Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syn på barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-06, 20:56   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syn på barnehageansatte

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Jeg er ped. leder i barnehage, jobber masse overtid jeg!
Denne overtiden skrives opp og kan avspaseres når det passer (det vil i praksis si aldri... ).

Hadde vi som jobber i barnehager ikke jobbet endel overtid hadde det vært svært få voksne som passet på barna til tider ja!

Saken her er at en som foreldre skal respektere åpningstidene barnehagen har! En forventer ikke at banken skal vente på en dersom en er seint ute og en kommer ikke inn i en butikk etter stengetid. Barnehagen er ett pedagogisk servicetilbud for barna våre. Vi bør respektere personene som jobber der og deres arbeidstider.

pssst....du diskuterer åpningstider igjen.... (se innleggene over)

Gammel 24-11-06, 20:58   #2
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

pssst....du diskuterer åpningstider igjen.... (se innleggene over)

Gammel 23-11-06, 17:56   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det bot fra 1 minutt over halv fem. Da skal man altså være ute av barnehagen, ikke komme for å hente. Jeg henter vanligvis ti-kvart over fire, og da er Sneipen en av de siste, så jeg tror ikke det er et utbredt problem. Da sitter han forøvrig også i gangen med klærne på, det synes jeg egentlig ikke er helt greit. Det må da være utrolig varmt og kjedelig? Vel, en annen diskusjon.

Hos oss henger det lapp om at personalet tar på seg barnevakt, og satser (100,- pr time, min. 200,-). Vi bruker det en god del, og det vet jeg flere andre også gjør. De virker veldig fornøyd med ordningen, og det er jeg også. Når jeg vet at jeg blir veldig sen, har jeg bedt en av dem om å ta med Sneipen hjem fra jobben, det er også en god ordning for oss alle (så lenge det er frivillig å si ja, selvsagt).

Jeg synes forøvrig ikke det er en fornærmelse å spørre noen om de vil ta på seg å være barnevakt (men det er en selvfølge å betale for det). Jeg er avhengig av barnevakter utenfor familien, de mest nærliggende å spørre er selvsagt unge mennesker uten barn selv som kjenner Sneipen. Eller proffesjonelle, vi bruker det også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:35   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det må være helt legitimt å spørre de ansatte i barnehagen om de vil være barnevakt, men SELVSAGT til anstendig "voksen" betaling. Det er mange i min vennekrets som gjør dette. Da er taksten 100 kroner timen, pluss skyss hjem.

Vaskejobb.... tja. Det var litt ... rart?

Å hente etteråpningstid: Skal ikke forekomme. Noen ganger kan ting skjære seg, med trafikk og sånt (noen som har vært avhengig av t-bane i oslo i det siste??), og da syns jeg man kan få forståelse for det. Men hos oss betaler vi da den ansatte som må bli igjen litt for det, siden de ikke har overtidsbetaling. Når det er mer enn 5 minutter, da. Det gjelder også om det for eksempel er t-banen sin skyld. Det hjelper jo ikke den ansatte at det ikke er forelderens skyld... (For vår del har dette hendt EN gang)

Jeg har en enorm respekt for de som jobber i barnehagen vår, både førskolelærere, assistenter og Monterssorripedagoger (en av hver sort på hver avdeling). Jeg ser på dem som kompetente fagmennesker.

Gammel 24-11-06, 16:52   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selv førskolelærer, og har jobbet både som pedagogisk leder og styrer.. og ja - vi opplever MYE rart

Men stort sett føler jeg at foreldrene respekterer oss for den jobben vi gjør, og at de får et helt nytt syn på barnehagen etter de selv får barn der..

Men jeg har også opplevd å måtte prøve å få en far til å forstå at VI også skal ha ferie og at vi har avspasering vi må ta ut.. han skjønte ikke hvorfor vi ikke kunne være i barnehagen HELE tiden hele året - når det var et servicetibud?

Og for sen henting.. Det har ofte vært et evig problem, og med bøter ser vi faktisk at noen "spekulerer" i å komme for sent, fordi de har råd til den hundrelappen ekstra..

Ingen har spurt meg om å være hverken barnevakt eller vaskehjelp.. og tror jeg hadde stussa litt om noen hadde gjort det ja..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 19:10   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er egen tråd om åpningstider

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 19:33   #7
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Er egen tråd om åpningstider

Ja flott

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 21:51   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde jeg hadde god tid, men det viste seg at da jeg kom til flyplassen i Stockholm og skulle til Oslo var det bare 10 minutter til flyet gikk. Utrolig hyggelige folk i sikkerhetskøen gjorde at jeg kom med.
Hjertet banket i 200 og jeg så sikkert helt forfjamset ut for jeg hadde beregnet goood tid for å få kjøpt en bursdagsgave, men hadde sett feil på billetten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 22:50   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber i barnehage, og har opplevd å bli spurt om å være barnevakt for noen av barna på kveldstid. Det ene foreldreparet som spurte uttrykkte at det jo kunne være kjekt for meg med litt ekstra penger.

Gammel 25-11-06, 23:00   #10
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg jobber i barnehage, og har opplevd å bli spurt om å være barnevakt for noen av barna på kveldstid. Det ene foreldreparet som spurte uttrykkte at det jo kunne være kjekt for meg med litt ekstra penger.

Jobbet du som fagarbeider eller førskolelærer?

Litt avsporing, men jeg har selv jobbet i barnehage som pedagogisk leder en stund, og jeg opplevde aldri og bli spurt om å være barnevakt, selv om jeg var barnløs på den tiden. Mulig jeg ikke var så flink med barna at de ikke ville bruke meg?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:09   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jobbet du som fagarbeider eller førskolelærer?

Litt avsporing, men jeg har selv jobbet i barnehage som pedagogisk leder en stund, og jeg opplevde aldri og bli spurt om å være barnevakt, selv om jeg var barnløs på den tiden. Mulig jeg ikke var så flink med barna at de ikke ville bruke meg?

Jeg er assisstent. De hadde neppe spurt ped.lederen, men nå har hun flust av egne barn også da...

Gammel 25-11-06, 23:12   #12
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er assisstent. De hadde neppe spurt ped.lederen, men nå har hun flust av egne barn også da...

Men hvorfor mener foreldre at det er mer legitimt og spørre assistenter om barnepass enn førskolelærere? Hva kan være bakgrunnen til at de ikke spør alle ansatte i barnehagen?

Gammel 26-11-06, 00:39   #13
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Jeg ble spurt om å være barnevakt da jeg var ped. leder. Men det var helt uproblempatisk for meg - jeg sa bare nei om det ikke passet.

Gammel 22-11-06, 21:54   #14
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Vi har aldri hentet etter stengetid, i barnehagen "vår" får man dessuten bot for å gjøre det. Tror det er 150 kr per påbegynt halvtime, og det synes jeg er helt ok, siden de ansatte faktisk ikke får overtidsbetalt for dette.

At de ansatte faktisk tilbys vaskejobb på kveldstid høres helt tragisk ut. Det er riktignok dårlig betalt å jobbe i barnehage, men allikevel ...

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:51   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ikke noe om at foreldre uten grunn kommer for sent. Hvis det skjer mer enn unntaksvis burde det kreves at de betaler overtid for den ansatte.

Jeg synes det burde kreves selv om det er et unntak, jeg. Det er jo i alle fall hverken barnehagens eller den barnehageansattes skyld at foreldrene henter for sent.

Gammel 22-11-06, 21:55   #16
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det burde kreves selv om det er et unntak, jeg. Det er jo i alle fall hverken barnehagens eller den barnehageansattes skyld at foreldrene henter for sent.

Det syns jeg også.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:03   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Noen mennesker er frekkere en flatlusa.

Har stor respekt for de som jobber i barnehage, for de gjør en viktig jobb.
Var vikar i den ene barnehagen her når mine to eldste gikk der og jammen var det full fres fra morgen til kveld.

Det har hendt jeg har kommet for sent, men det er vel 3 ganger tilsammen.
Har hatt barn i barnehage fra høsten 95, med opphold fra høsten 203-høst 2005. Altså 3 ganger for sent på 10 år. Da har alltid barnehagen blitt varslet.
En gang begyte de å lure veldig da, for jeg ringte halv 4 og sa jeg mest sannsynlig ble forsinket. Barnehagen stenger 17.
Jeg var der halv 6....

Gammel 22-11-06, 21:53   #18
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser på barnehagen som både et tilbud om et sted å være når vi er på jobb og som et pedagogisk tilbud. Det pedagogiske tilbudet de gir betyr utrolig mye. Vi merker godt at de ansatte i barnehagen er godt kvalifisert og gjør en stor jobb i forhold til barna.

Vi har heldigvis mulighet til å levere og hente godt innenfor åpningstiden. Ofte leverer vi sent og henter tidlig. Jeg har likevel forståelse for at enkelte kan komme i siste liten av og til. Barnehagens åpningstider her er ikke enkle å kombinere med alle typer jobber og foreldre som jobber til klokka 16 kan få hastverk til å rekke barnehagen 16.30. Jeg synes ikke noe om at foreldre uten grunn kommer for sent. Hvis det skjer mer enn unntaksvis burde det kreves at de betaler overtid for den ansatte.

Å tilby vaskejobb til en barnehageansatt kunne jeg fint funnet på å gjøre hvis jeg kjente denne personen godt og kunne tenke meg at vedkommende ville være interessert. I en av barnehagene vi har hatt har førskolelærerne vasking etter barnehagetid inkludert i stillingen. Jeg hadde ikke blitt fornærma om jeg ble tilbudt en vaskejobb. Det har vel faktisk skjedd også.
Alt kommer an på hvordan det blir sagt og hvilken sammenheng man spør i tenker jeg.
Det er ganske mange, særlig i deltidsstillinger som ser på vaskejobber som en grei måte å få litt ekstra inntekt på, hvis det er godt nok betalt.

En ting er jo å tilby folk man kjenner og vet hadde hatt bruk for ekstra penger, en vaskejobb. Jeg fikk ikke inntrykk av at dette var tilfelle for denne barnehageansatte. H*n ble vel heller fryktelig fornærmet og begynte virkelig og lure på hvilket syn foreldre hadde på de ansatte i barnehagen.

Slik jeg har fortstått det på barnehagen vil de nå benytte seg av barnevernsvakta hvis ikke barna blir hentet innen barnehagen stenger, så problemet er vel litt større enn at foreldre kommer "i siste liten".

Gammel 22-11-06, 21:59   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Slik jeg har fortstått det på barnehagen vil de nå benytte seg av barnevernsvakta hvis ikke barna blir hentet innen barnehagen stenger, så problemet er vel litt større enn at foreldre kommer "i siste liten".

Det er regelen hos oss også. De har åpent til fem, så er det bot for hver påbegynte halvtime inntil syv, tror jeg det er, og etter det blir barnet levert til barnevernsvakta. (Jeg tror ikke det noen gang har vært nødvendig å gjøre det, altså, men jeg synes det er fornuftig å ha en sånn regel. Det understreker at dette er alvor.)

Gammel 22-11-06, 22:02   #20
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er regelen hos oss også. De har åpent til fem, så er det bot for hver påbegynte halvtime inntil syv, tror jeg det er, og etter det blir barnet levert til barnevernsvakta. (Jeg tror ikke det noen gang har vært nødvendig å gjøre det, altså, men jeg synes det er fornuftig å ha en sånn regel. Det understreker at dette er alvor.)

Jeg har selv reist på barnevernsvakten med barn som ikke er hentet og hvor vi ikke har fått tak i foreldrene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.