løsningen? Så kan de organisere slik de synes det er best. Det krever selvsagt en god ledelse, men det gjør jo enhver arbeidsplass. Sist redigert av skyfri : 06-09-13 kl 12:26. Årsak: Skrivefeil |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Problemet mitt, dei åra eg har jobba som lærar, og hovudgrunnen til at eg ikkje søker meg tilbake til yrket, er at det ikkje er praktisk mogleg å gjere alt ein er pålagt innanfor normert tid. Ting tar rett og slett lenger tid enn det arbeidstidsavtalen sett opp. Og fiskedasking eller ikkje - det er eit reellt problem at folk slutter i jobben, fordi det ikkje er mogleg å få gjort alle arbeidsoppgåvene på dei 44 timane i veka som er sett av til det.
|
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hvorfor tror du ikke det? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
Blant annet fordi jeg har snakket med noen som er kontaktlærer men som ikke har opplever det slik som beskrevet flere steder her. Godt voksne mennesker med arbeidserfaring fra andre bransjer, og som ikke kjenner seg igjen i at det er for dårlig tid til alt alltid. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg er usikker rundt det hele. Jeg ser klart at det tar veldig mye tid.
|
|
|
#15 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Med fare for å høre ultragammeldags ut: Jeg syns det er synd at all aktivitet må være organisert. Jeg er sikker på at det hadde vært like moro om ungene spilte fotball uorganisert seks dager uka, og trente bare en dag. Ikke så stressende for verken store eller små, ingen kjøring, bare å spenne ungene ut hjemme. Men, det er jo knapt noen å leke med hjemme en vanlig hverdagsettermiddag rett etter middag - en dag er det fotball, så er det speider, svømming, piano og gitar... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Jeg er enig med deg.
|
|
|
#17 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg syns i alle fall at det er galskap at fotballen i tredjeklasse legger beslag på tre ettermiddager i uka, og at treningene varer halvannen time. Helsprøtt rett og slett. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det er jeg enig i. Her trener fjerdeklassingen én gang i uka. Jeg synes det er ok, men mannen synes det er for lite. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Sv: Er lekser overgrep mot barn?Jeg mener at mange familier hadde hatt mye tidsklemme å spare på å la ungene frakte seg selv mer. Når de er så store at de må trene tre ganger i uken så er de store nok til å sykle/busse/gå også.
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Men det er jo ofte ikke den enkelte foreldre som bestemmer hvor ofte et lag skal trene.
|
![]() |
|
|