Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.
Jeg er ikke enig i at hersketeknikker ikke kan være direkte.
Slik jeg ser det er det å kalle noen et nek en form for latterliggjøring/mobbing av holdninger/synespunkter og det er per def en ganske direkte form for hersketeknikk.
Men nå er jeg av den formening at man skal oppføre seg på nett som om man har personen rett foran seg i RL.
Jeg ville aldri kalt noen et nek i en diskusjon "face to face" ergo gjør jeg det ikke på nett heller. Jeg synes det å kalle noen et nek vitner om liten respekt for andres meninger, mangel på fornuftige argumenter å komme med i tillegg til å være en lite konstruktiv måte å utveksle meninger på i en diskusjonen.
For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme, dåm er dumme dåm.
Som jeg skulle sagt det selv.
Man bør hele tiden ha i bakhodet om man ville sagt det slik IRL. Nå skjønner jeg, av egen erfaring ,at man fort kan glemme seg, MEN i utgangspunktet bør man tenke om man virkelig ville sagt det samme direkte til en person IRL.
Uansett om det er forum eller i det virkelige liv bør man behandle hverandre med respekt. Jeg må si at skulle jeg kalt noen et nek, noe jeg ikke gjør, så er det mer naturlig å finne på noe sånt IRL fordi man gjerne kjenner den man kaller noe. Her inne kjenner vi ikke hverandre utfra annet enn at vi utveksler meninger. Jeg tror nesten ikke jeg har noen venner så vet så mye om hva jeg mener som det dere her inne vet, men samtidig så kjenner dere meg ikke som person. Dermed ser jeg at det kan oppstå misforståelser ang. mine intensjoner og i blant (håper jeg) dårlige formuleringer. Det hender jo at fingrene raser fortere over tastaturet enn tankene og før man vet ordet av det er det på toppen av det hele qoutet og NO WAY FOR RETURN
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er. Jeg ville heller bare kalle det "ufint" eller "uhøflig" eller "stygt" eller noe slikt.
Mulig jeg er en sart person, noe jeg ikke oppfatter meg selv som, men når noen legger til: Jøss, Vet du ikke det ??? osv. Hele tiden antyder at jeg må være helt tom i hodet som ikke vet så åpenbare ting..... da vil jeg kalle det hersketeknikk. Det er en måte å få motdebatanten framstilt som dum.
Ps. Denne diskusjonen syns jeg er viktig og interessant.
|