|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#481 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!
Jeg hadde spurt barnet mitt hver dag han/hun hadde skulle hatt spes.ped time om den var gjennomført eller ikke. Slike timer er de første som faller bort når ikke alt går etter planen (sykefravær o.l.) det har jeg sett ved selvsyn veldig mange ganger. |
|
|
|
|
#482 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Spør. Spør barnet. Snakk med kontaktlæreren. Sjekk med spesialpedagogen om det føres avvik. Og klag til fylkesmannen om dere mener opplæringstilbudet ikke er forsvarlig. Det er viktig å bruke tid på å være en hauk, dessverre.
|
|
#483 |
|
villende
|
Jeg syns jo perspektivet fra denne artikkelen er veldig interessant. |
|
|
|
|
#484 |
|
Tittel og tittel....
|
Men stikker de fleste lærerne tidlig så ofte? Min erfaring fra den skolen jeg jobber på er at de fleste er på jobb til 15.30-16. Så innimellom går man når skolen er ferdig fordi man har en frisørtime, ungen har legetime e.l. Det dette handler om er jo egentlig ikke det at man må være på jobb i 7.5 time, det handler om at man ønsker å ha fleksibilitet til å gjøre jobben sin. De fleste er vel allerede på jobb 7-8 timer pr dag uansett.
|
|
|
#485 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lærerstreik!Å stikke tidlig på min jobb er p dra hjem rundt 15.00-15.30. |
|
|
|
|
#486 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Lærerstreik!Gaia: Jeg kan ikke mye om forholdene i barneskolen, så jeg snakker fra et vgs-perspektiv, men jeg oppfatter ikke at det anses som optimalt å "stikke tidlig". Det er mer det å ha muligheten til å komme en time seinere om man har hatt en heftig dag dagen før, eller å kunne ta en halv eller hel dag hjemme om man likevel ikke har undervisning eller møter. De fleste hos oss sitter på jobb utover det de må, som altså er 30 timer i uka, men særlig konsentrasjonskrevende arbeid tar man gjerne større deler av hjemme. (Jeg prøver å jobbe jevnt og ta fem besvarelser pr dag, for eksempel, men det blir alltid søndsgsmaraton likevel, for det kommer alltid noe i veien.)
|
|
|
#487 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Lærerstreik!Det er to problemer med avtalen, som til sammen skaper et kjempestort problem:
|
|
#488 |
|
Travelt opptatt
|
Nytter ikke å klage til fylkesmannen før vi kan påvise at barnet har tatt skade (ikke lært det hun skal). Hvis vi f.eks. følger opp hjemme og sørger for å tette de hullene vi ser, får vi bare til svar at "skolen har gjort en bra jobb, brukt ressursene fleksibelt, og oppnådd målene". Først når ungen scorer under middels på nasjonale prøver, eller får store psykiske problemer, vil fylkesmannen gripe inn.
|
|
#489 |
|
villende
|
Ok, det er godt mulig at jeg ikke skjønner dette, men hvorfor må dere gjøre det konsentrasjonskrevdende arbeidet hjemme? Gitt tilstrekkelige arbeidslokaler, så må det da være mest optimalt å gjøre den jobben på jobb, ikke hjemme, hvor det er en rekke andre avbrytelser mens barna er våkne eller hvor man er sliten, fordi det allerede er sent på kveld. Hadde det ikke vært bedre å kjempe for egnede lokaler? Ja, det koster penger, men jeg innbiller meg at det også ville hevet kvaliteten på arbeidsdagen og -innsatsen til den enkelte lærer å ha gode forhold å jobbe under, og slippe det å måtte jobbe på tidspunkter som ikke er optimale, og sannsynligvis med andre forstyrrelsesmomenter. |
|
|
|
|
#490 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Gaia, på samme arbeidsrom som en lærer skal jobbe konsentrert er det gjerne to eller flere lærere som skal samarbeide (og nei, de kan ikke bare gå et annet sted, da de er avhengig av tilgang til bøker og tynnklient), en lærer som får en telefon og med stor sannsynlighet dropper det innom noen for å formidle en beskjed også. Det handler ikke om vilje og respekt, det handler om virkelighet.
|
|
#491 |
|
villende
|
Det siste strekpunktet ditt syns jeg overhodet ikke har vært fremme i debatten, og det tenker jeg er noe helt annet enn å pålegge lærere å være tilstede på arbeidsplassen innenfor en gitt tidsramme. |
|
|
|
|
#492 |
|
villende
|
Det handler altså om at et fysiske arbeidsmiljøet på skolen ikke er godt nok til at den enkelte lærer kan utføre oppgavene sine der? Hadde det hjulpet med egne "stillerom" til de som sitter med konsentrasjonskrevdende arbeid? Hva med å tydeliggjøre hva det er som kreves for å få en optimal arbeidsplass? Sette som forutsetning at det er på plass, hvis tilstedeværelsesplikten skal utløses? |
|
|
|
|
#493 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Å løpe mellom arbeidsrom og stillerom mener du?
|
|
#494 |
|
villende
|
Sv: Lærerstreik!Eller, sagt på en annen måte - er dere som er lærere villige til å gi avkal på noe av fleksibiliteten og pålegges mer fysisk tilstedeværelse på arbeidsplassen, hvis det legges til rette for at også den mer konsentrasjonskrevdende delen av arbeidet kan utføres på arbeidsplassen, ikke hjemme? |
|
|
|
|
#495 |
|
villende
|
Løpe mellom arbeidsrom og stillerom? Sitter man og retter, så sitter man vel og retter. Sitter du og planlegger sammen med andre, så er det jo det man gjør. |
|
|
|
|
#496 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Det er på ingen måte optimalt, men det er vel ganske vanlig at det er slik på mange arbeidsplasser? Vi sitter i åpent landskap, og vi har det i hvert fall tilsvarende det du beskriver.
|
|
#497 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Hadde jeg sitter på kontoret hele dagen hadde jeg sikkert hatt endel kapasitet på ettermiddagen også. Etter full dag med elevene er det dessverre ikke alltid like mye å gå på. Jovisst er de givende å jobbe med elever, jeg unner egentlig alle å få gleden av å oppleve alt det gir, men det er krevende på sin egen måte.
|
|
#498 |
|
villende
|
For all del, jeg skjønner at det er krevende å undervise. Spesielt i store klasser, eller klasser med elever med spesielle behov. Men det er ikke sånn at folk som "sitter på kontor" bare gjør det, altså. |
|
|
|
|
#499 |
|
villende
|
Sv: Lærerstreik!Og jeg lurer innimellom på om noe av lærerflukten handler nettopp om den friheten lærere har til å legge opp arbeidstid utenom undervisningen helt selv. Fordi rammene blir for flytende, og man får aldri tatt seg helt fri, siden man hele tiden har oppgaver hengende over seg. Det å være sliten fordi man alltid mentalt er "på jobb" er faktisk ganske utmattende. Og når man er sliten, yter man ikke nødvendigvis like godt som når man er opplagt. Da tar det lenger tid å utføre oppgavene, og man blir halsende etter. |
|
|
|
|
#500 |
|
Introvert optimist
|
Jeg er ikke lærer, men jeg har vært prosjektleder for utbygging/ombygging/nybygging av skoler i over sju år og jeg kan garantere deg at lærerne får være hjemme all den tiden de ikke holder på med undervisning heller enn at skolene bygges ut til riktig størrelse for både variasjoner i elevmassen og med tilstrekkelig lagerrom og skikkelige lærerarbeidsplasser. Å ta de investeringene i skolebygg som trengs (ikke bare litt som jo er nok for en politiker til å få bildet sitt i avisa med snorklipping) sitter så langt inne at før tror jeg heller KS legger seg dønn flate og sier "bestem selv, vi skal ikke bry oss mer".
![]() |
|
|