|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?
Ferievikarbudsjettet er lite ja
|
|
|
#162 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg synes hele diskusjonen blir litt rar, og nesten tåpelig. Når jeg ser i kalenderen, så har vi altså en høytid kombinert med helgedager som strekker seg fra lørdag 22.desember til og med tirsdag 1.januar.
|
|
|
#163 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan ikke se at noen mener det er forferdelig at barna må i barnehagen i to romjulsdager i jula. Jeg tror de fleste har skrudd denne diskusjonen på et generelt nivå, og snakker ut ifra egne erfaringer. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Nå har som sagt jeg aldri jobbet en eneste jul tiltross for at jeg har jobbet i barnehage i 15 år, så mulig jeg er litt på gyngende grunn. MEn mitt inntrykk er at de aller fleste barna koser seg disse romjulsdagene, det er mye kos. I vår barnehage er det iallefall slik at det alltid er en av de faste pr avdeling på jobb slik at det alltid(iallefall i prinsippet) er noen der som de kjenner godt. Så jeg tror egentlig ikke helt på at det nødvendigvis blir så kjedelig som enkelte hevder. Og ja, det er noen barn som gjerne kunne trengt seg en dag eller 3 fri, men denne jula vil alle få ganske så mye fri, så i mine øyne er ikke det et argument engang. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Det synes ikke jeg. Det kan nå like gjerne være for barnas skyld man sender dem i barnehagen, selv om de har muligheten til å være hjemme.
Synes du det er dumt å sende barn i barnehage selv om man er hjemme?
Selvfølgelig er det en del av disse foreldrene! Jeg kjenner mange. De fleste jeg kjenner har 5 ukers ferie, og da sier det seg selv at det ikke blir noe særlig mer enn de pålagte 4 ukene man har ungene hjemme.
Og igjen - hva er nødvendig? Er det dumt om barn er i barnehage når de kunne ha vært passet av noen andre?
|
|
|
#166 |
|
Bedreviter
|
Vi klarer om oftest det. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
|
Nei, det synes jeg ikke. Både jeg og barna har det bedre om de er i barnehagen i stedetfor å passes av andre som jeg ikke klarer å stole like mye på. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg har litt forskjellige barn. For Skatten er det ingen større lykke enn å sitte i sofa'n og se film etter film. Dag etter dag. Han kjeder seg gjerne hjemme. Rusket er mer fysisk, og kunne nok kanskje ha hatt godt av å ha en dag i barnehagen i romjula. Det samme med Skatten.
|
|
|
#169 |
|
|
Jeg har fleksitid, men synes det er utrolig vanskelig å opparbeide plusstid. Så selv om jeg teoretisk har muligheten til å jobbe inn timer og avspasere, så blir det ikke slik.
|
|
|
#170 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#171 |
|
Superduperaktiv
Hvor: Midt i landet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg jobber turnus det samme gjør mannen min, han er sykepleier jeg er vernepleier, begge i 100%, jeg har en mellomlederstilling. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
|
Nå satte jeg det veldig på spissen her, og kanskje det blir lest mer krasst enn jeg mente? |
|
|
|
|
|
#173 |
|
heimføing
|
Merkelig utsagn, syns jeg. Mulig mitt barn er en av disse "stakkarne" du beskriver. Blir det bedre hvis jeg sier at barnehagen er vår eneste barnevaktmulighet? At vi så å si aldri har barnevakter på kveldstid eller i helgene? Bortsett fra det siste året når Pip er blitt så stor at det hender hun blir med venninner hjem, og vice versa. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
|
|
|
|
|
|
#175 |
|
heimføing
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Som barnehageansatt syns jeg man er pliktig til å gjøre hverdagen spennende og utfordrende for barna, å aktivisere dem i stedet for å sukke med hvis de blir lei og kjeder seg, å finne på noe morsomt, å leke med dem i stedet for å antyde til foreldrene at de bør hentes tidligere. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Da tenker jeg på at vi voksne kan trenge dager hvor vi har behov for og være alene. Man kan være skikkelig sliten og kanskje føle at for at man skal klare og komme seg ovenpå igjen, trenger en dag hvor man bare kan være "seg selv". Det er lignende behov jeg mener barn kan ha også, og da tror jeg de fleste foreldre prioriterer barna sine foran seg selv. Men dessverre gjør ikke alle det. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Men er det virkelig det som er kjernen i denne diskusjonen da? At barna kjeder seg i barnehagen og virker slitne av den grunn? De aller aller fleste barnehageansatte tror jeg er flinke til og aktivisere barn i barnehagen. Men det hjelper ikke stort når barna bare gråter og gråter, og er utrøstelige. Hadde man vært mange voksne i barnegruppen hadde man hadde større ressurser til og ta seg av slike episoder. Virkeligheten er jo noe helt annen. Man er underbemannet deler av dagen og det er mange barn som krever de voksnes oppmerksomhet. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
saftig
|
Ikke sant?
|
|
|
#179 |
|
Det tror jeg også. Men hjelper ikke de barna som blir "nedprioriterte". Hadde disse barna hadde en topp dag etter en sliten dag tror jeg ikke barnehagen hadde brukt energi eller tid på dette, da dette er ganske normalt. Jeg snakker om barn som tilbringer mye tid i barnehagen og som virker psykisk slitne over tid. Jeg har f.eks opplevd at foreldre har gått i selvforsvar med når jeg har prøvd og formidle at poden viser tydelig tegn på mistrivsel over og være i barnehage fra 7.30 - 17.00 hver dag. Jeg har fått krasse spørsmål om det ikke er lov og bruke barnehagen i åpningstiden. Selvfølgelig er det lov og bruke åpningstiden, en annen ting er om det er optimalt på barnets vegne. Det er litt slittsomt når foreldre alltid tolker det dit at personalet prøver og "kjøpe " seg færre barn i barnehagen og ikke vil se at personalet prøver og snakke på vegne av barnet deres. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Men først, kaffe!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva skal de foreldrene gjøre da? Hvis man har litt vei til jobb og jobber fra 8-16. Jeg ser helt klart at det blir fryktelig lang dag, og er glad vi kan løse det litt annerledes, men jeg forstår ikke hva du mener disse foreldrene kan gjøre. |
|
|
|
![]() |
|
|