Sv: Sitronen
Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.
En avsporing
Jeg synes det et å kalle noen et nek etc. går inn under kategorien "god gammeldags hersketeknikk".
Jeg er ikke enig i at å kalle noen "nek" er en hersketeknikk. Det er enkel, direkte, primitiv, ganske mild utskjelling. Hersketeknikker er mer subtile måter å manipulere på, og de er vanskeligere å ta igjen mot eller gjøre noe med, nettopp fordi de oftest er indirekte. Hvis du kaller meg et nek, så er det åpenbart for alle at du kaller meg noe stygt, mens hvis du f.eks. prøver å underminere respekten mot meg ved å være nedlatende, så er det ikke åpenbart hva du gjør, og folk kan begynne å oppfatte meg som dummere enn jeg er uten å være klar over at det er du som manipulerer dem til det.
Jeg synes ikke noe særlig om utskjelling heller, sånn generelt, men jeg synes ikke det er så ille for miljøet om noen av og til blir litt krasse mot hverandre i en diskusjon. Hvis navnekalling og ordbruk blir styggere enn "nødvendig", vil vanligvis de som følger med diskusjonen se det og reagere, og dermed vil den "skyldige" kunne bli irettesatt eller tape ansikt fordi h*n er urimelig, slem eller barnslig. Og er det en sammenheng der begge to bruker skjellsord mot hverandre, og det er en ganske jevn kamp, synes jeg folk kan få holde på som de vil.