Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-07, 23:56   #661
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordmødre

Joda, for deg kan jeg be om å holde kjeft.

Når jeg tenker meg om, er gjerne nordlandskvining ekstra ille.

Gammel 26-09-07, 23:58   #662
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hehehe...

Jeg er egentlig ikke så bæsete, men jeg har så lett for å gi opp når jeg får vondt.

Gammel 26-09-07, 23:59   #663
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo derfor du trenger en doula, for å oppmuntre deg videre.

Gammel 27-09-07, 00:01   #664
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gammel 27-09-07, 00:45   #665
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg giddet ikke bruke enegrgien min på å åpne kjeften jeg, jeg bare ba folk meg holde kjeft og ikke snakke til meg når jeg hadde vondt, la en klut over ansiktet og ønsket jeg var død.

Hvordan andre folk føder, om de brøler, sutrer, hvisker eller banker opp gubben syns jeg skal få være opp til dem. Er det nå en gang i livet man burde får uttrykke seg akkurat som man vil så er det da under en fødsel.

Lenam er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 00:51   #666
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Engi med Polyanna og M^3. Jeg syns man kan få bære seg akkurat så mye og hvordan man vil, og er ikke nødvendigvis tøffere bare fordi man ikke lager lyd, eller lager "riktig" lyd.

Noba er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 07:11   #667
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var ikke lydløs, verken første eller andre gang. Likevel så fikk jeg skryt av jordmor, både underveis og etterpå, for at jeg var så flink til å takle riene. Jeg sutret i mellom riene jeg, og pustet som en hval under riene. Andre gang trodde jeg at jeg skulle dø om dette skulle holde på mye lenger, og vurderte narkose som egnet bedøvelse, likevel hadde jordmor skrevet i partogrammet: "Adrienne takler riene veldig bra".

Gammel 27-09-07, 08:31   #668
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oh herlighet for hvert program så kjenner jeg de treffer på min forrige fødsel. Med ho fillipinske i går spruta tårene.... Da de ropte på anestesien osv. Litt for mye minner...Men godt å bearbeide det litt nå også, siden jeg bare er md unna neste fødsel...

Gammel 27-09-07, 09:15   #669
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Det var nok en skulderdystoci ja. Slike situasjoner trener og trener vi på hva vi skal gjøre, og fordi vi har kjennskap til risikofaktorer er de lettere å forutsi, og å ha ting klart når det skjer. Den fremste skulderen kilder seg fast bak/oppom symfysebeinet. Tiltak nar det oppstår Er å tilkalle hjelp, legge et stort klipp, Beina opp mot magen for å ke bekkenets diameter, ta arm inn langs barnet og prøve å få tak i en arm og forløse bakre skulder, eller få rotert barnet slik at fremre skulder kommer bakover, da vil kroppen komme etter, evnt stillingsforandring av kvinnen for å få lse opp låsningen. MEN detter skjer ofte hos de med stort barn, og det er ikke lett p komme til da... Barnet tåler minutter med redusert o2 dersom det har hatt tipp topp tilførsel før i svsk og fødsel.

Her er linker for spes intr: http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=78225&subid=0

Her er forresten en oppgave om temaet http://www.hiak.no/neted/upload/atta...d22_kull48.pdf

MEN dette er en sjelden tilstand! ikke noe fødende skal gå og være redd for!

Men hvorfor tar de ikke heller keisersnitt på en så liten dame når de vet at babyen er så stor? En slik fødsel er jo ofte en traumatisk opplevelse for mor. Og jeg kjenner flere førstegangsfødende som fikk estimert en stor baby på slutten, men som allikevel måtte gå over tiden og hadde fødsler med store komlikasjoner for mor og barn. Er det slik at jordmødre og leger helst vil ha naturlig fødsel selv om de vet at det kan bli en tøff kamp? Skjønner godt at mange får fødselsangst etter slike opplevelser.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 09:20   #670
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

En annen ting jeg kjenner når jeg sitter og ser på, er at jeg er veldig veldig veldig veldig veldig veldig glad for at jeg ALDRI skal føde igjen

Kjeften på deg!

Gammel 27-09-07, 09:52   #671
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Men hvorfor tar de ikke heller keisersnitt på en så liten dame når de vet at babyen er så stor? En slik fødsel er jo ofte en traumatisk opplevelse for mor. Og jeg kjenner flere førstegangsfødende som fikk estimert en stor baby på slutten, men som allikevel måtte gå over tiden og hadde fødsler med store komlikasjoner for mor og barn. Er det slik at jordmødre og leger helst vil ha naturlig fødsel selv om de vet at det kan bli en tøff kamp? Skjønner godt at mange får fødselsangst etter slike opplevelser.

Jeg lurte også på det.

Mandarin er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 09:54   #672
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Hun hadde jo født en på over 4 kg før, uten problemer....Og det var vel skuldrene som satt fast?Sånt er vel umulig å forutsi....

Gammel 27-09-07, 09:56   #673
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er generelt best for både mor og barn å gjennomgå en fødsel, så lenge det er mulig. Kanskje de tar utgangspunkt i det?

Gammel 27-09-07, 10:04   #674
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker jeg syntes riene ble mye verre om jeg ikke klarte fokusere på å puste riktig.
De få riene jeg flippet litt ut var desidert de verste fordi jeg pustet feil pga div lydlaging.
Ble fort slutt på det. Var riktig så tyst resten.

Pastill er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:06   #675
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg husker jeg syntes riene ble mye verre om jeg ikke klarte fokusere på å puste riktig.
De få riene jeg flippet litt ut var desidert de verste fordi jeg pustet feil pga div lydlaging.
Ble fort slutt på det. Var riktig så tyst resten.

Pusting er, som jeg har sagt hundre ganger før, nesten hele fødselen. Om man klarer å holde fokus på riktig pusting, så er MYE gjort, også innenfor smertestilling.

Gammel 27-09-07, 10:07   #676
Lizzie

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg merker at jeg godt kunne klart meg uten å se gårsdagens episode her jeg sitter 4 dager på overtid...

Gammel 27-09-07, 10:08   #677
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg klarte ikke puste, jeg. Jeg holdt pusten, og slapp den ut litt etter litt. De riene (i overgangsfasen) jeg prøvde å puste på, ble hundre ganger verre. Under pressingen gjorde jeg bare som jordmødrene sa, og da gikk det bra. For da fikk jeg lov til å holde pusten.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:18   #678
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Hun hadde jo født en på over 4 kg før, uten problemer....Og det var vel skuldrene som satt fast?Sånt er vel umulig å forutsi....

Men jeg tenkte mer sånn generelt også, vet om førstgangsfødende som har født store babyer med mye komplikasjoner, de visste på forhånd at ungene var stor, men ble nektet igangsetting på termin og måtte gå på overtid.

Marge er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:18   #679
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

En annen ting jeg kjenner når jeg sitter og ser på, er at jeg er veldig veldig veldig veldig veldig veldig glad for at jeg ALDRI skal føde igjen

Jeg er litt lei meg fordi jeg ikke skal føde igjen, jeg.

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Fint å le av? Jeg vil tippe de fleste har kommet med noen gloser under fødsel som ville virket temmelig dølle på film

Jeg: "auauauauauau!" på riene i overgangsfasen. Og da hodet kom ned og det var to pressrier igjen (det visste jeg jo ikke): "Guuuuuuuuuuuuuud!!!!! Dette må ikke holde på lenge!!!!" Jeg som ikke tror på noen gud en gang. Og ikke holdt det på lenge heller, for rett etterpå var hun ute.

Jeg skal se gårsdagens episode på nettet i kveld eller i morgen. Gleder meg og er spent. Jeg ser at Jordmødrene må være det programmet som engasjerer den gjennomsnittlige FP'er mest.

banana er ikke aktiv  
Gammel 27-09-07, 10:24   #680
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Pusting er, som jeg har sagt hundre ganger før, nesten hele fødselen. Om man klarer å holde fokus på riktig pusting, så er MYE gjort, også innenfor smertestilling.

Jeg puster ikke riktig ellers heller, og jeg hadde gitt mye for å hatt pustepesekurs før fødsel. Skulle ønske det var vanligere her. Gitt en noe å øve på (uansett om det ikke hjelper gir det jo en følelse av å gjøre noe. Og far får en rolle også som coach)

Jeg sutret ikke, ikke ropte jeg heller, men jeg bannet som en bryggesjauer.

Maz er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.