Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gir man julegaver uten å avtale?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 16:19   #11
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir man julegaver uten å avtale?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er klart at det kompliserer litt at det er til barnet. Men du må jo bare ta et valg. Enten kjøper du gaver til venninnenes barn, eller så gjør du det ikke. Og gjør du det ikke så oppdager de jo det, og så får de velge neste år om de fortsetter å kjøpe til ditt barn eller ikke.

Nå er jeg litt usikker på om problemet her er at du ikke har råd til å kjøpe gaver, selv om det hadde vært planlagt, eller om det er det at gavene dukker opp uten forvarsel slik at du ikke har hatt sjanse til å kjøpe noe til den andre. At det er tøft å ikke kunne kjøpe gaver til folk man egentlig ønsker å kjøpe til fordi økonomien begrenser, det forstår jeg godt. Men at man selv ikke hadde tenkt på å kjøpe gave til den andre, og likevel får - det kan jeg bare ikke se at motparten er "skyld" i.

Jeg hadde nok kjøpt om jeg var i full jobb og hadde en full inntekt. Barnegaver trenger ikke være så dyre og det er lett å finne på noe ganske greit uten at det koster skjorta.
Det at de dukker opp uten forvarsel er forsåvidt greit, det er ikke alle som har alle gavene i hus to uker før jul. Så det var ikke noe "pinlig". Det er mest det at jeg føler det velter budsjettet mitt dette. Jeg må tyne det maks bare når det kommer til nærmeste familie.

Jeg er nok generelt i mot at folk handler så mye. Skulle virkelig ønske at julen ikke handlet om å få mest mulig ting. Så jeg hadde nok ikke tatt initiativ til dette selv. Men jeg hadde nok ikke reagert om jeg ikke syntes det var så tydelig at det var forventet at jeg skulle gi noe også. Det handler liksom ikke om giverglede lenger da, men mer utveksling av ting.
Syntes julen har blitt .. ja.. småkvalm.
Jeg er veldig lite materialistisk.. har kanskje noe med det å gjøre.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49.