Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syn på barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-06, 21:59   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syn på barnehageansatte

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Slik jeg har fortstått det på barnehagen vil de nå benytte seg av barnevernsvakta hvis ikke barna blir hentet innen barnehagen stenger, så problemet er vel litt større enn at foreldre kommer "i siste liten".

Det er regelen hos oss også. De har åpent til fem, så er det bot for hver påbegynte halvtime inntil syv, tror jeg det er, og etter det blir barnet levert til barnevernsvakta. (Jeg tror ikke det noen gang har vært nødvendig å gjøre det, altså, men jeg synes det er fornuftig å ha en sånn regel. Det understreker at dette er alvor.)

Gammel 22-11-06, 22:01   #22
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis det blir sagt på en slik måte virker det både arrogant og nedlatende. Poenget mitt var bare at en vaskejobb i seg selv ikke er en drittjobb slik mange føler. Hvis foreldre stadig kommer i siste liten bør det vel tas opp på foreldremøte og så tas opp i forhold til barnehageeier om åpningstider kan utvides? Det er jo virkelig et problem for mange at barnehager har kort åpningstid.

Er enig i at en vaskejobb ikke er en drittjobb jeg også, men jeg synes det er litt rart og spørre ansatte om en vaskejobb på kveldstid i den tone at man tror at man nesten ikke har penger og leve for.

Dette er en barnehage som har åpningstid til klokken 17.00. Nå vet jeg ikke om det har vært diskutert om barnehagen burde vært åpen lengre, men jeg synes igrunn at en småbarnsavdeling ikke trenger lengre åpningstid enn som så.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:01   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du hadde ikke spurt en førskolelærer eller pedagogisk leder med andre ord? Eller er det bare en tilfeldighet at du skrev assistent?

Jeg mener at jeg ville ikke spurt noen. Jeg oppfattet den opprinnelige historien som at det nettopp var en "tilfeldig valgt assistent" som ble spurt (uten at de hadde noen spesiell grunn til å tro at h*n var interessert i jobben), og jeg ville ikke gjort det. Jeg ville spurt styreren eller hengt opp en lapp.

Gammel 22-11-06, 22:02   #24
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg tror vel at lønnen har en betydning for hvor attraktiv en jobb er, og om den ikke er attraktiv vil arbeidsgiver få få søkere til stillinger og kan dermed ikke velge fra øverste hylle.

Er så enig,så enig....

Gammel 22-11-06, 22:02   #25
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er regelen hos oss også. De har åpent til fem, så er det bot for hver påbegynte halvtime inntil syv, tror jeg det er, og etter det blir barnet levert til barnevernsvakta. (Jeg tror ikke det noen gang har vært nødvendig å gjøre det, altså, men jeg synes det er fornuftig å ha en sånn regel. Det understreker at dette er alvor.)

Jeg har selv reist på barnevernsvakten med barn som ikke er hentet og hvor vi ikke har fått tak i foreldrene.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:02   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Jeg har selv ringt etter en far 1 time!! etter stengetid som fremdeles satt på kontoret og ikke forsto hvorfor jeg var irritert for at han ikke hadde hentet barnet sitt. Han hadde viktige ting å ta seg av Han presterte også å spørre om "hva slags tiltak vi hadde tenkt å sette i gang for sånne som han som kunne ha vanskelig for å hente barnet sitt til rett tid!"

Tiltak jeg kunne tenke meg i forhold til sånne som ham:
*Være pinjata når barnehagen har karneval.
*Ta med alle barnas våte og skitne regntøy hjem til vask i helgene.
*Skifte sanden i alle sandkassene med teskje.

Jeg har hatt barn i tre forskjellige barnehager, og vært strålende fornøyd med to av dem. jeg har stor respekt for utdannelsen og jobben til førskolelærere. Det er en SKAM at de tjener så inn i granskauen dårlig.

Gammel 22-11-06, 22:03   #27
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Noen mennesker er frekkere en flatlusa.

Har stor respekt for de som jobber i barnehage, for de gjør en viktig jobb.
Var vikar i den ene barnehagen her når mine to eldste gikk der og jammen var det full fres fra morgen til kveld.

Det har hendt jeg har kommet for sent, men det er vel 3 ganger tilsammen.
Har hatt barn i barnehage fra høsten 95, med opphold fra høsten 203-høst 2005. Altså 3 ganger for sent på 10 år. Da har alltid barnehagen blitt varslet.
En gang begyte de å lure veldig da, for jeg ringte halv 4 og sa jeg mest sannsynlig ble forsinket. Barnehagen stenger 17.
Jeg var der halv 6....

Gammel 22-11-06, 22:04   #28
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vanilla, her.

Men alle yrkesgruppene i barnehagen synes jeg fortjener et høyere lønnsnivå. I samfunnet er det jo tross alt en link mellom lønnsnivået og anseelsen.... En førskolelærer tjener jo dårligere enn en ufaglært industriarbeider......

Det er jo mange som mener at man bør få flere menn inn i barnehagen fordi de da er helt sikker på at lønnsnivået vil stige betraktelig. Er jo egentlig litt synd at man må ty til menn for å bli "verdsatt" for den jobben man gjør...

Gammel 22-11-06, 22:05   #29
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Tiltak jeg kunne tenke meg i forhold til sånne som ham:
*Være pinjata når barnehagen har karneval.
*Ta med alle barnas våte og skitne regntøy hjem til vask i helgene.
*Skifte sanden i alle sandkassene med teskje.

Jeg har hatt barn i tre forskjellige barnehager, og vært strålende fornøyd med to av dem. jeg har stor respekt for utdannelsen og jobben til førskolelærere. Det er en SKAM at de tjener så inn i granskauen dårlig.

han fikk æren av å skrubbe alle tripp-trapp stoler på dugnad

Og beskjed om at neste gang han hadde tenkt å være så sen, så kunne han reise direkte til barnevernsvakten!

Gammel 22-11-06, 22:07   #30
TBM
Passiv

Standard

Hvor mye assistentene tjener kommer vel an på ansinitet og hvor i landet de jobber. Men de tjener vel stort sett mindre enn førskolelærere/pedagogiske ledere. Tror du at en bedre lønn kunne motivert ansatte bedre?

Assistenter med lang ansiennitet tjener likevel knapt over 200 000. Jeg synes ikke det er mye.

I vår barnehage har vi noen fantastiske assistenter med lang erfaring og en superproff holdning til jobben sin. Det ville aldri falt meg inn å nedvurdere deres jobb ved å tilby en vaskejobb hjemme hos meg.

Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:09   #31
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mener at jeg ville ikke spurt noen. Jeg oppfattet den opprinnelige historien som at det nettopp var en "tilfeldig valgt assistent" som ble spurt (uten at de hadde noen spesiell grunn til å tro at h*n var interessert i jobben), og jeg ville ikke gjort det. Jeg ville spurt styreren eller hengt opp en lapp.

Jeg skrev ikke hvilken stilling den ansatte i den opprinnelig historien hadde, da jeg var litt nysgjerrig på hvordan det ville bli tolket. Om dere trodde det var snakk om en førskolelærer eller en annen ansatt. H*n er forøvrig barnepleier.

Gammel 22-11-06, 22:10   #32
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har stor respekt for de som jobber i bhg. De gjør en utrolig god jobb, men blir ikke nok verdsatt i jobben sin. Vi henter aldri for seint og det kunne aldri falle meg inn å spørre dem om å vaske på kveldstid. Jeg har sett at det er mange som spør bhg ansatte om å sitte barnevakt mot betaling, men jeg har aldri vurdert det. Hvis jeg skulle spurt, ville jeg nok også ha forhørt meg med den pedagogiske lederen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:11   #33
TBM
Passiv

Standard

Interessant diskusjon - gleder meg til å lese mer her.

Selv har jeg jobbet i barnehage som ped.leder og styrer og har opplevd både de som virkelig verdsetter at barnet deres har et pedagogisk tilbud og de som ser på barnehageansatte som "tanter" som bør stille seg tilgjengelig når og hvor som helst.

Jeg har selv ringt etter en far 1 time!! etter stengetid som fremdeles satt på kontoret og ikke forsto hvorfor jeg var irritert for at han ikke hadde hentet barnet sitt. Han hadde viktige ting å ta seg av Han presterte også å spørre om "hva slags tiltak vi hadde tenkt å sette i gang for sånne som han som kunne ha vanskelig for å hente barnet sitt til rett tid!"

Da vi bodde i Oslo trodde jeg det var vanlig rutine at barn som ikke ble hentet innen 45 minutter ble fulgt til barnevernsvakta?

Vi fikk en "bot" eller "overtidskostnader" som de kalte det en gang. Da ble jeg sittende fast i trafikk pga en ulykke foran meg. Slikt kan jo skje i Oslo...

Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:11   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg skrev ikke hvilken stilling den ansatte i den opprinnelig historien hadde, da jeg var litt nysgjerrig på hvordan det ville bli tolket. Om dere trodde det var snakk om en førskolelærer eller en annen ansatt. H*n er forøvrig barnepleier.

Jeg "håpet" det var snakk om en assistent, da jeg synes det er rimeligere å spørre om en assistent er interessert i en bijobb, siden de tjener såpass dårlig. Men poenget mitt er uansett at jeg ikke ville spurt på den måten.

Gammel 22-11-06, 22:12   #35
m|nken

Standard

han fikk æren av å skrubbe alle tripp-trapp stoler på dugnad

Og beskjed om at neste gang han hadde tenkt å være så sen, så kunne han reise direkte til barnevernsvakten!

Den ansatte i barnehagen til lille P. fortalte også at h*n hadde fått spørsmål om h*n kunne ta med seg dressen til et barn hjem for å vaske den. Da hadde h*n blitt lang i masken da...

Gammel 22-11-06, 22:12   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Da vi bodde i Oslo trodde jeg det var vanlig rutine at barn som ikke ble hentet innen 45 minutter ble fulgt til barnevernsvakta?

Jeg tror kanskje det varierer med barnehagen? Vår barnehage er privat og lager vel sånn sett sine egne regler.

Gammel 22-11-06, 22:15   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres helt hårreisende ut, det du skriver M|inken.

Jeg ser på barnehagen som et hyggelig og sikkert sted å lever Frøkna mens vi er på jobb og et pedagogisk tilbud, og de ansatte i barnehagen til Frøkna ser jeg på som høyt kvalifiserte pedagoger – to av dem har jobbet der i over 20-år. Jeg ville ikke drømme om å behandle dem slik vennen din beskriver.

Det er en selvfølge å ikke bare møte opp i barnehagen før stengetid, men også og forlate barnehagen før stengetid, nettopp slik at de ansatte skal kunne dra hjem når deres arbeidsdag er slutt. Vi har ikke noen bot-ordning i vår barnehage, men hadde det vært et problem at folk kom for sent, synes jeg det hadde vært helt på sin plass å innføre en slik ordning.

Jeg synes også det er dypt respektløst å tilby en vaskejobb til en person man ikke vet om er på jakt etter en ekstrajobb. Ikke fordi det er en drittjobb, men fordi man rett og slett ikke gjør slikt. Jeg ville blitt svært fornærmet om en av mine kunder plutselig kom og lurte på om jeg kunne tenke meg å vaske huset hans annen hver tirsdag. Hallo, liksom! Og hvorfor skulle det være grunn til å tro at en ansatt i barnehagen skulle reagere annerledes.

Sist redigert av Teofelia : 22-11-06 kl 22:20. Årsak: Rettet pinlig feil (som skilpadda allerede har rukket å sitere. Pokker!)
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:18   #38
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Vi fikk en "bot" eller "overtidskostnader" som de kalte det en gang. Da ble jeg sittende fast i trafikk pga en ulykke foran meg. Slikt kan jo skje i Oslo...

Det er mulig det er rutine i de kommunale barnehager, men ikke i private. Vi hadde som regel at vi forsøkte å kontakte alle på listen over barnets nærmeste og så dra til barnevernsvakten om en ikke fikk tak i noen. Vi ble sjelden i barnehagen i mer enn 30 - 45 min. men i dette tilfellet ble det litt lenger uten at jeg kan huske hvorfor.

Gammel 22-11-06, 22:19   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ville blitt svært fornærmet om en av mine kunder plutselig kom å lurte på om jeg kunne tenke meg å vaske huset hans annen hver tirsdag. Hallo, liksom! Og hvorfor skulle det være grunn til å tro at en ansatt i barnehagen skulle reagere annerledes.

Selvsagt enig. Men det er likevel litt forskjell på en 19 år gammel ufaglært assistent og en utdannet fagperson med 30 års erfaring. Det ville ikke være fullt så fornærmende å få tilbud om ekstrajobb dersom du var nitten og vikarierte som arkivmedarbeider, som hvis du var 55 og markedsdirektør, liksom. (Det er klart at måten man spør på kan være fornærmende eller respektfull uansett, da.)

Gammel 22-11-06, 22:19   #40
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ville det falt deg inn å nedvurdere en renholders jobb med å tilby jobb som assistent i en barnehage?

Nei, det ville det ikke. Jeg ville ikke gitt et tilbud om ekstrajobb til noen, med mindre de på forhånd hadde gitt uttrykk for at de ønsket en jobb til.

Jeg synes det er frekt å antyde at "du som tjener så lite, har sikkert lyst til å tjene noen kroner ekstra på å gjøre noe helt annet enn det du er utdannet som eller har erfaring med". Enkelt og greit.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.