Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.
Jeg forstår at mange lærer mener de har for mye å gjøre sånn som det er i dag, men jeg tror ikke det kan gjelde alle.
Hvorfor tror du ikke det?
Jeg har lyst å si noe om ettermiddagsaktiviteter. Dette er en ting jeg veldig ofte synes blir rakket mer eller mindre ned på og problematisert av mange, også her inne. Da snakker jeg selvsagt om tidsbruken, og ikke innholdet. Selvsagt trenger ikke poden å gå på fem aktiviteter i uka, langt i fra. Men jeg er ikke uten videre med på at skolearbeid på ettermiddagstid er viktigere. Jeg er veldig overrasket, positivt sådan, over hva aktivitetene betyr for mine barn, kanskje spesielt det med ekstra utfordringer. Jeg kan ikke ramse opp alt engang, men det dreier seg om langt mer enn fysisk aktivitet. Det er en mestringsopplevelse og selvfølelsesbygging som skolen ikke er i nærheten av å kunne tilby. Det er sosiale relasjoner på et helt annet plan. Slik mine barn har vokst personlig, og ikke minst lært, er i alle høyeste grad med på å bidra til høy måloppåelse i skolen, det skal ingen komme og fortelle meg at det ikke har. Det kommer skolehverdagen tilgode i så enorm grad at jeg heller foretrekker at de driver med dette enn å sitte over ei bok om ettermiddagene. Mine går på hvv svømming og korps/ fotball. Spesielt svømmingen har forandret livet til den ene, og korps har jeg ikke ord for å beskrive hva har betydd for den andre.
|