Sv: Julegudstjeneste i skolen
Opprinnelig lagt inn av Lionking, her.
Takk. Jeg synes det er fint å se at ikke alle deltar i "hylekoret" her inne. 
Jeg bidrar gjerne med litt folkeopplysning. Endringene i opplæringsloven kom så tidlig som i 1969. Etter dette har det ikke vært skolens oppgave å forkynne eller fremme kristen tro. At det likevel ofte forekom utover på 70- og 80-tallet må nok tilskrives at skole og kirke tradisjonelt har hatt veldig tette forbindelser i vårt land. De fleste vil vel vite at norsk skolevesen nettopp sprang ut av at kirkens dåpsopplæring (konfirmasjonsundervisningen) stilte krav om at barna kunne lese og skrive? De kristne formålsparagrafene som til nå har vært bevart for skoler og barnehager har hatt liten eller ingen praktisk betydning, men en annen sak er om de ikke burde vært fjernet eller endret av symbolske årsaker. Et offentlig oppnevnt utvalg (Bostad-utvalget) her nettopp foreslått dette.
Så til det det denne diskusjonen dreier seg om. Opplæringsloven er ikke til hinder for at kirken kan invitere skolene til julegudstjenester o.l, og skolene kan innarbeide dette i undervisningsopplegget til barna. Forutsetningen er at det gis fritaksrett og at det arrangeres et alternativt opplegg for de som ikke skal delta. Skolen har plikt til å informere foreldrene om fritaksretten og gi dem anledning til å melde fra til skolen om de vil at barna skal benytte seg av denne. Det skal heller ikke være tvil om at det er kirken, og ikke skolen, som arrangerer gudstjenesten - en rollefordeling som både den lokale kirke og skole må ta ansvar for i planleggingen av gudstjenesten.
Det var de tørre fakta: Så et lite spark. 
Det virker som om mange her inne har fullstendig angst for at barna deres noen gang skal komme i befatning med alt som smaker av kristen tro. Det har jeg vanskelig for å forstå. Tatt i betraktning all informasjon og påvirkning som barna våre til daglig bombarderes med, enten det er gjennom TV, internett eller andre medier, skulle jeg tro at en skolegudstjeneste er temmelig uskyldig. Eller for å si det på en annen måte: Jeg foretrekker faktisk at barna mine får høre at Adam og Eva var de første menneskene på jorda fremfor at den eneste referanserammen skal være en frisørsalong. 
Et feiende godt innlegg! 
Og Elias: Du får støtte herfra. Skjønner at det kan renne over, og det at du beklager det, ga meg enda større respekt.
Jeg innrømmer at jeg synes sammenligningen med Jesus og Mohammed var morsom, og at jeg lo litt.
Men å krenke andres livssyn, som du sier, er jeg helt enig i at blir feil.