Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-07, 13:58   #121
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

...det gjelder jo ikke deg, du er jo nesten norsk..." :gaad: Så de utlendingene de kjenner er ikke farlige og slemme, det er bare alle de andre!

Pussig fenomen det der. Jeg kommer fra et lite tettsted. Da jeg var ungdom, var det sånn ca. 3-4 fargede adopterte, og omtrent samme antall fargede tilflyttere av ikke-norsk opprinnelse.

Og der sitter altså en gjeng av stedets stoltheter på den lokale pub'en og snakker høylytt om hvordan kastemerket i panna på "svartingene" er blink, hvordan de tar jobbene og kvinnfolka, osv osv. Mens stedets lokale pub ble drevet av en svær inder. Som forøvrig hadde hvit norsk kone . Han kjente de jo, så han var grei. Samme med de andre fargede som bodde der.

Gammel 21-10-07, 13:59   #122
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg mener stikk i strid med deg bønna at rasismebegrepet brukes alt for lite. Det forundrer meg at folk som uttaler seg rasistisk ikke ser det selv, og det skjer ganske ofte.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 13:59   #123
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

*fyrer avgårde en rød*

Og nå gikk min aller første avgårde.
Ikke til Sitronen, altså. :forklarer:

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 14:12   #124
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå tror ikke jeg dette er riktig da, men som jeg sier til de som kommer med disse uttalelsene så er det faktisk ikke deres feil. Men saksbhandlerne på Tygdekontor/Sosialkontor. Men det synker ikke helt inn da.

Siden jeg har jobbet på sosialkontor en del år, og i tillegg har jobbet på sosialkontor i en bydel med svært mange innvandrere må jeg si at jeg stusser litt over det du skriver her. For det første så mener jeg at diskusjonen rundt at innvandrere får så innmari mye er helt feil og malplassert. Sosialhjelpssatsene er de samme for innvandrere som for nordmenn med etnisk norsk bakgrunn. Hva skal saksbehandlere gjøre for å frigjøre seg fra skyld slik du antyder her? Ha lavere sosialhjelpssats for folk med innvandrerbakgrunn? La innvandrere sulte, og avslå støtte til klær og tilleggsytelser for at de skal framstå mest mulig fattigslige? Et punkt jeg kunne ønske meg bedring fra hjelpeapparatets side, er når det gjelder å få kvinner ut i norskundervisning og deretter arbeid. Dette har man nok blitt veldig oppmerksom på de siste årene, men når det samtidig kuttes i norskundervisningstilbud fra høyere hold er det ikke bare enkelt.

Jeg husker forresten en episode fra barndommen hvor folk reagerte kraftig på at en gutt på skolen jeg gikk på i forbindelse med bosetting fikk en sykkel. Ja, du og du - det er grusomt at en ung og traumatisert gutt som har flyktet fra krig og som ikke har en eneste leke med seg får en sykkel.

Når det gjelder spekulasjoner om at innvandrere får så mye mer enn andre vil jeg bare si at jeg tror at det heller kan være omvendt. I hjelpeapparatet finnes også rasister, jeg tror innvandrere kan møte rasisme og forhåndsdømming der på samme måte som andre steder i samfunnet.

Gammel 21-10-07, 14:57   #125
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Mams, jeg skjønte ikke helt hva du mente med denne:

Kan du forkare?

Det jeg mente var at om det var slik at invandrere fikk mere støtte en etningsk nordmenn (de med hvit hud) så er dt ikke pga invandrerne men saksbehandlerne. At man ikke kan skulde på invandrerne altså.

Men velger å presisere at jeg tror ikke det er slik, men at det er et svar jeg gir til de som påstår at norske får beskjed om at de har feil hudfarge på sosial/trygdekontor.

Gammel 21-10-07, 15:03   #126
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Det jeg mente var at om det var slik at invandrere fikk mere støtte en etningsk nordmenn (de med hvit hud) så er dt ikke pga invandrerne men saksbehandlerne. At man ikke kan skulde på invandrerne altså.

Men velger å presisere at jeg tror ikke det er slik, men at det er et svar jeg gir til de som påstår at norske får beskjed om at de har feil hudfarge på sosial/trygdekontor.

Jeg blir forsatt ikke helt klok på hva du mener. Er du uenig i at innvandrere får mer støtte enn etniske nordmenn eller er du uenig i at det er sakbehandlerne som skal ha skylden?

Dersom noen får det de har krav på fra staten, være seg i form av sosial støtte eller fra trygdekontoret så vil dette aldri bli en saksbehandlers feil. Så jeg liker ikke argumentet ditt (hvis jeg har forstått deg rett ) Å si at det er på grunn av saksbehandleren blir helt feil. Det er en person som gjør jobben sin og som forvalter et regelverk som er bestemt av de som styrer landet vårt. Så uansett om man er enig eller uenig i de tildelinger som gjøres så er det ikke den enkelte saksbehandler som skal ha skyld eller ære for det.

Gammel 21-10-07, 15:03   #127
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Irma:

Tror det kom litt dårlig frem hva jeg mente, men jeg tror ikke det er slik at innvandrere får mere støtte en andre.
Det jeg skrev var et svar jeg gir til de som påstår det, samtidig som jeg også sier i fra om at jeg ikke tror det er slik, da jeg vet at de har satser de går etter.

Dette er forøvrig en uttalelse (om at innvandrere får mere) jeg har fått høre av ei som har fått sønad som alenemor på falsk grunnlag.
Hun flyttet sammen med en type og han meldte flytting til sine foreldre for at hun fortsatt skulle få noen ekstra kroner.
(en prson som på den tiden med barnebidrag hadde 400 000 i året og fikk redusert skatt pga liten skatteevne....)

Gammel 21-10-07, 15:06   #128
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Jeg blir forsatt ikke helt klok på hva du mener. Er du uenig i at innvandrere får mer støtte enn etniske nordmenn eller er du uenig i at det er sakbehandlerne som skal ha skylden?
.

Jeg tror ikke innvandrere får mere støtte.

Jeg sier at det er saksbehandlerene sin feil og IKKE invandrerne sin feil til de som påstår at innvandrere får mere penger pga hudfargen.
Dette har jeg nemlig flere ganger hørt so grunn til å være rasist, og jeg menre at det blir jo helt feil å skylde på de.
Selv om jeg i utgangspunktet er ganske så sikker på at innvandrere ikke får ei krone mer en de har krav på og at de ikke får ei krone mer en en hvit ville fått.

Altså, jeg tror ikke saksbehandlere gjør feil.
Men om noen tror de fargede får mere penger så kan ikke de skyldes, men saksbehandlerene.
(veldig selvmotsigende)

Gammel 21-10-07, 15:07   #129
Libra

Libra sin avatar

Standard

Jeg tror ikke innvandrere får mere støtte.

Jeg sier at det er saksbehandlerene sin feil og IKKE invandrerne sin feil til de som påstår at innvandrere får mere penger pga hudfargen.
Dette har jeg nemlig flere ganger hørt so grunn til å være rasist, og jeg menre at det blir jo helt feil å skylde på de.
Selv om jeg i utgangspunktet er ganske så sikker på at innvandrere ikke får ei krone mer en de har krav på og at de ikke får ei krone mer en en hvit ville fått.

Okey, da har jeg forstått deg rett og er uenig med deg. Som jeg skrev lengere ned i mitt forrige innlegg - så kan det aldri bli en saksbehandlers feil at de forvalter et regelverk.

Gammel 21-10-07, 15:09   #130
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okey, da har jeg forstått deg rett og er uenig med deg. Som jeg skrev lengere ned i mitt forrige innlegg - så kan det aldri bli en saksbehandlers feil at de forvalter et regelverk.

Trust me; en god del saksbehandlere tar saken i egne hender. :erfaren:

Gammel 21-10-07, 15:11   #131
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Vi er ikke uenige.
Med sakbehandlerens feil så trodde jeg det var inneforstått at de fulgte de satser de har. Jeg burde kanskje utdypet det ved å skrive de som setter satser ergo staten.

Gammel 21-10-07, 15:15   #132
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser hva dere skriver, og jeg føler at det må settes et skille.

Jeg synes vel at svært mange er veldig raske på labben og betegner i overkant mye "uvitenhet" for rasisme og hverdagsrasisme. Jeg synes det er viktig å skille begrepene, for poenget bør jo være å opplyse mennesker, ikke stemple dem som idioter for å kaste de fra seg i håpløshaugen?

Azi ble absolutt og uten tvil utsatt for hardcore rasisme. Hun ble møtt med ignoranse og hat fordi hun tilfeldigvis har en annen hudfarge. Grusomt.
Jeg tror derimot ikke at Bønna snakker om lyse nordmenn fordi hun er så glad i fargen hvit, men fordi hvite i Norge, som svensker, engelskmenn, nordmenn osv., har en religion og en kultur som er mer lik vår egen. Selvsagt, det er jo ikke alltid slik, det eksisterer f.eks. afrikanske kristne i Norge også, men de utmerker seg ikke i den forstand, da de ikke er annerledes. Man legger lettere merke til mennesker som snakker, kler seg og oppfører seg på en annen måte. Vi skal uansett ikke undervurdere tilhørigheten til et menneske, tilhørighet er for mange svært viktig, men er man rasistisk fordi man ønsker å forholde seg til mennesker lik en selv?

Når det gjelder hverdagsrasisme, eksisterer det i aller høyeste grad i Norge. Spørsmålet er om det er et så stort problem som mange gir uttrykk for, eller om det er nordmenn flest som tolker i verste mening og skyter spurv med kanoner? Det betyr ikke at man ikke skal jobbe med holdningene til folk, men jeg tror det skader mer enn det gagner når man roper ut om rasisme om den minste ting. Og jeg føler virkelig at det har blitt slik, og jeg synes den utviklingen er lite heldig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 15:16   #133
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Trust me; en god del saksbehandlere tar saken i egne hender. :erfaren:

Man kan ikke komme bort fra at endel saksehandlere faktisk ikke kan jobben sin, men det velger jeg å være en ikke del av denne debatten.

Men kan ta med et eksempel på elendig jobb.
Hadde jeg ikke fulgt med bittelitt (alt stod i brosjyre fra Trygdekontoret) hadde jeg "mistet" 63 000,- de ukene jeg hadde permisjon med misten.
Saksbehandleren som har ansvaret for fødselspermisjonsgreiene her i kommunene unne faktisk ikke reglene i det hele tatt.

Men i en generell debatt om rasisme, blir det litt feil å trekke inn enkelte saksbehsndlerens elendige jobb, da jeg tror den personen gjør en elendig jobb uansett form elelr farge på søknadspersonen.

Gammel 21-10-07, 15:20   #134
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i en generell debatt om rasisme, blir det litt feil å trekke inn enkelte saksbehsndlerens elendige jobb, da jeg tror den personen gjør en elendig jobb uansett form elelr farge på søknadspersonen.

Så lenge det finnes mennesker som pga sin udugelighet i jobben bidrar til at andre anser behandling av ulike grupper som urettferdig og ergo til at rasismen vokser, så er det aldeles ikke feil å trekke inn dette.

Gammel 21-10-07, 15:22   #135
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Så lenge det finnes mennesker som pga sin udugelighet i jobben bidrar til at andre anser behandling av ulike grupper som urettferdig og ergo til at rasismen vokser, så er det aldeles ikke feil å trekke inn dette.

Når jeg tenker meg litt om så har du jo egentlig veldig rett i dette.
For de som kommer med argumenter som går på det kan jo ha opplevd en uduglig saksbehandler.
(nå vet jeg at de jeg kjenner som kommr med det ikke har det, selv om ei påstår at hun har fått den beskjeden om at hun hadde feil hudfarge)

Gammel 21-10-07, 15:43   #136
Albertine
Passiv

Standard

... så lenge dere har i bakhodet at det også finnes særdeles kompetente mennesker i NAV.

Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 19:26   #137
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

For ikke å snakke om pizza. Jævla italienere!

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 19:45   #138
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

... så lenge dere har i bakhodet at det også finnes særdeles kompetente mennesker i NAV.

Selvsagt, jeg tror idiotene er unntakene. Men når man utsettes for de, så skal jeg være ærlig å si at man blir noe farget av sine opplevelser. Dog var det godt å få høre fra sjefen at den personen ble "fjernet fra sine oppgaver" med de tolkninger det gir og dermed litt avfarget.

Gammel 21-10-07, 20:28   #139
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sitron, jeg føler meg såret. Er tross alt halvt italiensk.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 20:29   #140
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg leste i min bok om norsk innvandringshistorie at skjellordet degos for lengst er erstattet av pakkis og svarting. :trøster:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.