Sv: Gir man julegaver uten å avtale?
Jeg er en sånn som blir litt stresset over uventede julegaver, og som gjerne skynder meg å finne noe jeg kan gi tilbake dersom det dukker opp noe jeg ikke har planlagt skal dukke opp. Men det betyr ikke at jeg syns det er frekt å gi folk gaver som ikke er avtalt eller at jeg ikke blir glad for gaven. En uventet gave er ikke det samme som en uønsket gave. Jeg skjønner godt at det kan være ubehagelig å ikke gi noe tilbake pga. dårlig råd, julen er jo en tid da det går mye penger og det kan man gjerne tenke på om man forventer gavebytte med venninner uten at det er avtalt.
Jeg syns det blir sagt mange ting i denne tråden som er litt trist å lese. Jeg er for eksempel en sånn som alltid har med meg en flaske vin, blomster eller noe annet når vi er bedt bort i middagsbesøk eller selskap. Jeg gjør det fordi jeg syns det er hyggelig å gi andre gaver og fordi jeg vil vise at jeg setter pris på invitasjonen. Ikke fordi jeg forventer en hel masse tilbake.
Det er trist å lese at noen syns det er frekt å gi andre gaver fordi de da plikter å gi noe tilbake. Det sier litt om hva slagt syn enkelte har på det å få og gi gaver. Hva med å være litt mindre mistenksomme til at andre har baktanker.
Jeg syns det tristeste var å lese at man ikke gjør andre tjenester de ikke har mulighet til å gjengjelde. Hvis man kan hjelpe så hjelper man. Det er jeg opplært til og det gjør jeg bare.
|