|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paris - hva skjer?rine: det var vel dette innlegget som nevnte eksplisitt at det ikke gjaldt andre enn islam
Jeg står på vei ut døra med 4 unger, men på helt generelt grunnlag vil jg si at jo: det er kjempesynd at islam stagnerte på et tidspunkt, og i de fleste samfunn har et stykke igjen til der vesten er iforhold til likestilling og en del annen samfunnsutvikling. Flere hundre år er jeg ikke enig i. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Paris - hva skjer?For å presisere: jeg ser ingen andre terrororganisasjoner og grupperinger som pr idag utgjør er sånt trusselbilde som de som har islam i front.
|
|
|
#183 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Paris - hva skjer?
Hvorfor synes du det er mer interessant å diskutere hvorvidt hovedmassen av muslimer lever etter normer som kristne gjorde for en del år tilbake, når du vet at det ikke er disse som driver med terror? Hvorfor synes du Snippas kommentarer om små, sære grupperinger er uinteressante, når det er nettopp disse grupperingene som fostrer terrorister?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-11-15 kl 16:14. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
guru advisor
|
Sv: Paris - hva skjer?rine: du er virkelig en konstruktiv hevn-rødprikker. Sist redigert av Minerva : 15-11-15 kl 16:15. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Paris - hva skjer?Minerva: Jeg så ikke at du hadde stilt et direkte spørsmål til meg før jeg så rødprikken din. Hva jeg tenker om videoen? Den var relativt uinteressant, i den forstand at den ikke tilførte meg noe jeg ikke visste fra før. Sant og si tviler jeg på at den lærte noen som debatterer i denne tråden noe nytt. Har jeg, eller andre skrevet at kjønnslemlestelse er et utbredt problem blant muslimer? Nei, jeg tror de feste vet at dette er noe som stort sett er noe enkelte grupperinger av afrikanske muslimer driver med. Det samme med steining, jeg har aldri verken tenkt eller skrevet at det er noe som er spesielt utbredt blant muslimer flest, verken i Norge, Afrika eller i Syria. Jeg har derimot sagt at på enkelte områder (kvinnesyn, f.eks.) står islam på stedet hvil, og jeg merker at dette var tema som glatt ble hoppet over hos Reza Aslan. Nå er det selvsagt langt mindre alvorlig å kreve egen kvinninngang eller tre hijaber på toåringer, enn det er å steine eller omskjære, men det var jo disse tingene som ble diskutert i denne tråden, fram til nå, i alle fall. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Paris - hva skjer?De mest smakløse innleggene i denne tråden er for øvrig de som handler om rødprikking og hevnprikking. Det sier litt om nivået enkelte synker ned på.
|
|
|
#187 |
|
Halloen!
Ja, som jeg skrev til Hyacinth går, jeg synes det er viktigere å diskutere saken enn rødprikking, så jeg går ut fra at det er Minervas nylige innlegg du synes er smakløst? |
|
|
|
|
|
#188 |
|
guru advisor
|
Nei. Det er noe som skjer i afrikanske land. I høyeste grad også i kristne afrikanske land. Det han sier er at dette er eksempler på temaer som ikke har noe med religion å gjøre, mer geografi. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Paris - hva skjer?IS er riktignok en liten og ekstrem gruppering, men de har okkupert et område på størrelse med Storbritannia. De er noe helt annet enn al-Qaida, som ikke hadde planer om å danne et kalifat. Kanskje flaks at disse to gruppene ikke samarbeider.
|
|
|
#190 |
|
Halloen!
Tror du, helt oppriktig, at jeg ikke vet dette? |
|
|
|
|
|
#191 |
|
guru advisor
|
Sv: Paris - hva skjer?E
Vel, du kan gjerne fremstille deg selv som nyansert, men da hadde det vært litt lettere hvis du faktisk la litt mer av denne innsikten i innleggene dine? Det er vel akkurat dette jeg mener med å ta ansvar for hva du faktisk skriver. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
guru advisor
|
Enig med siste taler. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Halloen!
Det er jeg enig i. Men du rødprikket meg og ba meg bli mer nyansert før jeg skrev dette. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#195 |
|
Skrekkøgle
|
Det er skjelden jeg blir satt ut, men nå ble jeg det faktisk. Eller, jaja, jeg skulle jo ikke, jeg bør jo være vant til det nå, men jeg ser ikke ut til å venne meg, tydeligvis.
|
|
|
#196 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Du kan ha valgt den selv, som mange andre, men du kan vel ikke være uenig i at noen er utsatt for gruppe-miljø-familiepress, i enkelte land blir du trakassert eller fengslet hvis du ikke har dekket deg til.
|
|
|
#197 |
|
Halloen!
Jeg må bare kommentere dette, siden du ikke er en av dem jeg er mest irritert på nå... |
|
|
|
|
|
#198 |
|
kamerat
|
Sv: Paris - hva skjer?Nå passer det fint å lese Jonas Hassen Khemiris kronikk etter bombeattentatet i Stockholm i 2010.
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 15-11-15 kl 21:31. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
This is normal!
|
Dette er bare så utrolig malplassert i denne tråden, rine. Denne "konfrontasjonen" med en enkeltbruker om hvordan hun stiller seg til ulike religiøse praksiser og tradisjoner i en tråd som handler om terror i Paris utført av ekstremister, synes jeg er usmakelig.
|
|
|
|
#200 |
|
Halloen!
Det er lenge siden tråden bare handlet om det? Og hvis den gjorde det, altså bare handlet om Paris-terroren, ville det vel vært malplassert av Nabbe å skrive et innlegg om at hun bruker hijab frivillig? Det var hun selv som trakk personlige valg inn i tråden, og jeg er faktisk oppriktig interessert i hva hun tenker rundt de andre tingene som har blitt diskuter. Mye mer interessert enn i hva hun har på hodet og hvorfor. Jeg regner uansett ikke med at hun kommer til å svare meg. |
|
|
|
![]() |
|
|