Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp/hushjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 09:36   #61
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det som kan være "problematisk" ved å ha for mye hjelp i huset er at barna ikke lærer seg til å hjelpe til hjemme. Mannen min (som har måttet gjøre husarbeid fra han var tidlig i tenårene) er mye ryddigere og flinkere til å vaske enn det jeg er. Vi liker begge å ha det ryddig og rent rundt oss, men der jeg sitter og venter på at gulvet skal vaske seg selv, så gjør han faktisk noe med det.

Akkurat der er jeg veldig bevisst, så her må ungene rydde av bordet, rydde etter seg og være med å vaske litt i ny og ne. Au pairen har fri hver helg, og da er det eldstemann sin oppgave å ta kjøkkenet etter frokosten.

På den andre siden er jeg vokst opp i et hus hvor vi ikke hadde hjelp, og hvor mine oppgaver var å rydde kjøkkenet og vaske opp (ta oppvaskmaskinen etter at vi fikk det), og vaske badet m.m. Det har likevel ikke ført til at jeg er særlig flink til å se hva som må gjøres og gjøre det : Jeg liker rett og slett ikke husarbeid, uansett hvor mye trening jeg fikk som liten.

Men som sagt, vi er veldig obs på at ungene ikke har fått tjener, så de hjelper til i huset og har sine plikter.

Gammel 04-01-08, 09:39   #62
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det skrev jeg i den tråden. Det var absolutt ikke ment som skryt, kun en forklaring på hvorfor jeg valgte akkurat den dagen å kaste ut juletreet (som jeg ellers ville latt stå litt til).

Sånn oppfattet jeg det også.

Gammel 04-01-08, 09:59   #63
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ett eksempel: jeg tror det var i tråden om når man hiver ut jula - der mange svarer "På torsdag, for fredag kommer vaskehjelpen". Det oppfatter jeg litt som et forsøk på å "skryte". Få lov til å fortelle at man har vaskehjelp, selv om DET var helt uvesentlig i tråden.

Jeg synes du høres ut som du har en veldig dyster og mistenkelig innstilling til folk hvis det er slik du tolker det som blir sagt om dette temaet. Det falt meg ikke inn en gang at det skulle være skryt å fortelle hvorfor man valgte en spesiell dag, ikke noe mer enn "På torsdag, for fredag får vi middagsgjester".

Signalet er jo egentlig tydelig. MIN tid er så verdifull at DEN kaster jeg ikke bort på meningsløst arbeide som andre kan gjøre for meg. (Deres tid er det jo ikke så farlig med?)

Synes ikke du tiden din er verdifull? Jeg synes tiden min er omtrent det mest verdifulle som er, det er så veldig mye jeg har lyst til å gjøre med den, og jeg har på ingen måte nok tid til alt, så da må noen ting prioriteres ned og kanskje organiseres helt bort. Jeg forstår for eksempel godt at folk med lang og upraktisk reisevei kjøper seg bil for å slippe å bruke to timer om dagen til å komme seg til og fra jobb og barnehage, og oppfatter det absolutt ikke som skryt om de forteller at de har bil, eller som om de føler seg for gode til å ta t-banen, slik jeg gjør selv. Jeg skjønner godt at man velger å kjøpe brød i stedet for å bruke tid på å bake det selv, uten at dette er ment som et "statusvalg" (se, jeg er for travel til å bake!), og om noen betaler håndverkere for å bygge et hus for seg, synes jeg det ville være merkelig å se dette som et uttrykk for at "det er ikke så farlig med håndverkernes tid, de har sikkert ikke noe bedre å ta seg til enn å bygge huset mitt likevel". Håndverkerne har selv valgt å jobbe som akkurat det, på samme måte som hushjelper og renholdere har valgt sine yrker. Jeg synes det er respektløst overfor dem som har disse jobbene å antyde at de kaster bort tiden sin med meningsløst arbeid (som "vi" egentlig burde gjøre selv).

Dessuten betaler jeg andre for å gjøre jobber jeg forsåvidt kunne har gjort selv av flere grunner. Å slippe å gjøre det selv (og dermed spare tid), er én grunn, ja, men en annen er fordi jobben da blir bedre gjort, og i en del tilfeller er grunnen at jobben da blir gjort overhodet. Når jeg en gang i tiden skaffer meg vaskehjelp igjen, kommer den tredje grunnen til å være den viktigste.

Gammel 04-01-08, 10:04   #64
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg må gjerne kalles lat, som har hatt vaskehjelp. Det bryr meg midt i der jeg er høyest når jeg plukker bær.

Dessverre har vaskehjelpen jeg har brukt vist seg å være minst like lat, så vaskingen har sklidd ut og blitt slurvete etter en viss tid. Nå er hun sparket, og jeg er dermed for øyeblikket en latsabb uten vaskehjelp.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 10:07   #65
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signalet er jo egentlig tydelig. MIN tid er så verdifull at DEN kaster jeg ikke bort på meningsløst arbeide som andre kan gjøre for meg. (Deres tid er det jo ikke så farlig med?)

Deres tid? Jammen, det er jo jobben deres? Jeg sitter da ikke her og tenker på at kundene som sendte meg en oversettelse, sitter der meg beina på kontorpulten og sier "moahaha, min tid er for verdifull, så jeg sender skiten til Divine".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 10:10   #66
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Hvor finner man egentlig de polske?

Gammel 04-01-08, 10:10   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det falt meg ikke inn en gang at det skulle være skryt å fortelle hvorfor man valgte en spesiell dag, ikke noe mer enn "På torsdag, for fredag får vi middagsgjester".

Skryter du av at du skal ha middagsgjester?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 10:11   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver gang.

Gammel 04-01-08, 10:12   #69
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hver gang.

Men jeg vil gjerne ha en polsk vaskehjelp. Where to look?

Gammel 04-01-08, 10:17   #70
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda er så klok og sier det så fint.

Vi har vaskehjelp og det uten å være late i det hele tatt. De timene hun kommer én dag i uka sparer oss for masse arbeid, men det er da nok igjen til oss også, så late har vi ikke tid til å være.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 10:23   #71
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 04-01-08, 10:33   #72
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Men jeg vil gjerne ha en polsk vaskehjelp. Where to look?

Hvorfor vil du helst at de er polske? *oppriktig nyskjerrig*

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 10:53   #73
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår foreldre/mødregenerasjon elsker martyriet sitt, det har gjort dem til dem de er. Å slite og slepe og klage og syte har konstuttert generasjoner av kvinner som ekte kvinner. Livet skal være slitsomt, alt skal være fælt, har man ikke noe å klage over, har man intet liv.

Jeg, derimot, nekter å væe martyr, og prioriterer glatt å betale noen for å vaske gulv og bad, slik at jeg har mer tid til å lage skikkelig mat, trene og hygge meg med familien.

Gammel 04-01-08, 10:57   #74
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde vaskehjelp (en gang per uke) fra 2003 og frem til i fjor høst. Dette var en polsk kvinne (utdannet som regnskapsfører) som jeg betalte svart. Hun vasket flere av leilighetene i oppgangen der vi bor, alle betalte henne svart. Felles for oss alle oss beboere er at vi passer inn i kategorien politiske korrekte, resurssterke oppegående folk, samfunnsengasjerte osv (ja dere vet hva jeg mener) - alikevel var det ingen som overhode hadde noen problemer med å betale denne kvinnen svart.

Jeg glemmer aldri den fredag morgenen vaskehjelpen kom og tok med seg Morgenbladet og Aftenposten inn og la på kjøkkenbordet. Vesla og jeg satt og spiste frokost. På forsiden var det en sak om den FAFO undersøkelsen fra i fjor som satte søkelyset på polske kvinner som i økende grad vasker hjemmene til den norske middelklassen .... ikke bare om dobbeltmoralen men om denne industrien og de problemer den medfører særlig med tanke på mangel på rettigheter disse kvinnene har, (de opparbeider seg jo ikke pensjonspoeng, rettigheter til sykepenger osv)

Ja jeg vet mange av de ønsker å jobbe svart og ikke ønsker å betale skatt men det blir alikevel ikke riktig og støtte opp under denne industrien. Så dette er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke lenger har vaskehjelp, det ble bare veldig feil for meg personlig ..... Savner det inderlig og vurderer nå å gjøre det på lovlig selv om dette vil bli mer en 3 ganger så dyrt.

Så jeg er overhode ikke motstander av å kjøpe seg hjelp til renhold men håper flere i økende grad velger å gjøre det på den lovlige måten selv om det koster ganske mye mer.

Her er forøvrig en artikkel som setter fokus på noen av sakene jeg har problemer med:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1661068.ece

Sist redigert av Lisa : 04-01-08 kl 11:03.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 11:06   #75
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skilpadda:

Jeg mener heller ikke at man må være lat for å ha vaskehjelp. Vi har vaskehjelp hver uke, og verken jeg eller mannen min synes det er gøy å vaske - så kanskje er vi litt late også. Det viktigste for meg, ved siden av at jeg faktisk kan bruke den tiden det tar å vaske på noe annet, er at jeg også slipper å gå og irritere meg over at det er skittent og rotete. Vi har nok litt ulik terskel for irritasjon i heimen der min mann og jeg, og vaskehjelp skåner ham i alle fall for sure miner fra meg Det er nok å gjøre hjemme likevel, med mat, hage, klær etc.

At generasjonen over oss kanskje synes det er ekstravagant å ha vaskehjelp blåser jeg langt i (selv om mine foreldre faktisk noe overraskende ser ut til å synes at vi gjør en fornuftig prioritering). Vi har råd til det, og prioriterer derfor vaskehjelp.

Gammel 04-01-08, 11:14   #76
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Klart man ikke er lat!!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 11:27   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er man lat. Enhver som går hjemme og suller og trenger folk til å vaske for seg er enten lat eller har altfor stort hus. Men det er da ingen skam i å være lat.

*lat og stolt*

Gammel 04-01-08, 11:29   #78
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Ikke lat, bare heldig:drømme:

Skilpadda:

Gammel 04-01-08, 11:36   #79
Left
Passiv

Standard

Det er snakk om prioriteringer og hva man vil bruke tiden sin på.
Hadde jeg hatt råd skulle jeg definitivt hatt vaskehjelp ja.
Jeg tror jeg kunne likt å bo i et digert hus med hushjelp også når jeg kjenner etter. Som tok klesvasken, ryddet, laget mat og organiserte heimen.
Hva jeg vil bruke pengene mine til er det ingen som har noe med, om det er vaskehjelp eller yogatimer. Så får de heller karakterisere meg som "lat" etc etc.

Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 11:36   #80
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit å innse at man ikke klarer å gjøre alt i verden. Jobber man full tid og har barn, er det alltids nok å gjøre. Å kjøpe tjenester for å slippe å gjøre det man ikke kan eller liker, er uproblematisk i mine øyne.

Jeg er vokst opp med... praktikant? Hva kaller man det - en person som var hjemme hos oss på dagtid da vi var små. Som fikset middag og gjorde litt husarbeid, og som var der da vi kom hjem fra skole/barnehage. En periode hadde vi nabokona som nettopp var kommet ut i arbeidslivet etter år som husmor. Hun var inkarnasjonen av "den gode husmor". Vasket hele huset, strikket til oss, fylte fryseren med bakst. Jeg husket en gang jeg kom hjem og fikk se henne vaske yttertrappa. Et syn jeg aldri før hadde sett. Da jeg spurte hvorfor hun gjorde det, svarte hun "fordi jeg har lyst". Dette er noe jeg aldri kommer til å forstå, men gjett om foreldrene mine var glad for at det fantes et slikt mennekse!

På en måte ser jeg på det med bruk av vaskehjelp, hushjelp, au pair osv som (i samfunnsmessig sammenheng) en uheldig utvikling. Utviklingen har vært der lenge, og vi har for lengst vennet oss til at man leier snekker, maler, rørlegger og elektriker.

Synes du man bør klare alt selv? Bygge sitt eget hus? Legge opp sin egen strøm? Tømme sitt eget søppel og levere sin egen post?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.