Sv: Er lekser overgrep mot barn?
Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.
For de minste barna som er på SFO til langt ut på ettermiddagen er det ikke antall aktiviteter som gjør at ettermiddagene blir korte og det blir lite tid til lekser. Det er rett og slett ikke mange timer fra hjemkomst til leggetid, og det skal lages og spises middag f.eks. Og det er ikke sånn at alle barn jobber raskt og greit og gjør leksene unna på 10 min mens foreldrene lager middag og steller småsøsken.
Derfor mener jeg fortsatt at det ikke er hensiktsmessig med lekser til de på lavere trinn. Det er en helt annen sak når de er større, kommer hjem tidligere og kan jobbe selvstendig, og er mer modne for konsekvensene av å ikke fullføre skolearbeidet i skoletiden eller på tidlig ettermiddag. F.eks. at man må sitte med skolearbeidet utover ettermiddag og kveld og kanskje ikke kan gå i den bursdagen, eller være med de andre på kino.
Jeg forstår at det er mye pensum som skal gjennomgås og at det ikke er tid i skoletiden slik dagene er organisert i dag. Men da er det kanskje på tide med utvidet/hel skoledag, med tid til pugging, selvstendig arbeid, innøving av detaljer osv.
Korleis skal dei plutseleg få inn gode arbeidsvanar når pensum blir større, dersom dei ikkje har trent på konseptet å jobbe sjølvstendig med skulearbeid?