Sv: En trist observasjon ...
Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.
Him: Jeg skjønner også at man gjerne engasjerer seg mer i ting som ligger nær ens hjerte/man har erfaring fra. Men det jeg (og andre) prøver å si er at her går det ikke på om gutten var overvektig eller ikke. Det går på en holdning som lyser ut av Hovedinnlegget. En slags forakt. Det er trist. Om hun hadde uttalt seg på samme måte om et homofilt par som kysset på åpen gate, en dame med kort skjørt, eller et eller annet annet, så hadde jeg syntes det var en nedlatende, dømmende tone i innlegget hennes da også. Og jeg er verken en homofil som kysser på åpen gate eller en dame som kler seg i kort skjørt.
Jeg er enig i at det er idiotisk å sette opp slike ting som HI gjør, fordi det går på en spesifikk opplevelse som hun hadde. Jeg synes slike ting er verdiløse å diskutere, fordi man egentlig har alt for lite informasjon til å faktisk gjøre det.
Men jeg reagerer likedan på at folk feks hevder at man må være rasist om man sier neger, eller de som hevder at en baby som er avbildet med is om munnen har en elendig mor, eller folk som sier at andre kunne ha formulert seg bedre om de anstrengte seg litt mer. For min del er alle disse eksemplene jeg nevner en del av samme sak. Man ser på en liten episode og trekker en generell konklusjon.
Jeg synes derimot ikke ditt eksempel om homofili er samme sak. Om jeg hadde sett to menn som klinet på gaten hadde jeg tenkt mitt, og det jeg hadde tenkt var: De er homoer. Det er etter min mening et eksempel på at man i enkelte tilfeller faktisk kan trekke en del generelle konklusjoner om folk bare ut fra detaljer. (Skjønt de kunne jo ha vært bifile, eller studenter på NTNU som søkte medlemskap i linjeforeningen. ) Jeg legger heller ikke nødvendigvis noe negativt i det å "tenke sitt", jeg bruker uttrykket for å vise til at man ser noe, man tolker det og reagerer etter tolkningen man har laget seg. Jeg ville feks neppe ha prøvd meg på en fyr som jeg hadde sett kline med en annen fyr på gaten - og det synes ikke jeg har noe med å være fordømmende.
Opprinnelig lagt inn av Kirsevær
Maudib fikk meg til å føle at hun har observert meg og "tenkt sitt" på treff, og humrer over mitt engasjemnet. Mulig det er mitt problem, men jeg velger å gjøre det til hennes.
Jeg oppfattet henne ikke dithen. Jeg oppfattet hanne dithen at hun mener det samme som meg (og som det jeg har prøvd å formulere i forrige innlegg). Men jeg kan selvfølgelig ta feil.
Sist redigert av him : 14-10-07 kl 21:11.
Årsak: refererte til feil plass.
|