Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?
Jeg hadde vaskehjelp (en gang per uke) fra 2003 og frem til i fjor høst. Dette var en polsk kvinne (utdannet som regnskapsfører) som jeg betalte svart. Hun vasket flere av leilighetene i oppgangen der vi bor, alle betalte henne svart. Felles for oss alle oss beboere er at vi passer inn i kategorien politiske korrekte, resurssterke oppegående folk, samfunnsengasjerte osv (ja dere vet hva jeg mener) - alikevel var det ingen som overhode hadde noen problemer med å betale denne kvinnen svart.
Jeg glemmer aldri den fredag morgenen vaskehjelpen kom og tok med seg Morgenbladet og Aftenposten inn og la på kjøkkenbordet. Vesla og jeg satt og spiste frokost. På forsiden var det en sak om den FAFO undersøkelsen fra i fjor som satte søkelyset på polske kvinner som i økende grad vasker hjemmene til den norske middelklassen .... ikke bare om dobbeltmoralen men om denne industrien og de problemer den medfører særlig med tanke på mangel på rettigheter disse kvinnene har, (de opparbeider seg jo ikke pensjonspoeng, rettigheter til sykepenger osv)
Ja jeg vet mange av de ønsker å jobbe svart og ikke ønsker å betale skatt men det blir alikevel ikke riktig og støtte opp under denne industrien. Så dette er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke lenger har vaskehjelp, det ble bare veldig feil for meg personlig ..... Savner det inderlig og vurderer nå å gjøre det på lovlig selv om dette vil bli mer en 3 ganger så dyrt.
Så jeg er overhode ikke motstander av å kjøpe seg hjelp til renhold men håper flere i økende grad velger å gjøre det på den lovlige måten selv om det koster ganske mye mer.
Her er forøvrig en artikkel som setter fokus på noen av sakene jeg har problemer med:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1661068.ece
Sist redigert av Lisa : 04-01-08 kl 11:03.
|