Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?
Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.
Men er det virkelig det som er kjernen i denne diskusjonen da? At barna kjeder seg i barnehagen og virker slitne av den grunn? De aller aller fleste barnehageansatte tror jeg er flinke til og aktivisere barn i barnehagen. Men det hjelper ikke stort når barna bare gråter og gråter, og er utrøstelige.
Hvis man som barnehageansatt opplever at et barn er mistilpass, utslitt, "bare gråter og gråter og er utrøstelig", så håper jeg at man formidler dette til foreldrene? Jeg vet godt at det ikke er alle foreldre som har praktisk mulighet til å la barna være mindre i barnehage (uten å omkalfatre hele familien), men om dette virkelig er et problem for et barn, bør det jo være noe barnehagen har ansvar for å prøve å samarbeide med foreldrene om å gjøre noe med.
Utgangspunktet for denne sidedebatten var vel at noen mente at mange av de barna som er i barnehagen i romjulen, er barn som er for mye i barnehagen. Det er vel naturlig å tenke seg at dette er barn med foreldre som har liten mulighet til å ta dem fri fra barnehagen, så da er jo dette nettopp de foreldrene som har et "sterkt behov" for åpen barnehage disse dagene. Så å komme med en slik passiv-aggressiv beskjed som den Divine fikk, vil jo ikke engang ha noen innvirkning på de barna som (man mener at) trenger det mest. (Og jeg synes nå uansett at en slik lapp er en altfor defensiv og indirekte måte å si fra på, dersom man mener at dette er et problem for ett eller flere av barna.)