Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-07, 00:05   #481
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Samme her, 1 time og 20 min fra eg vakna og kjente noko.
Det regnast som styrtfødsel, har lese under 3 timar men syns no det er lenge eigentleg. Nr 2 kom på 2 timar og 20 min og følte absolutt ikkje det var noko styrtfødsel.

Jeg har heller ikke følt at jeg har hatt en styrtfødsel. Dro på sykehuset før jeg var sikker på at ting var i gang og fødte et par timer senere.

Gammel 21-09-07, 00:11   #482
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har heller ikke følt at jeg har hatt en styrtfødsel. Dro på sykehuset før jeg var sikker på at ting var i gang og fødte et par timer senere.

Men det går meir og meir opp for meg at eg har hatt enkle fødslar. Vondt så klart, men absolutt overkommeleg

Men det var greit det ikkje gikk fortare siste gongen. Då hadde ikkje jordmora rekt å komme på fødestua.

Gammel 21-09-07, 01:07   #483
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg må gi masse cred til jordmødrene på UNN som tok hånd om meg under fødsel skjønner jeg, så mange negative erfaringer som finnes. De behandlet meg nærmest som om jeg burde ha negative følelser i forbindelse med fødselen, selv om jeg selv følte at det gikk helt fint alt i alt. Antagelig fordi jeg følte at de hørte på meg, jeg fikk tildels bestemme selv (selv om jeg fulgte anbefalingene de kom med), og jeg generelt følte meg godt ivaretatt, selv om det ikke kan betegnes som en drømmefødsel. Jeg var faktisk også positivt overrasket over at jeg fikk tilsendt epikrisen for fødselen i posten etterpå, helt uoppfordret. Min mor fortalte at hun i forbindelse med søsteren min, som døde kort tid etter fødsel, hadde bedt om å få tilsendt en epikrise, men det fikk hun ikke. Jeg er veldig glad for at tidene har forandret seg i så måte.

Jeg hadde en helt grei fødsel, tross de 34 timene med rier, den literen med blod jeg mistet, og at det ble sugekoppforløsning på grunn av dårlig EKG(?) på babyen. Men kanskje det viktigste av alt, jeg gleder meg faktisk veldig til neste gang jeg skal få føde!

Gammel 21-09-07, 11:54   #484
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Samme her, 1 time og 20 min fra eg vakna og kjente noko.
Det regnast som styrtfødsel, har lese under 3 timar men syns no det er lenge eigentleg. Nr 2 kom på 2 timar og 20 min og følte absolutt ikkje det var noko styrtfødsel.

Når minstemor ble født tok fødselen 2 timer og 25 min fra den første, ytterst svake rie som jeg knapt nok kjente. Jeg opplevde det som en styrtfødsel. Nå tok det bare 4 min fra 5 cm åpning til hun var født så det har vel absolutt noe med den følelsen å gjøre. Jeg syns ikke at 3 timer er lenge.

Gammel 21-09-07, 13:08   #485
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er nok en av de gærningene.

Jeg ser at det innlegget mitt var MEGET åpent for å bli misforstått.

Altså: Jeg mener IKKE at de som har fødselsangst pga. av det ukontrollerbare er gærninger!!

Men på BIM finner man noen skikkelige gærninger ("DE gærningene!"). Sånne "det er livsfarlig å føde - noen dør av det - alle som ikke velger keisersnitt er gale og uansvarlige!!" Eller "Det virker så utrolig EKKELT å føde, jeg syns kvinner som har ødeagt underlivet sitt på den måten rett og slett er dumme og motbydelige!". Sånne gærninger mente jeg.

Gammel 21-09-07, 13:43   #486
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser at det innlegget mitt var MEGET åpent for å bli misforstått.

Altså: Jeg mener IKKE at de som har fødselsangst pga. av det ukontrollerbare er gærninger!!

Men på BIM finner man noen skikkelige gærninger ("DE gærningene!"). Sånne "det er livsfarlig å føde - noen dør av det - alle som ikke velger keisersnitt er gale og uansvarlige!!" Eller "Det virker så utrolig EKKELT å føde, jeg syns kvinner som har ødeagt underlivet sitt på den måten rett og slett er dumme og motbydelige!". Sånne gærninger mente jeg.

OK. Jeg er nok ekstra lett å trigge på akkurat dette. For det er jo gærninger på andre kanten og, som mener at hvis en ikke finner tilbake til urkvinnen i seg, og går ut for å føde i bushen, så kunne man like gjerne valgt vekk å få barn.

Gammel 21-09-07, 14:06   #487
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg søkte på styrtfødsel nå og det ser ut til at folk sier at det er fødsler under 3 timer.

I så fall har jeg hatt en også.

Jeg også. Første ri 01:05, barnet født 03:40. Det føltes litt styrt-aktig. Fortere hadde det ikke trengt å være, det er greitt å rekke å henge med sånn nogenlunde og slippe å føde i bilen.

banana er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 14:12   #488
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Jeg blir rent misnnelig når jeg ser på dem som hadde drømmefødsler. Og jada jeg griner fordi jeg er så rørt når jeg ser på Jordmødre at det er nesten pinlig. Selv hadde jeg først et døgn med maserier. Så hadde jeg et døgn på sykehuset. Jeg var oppe i 8 cm åpning og hadde en vannvittig trykketrang i mange,mange timer. Tenk å holde igjen under de riene og drypp og samtidig ha vannvittig trykketrang=JÆVLIG!Fikk epidural, men den var ikke rett innstilt, så det var ikke noe særlig var funksjon i den. Og jeg tenkte at dette var helt håpløst. Tulla kom ikke ut. Mest sannsynlig var ansiktet "vridd". det endte tilslutt opp med keisersnitt. Men etter et døgn på føden, 8 cm åpning og så keisersnitt. Og på toppen av det hele hadde vi slitt med x antall prøverør før jeg ble gravid. Så er det 100% sikkert at hun er og blir enebarn

Trekk ifra prøverør,legg på et til barn, legg på 2 cm åpning til, legg til 3 døgn på sykehus med intense helvetes rier og du har meg.

Jeg griner av serien, litt fordi det er vemodig at jeg aldri mer skal få en liten baby, litt fordi jeg er misunnelig på dem som får oppleve en vaginal fødsel og litt fordi jeg får litt flasher fra mine egne fødsler.

Lenam er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 14:43   #489
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror så absolutt man er mer fjernet fra den naturlige fødsel nå enn tidligere.

Ja, heldigvis. Mange færre dør i fødsel nå.

Storm er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 14:44   #490
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et gærningutsagn. *peker opp*

Gammel 21-09-07, 14:54   #491
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I alle dager, Sitron, bestrider du at flere døde under fødsel og barsel før enn nå?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 14:55   #492
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Ja, heldigvis. Mange færre dør i fødsel nå.

Et gærningutsagn. *peker opp*

Javel? Grunnen til at mange færre dør i fødsel i Norge i dag, er jo nettopp fordi de fleste fødsler skjer på sykehus, der man står parat med saks, tang, vakum og keisersnittberedskap - og dermed ikke har "naturlige" fødsler for enhver pris.

Her står det:
"I mange afrikanske land dør det en mor for hver 100 velykkede fødsel."

Jeg ville tippe at tallene i Norge for 100-200 år siden ikke var så langt unna det.

Storm er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 15:02   #493
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

I alle dager, Sitron, bestrider du at flere døde under fødsel og barsel før enn nå?

Selvsagt ikke, det er likefullt et utsagn som er helt på trynet.

Gammel 21-09-07, 15:11   #494
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Javel? Grunnen til at mange færre dør i fødsel i Norge i dag, er jo nettopp fordi de fleste fødsler skjer på sykehus, der man står parat med saks, tang, vakum og keisersnittberedskap - og dermed ikke har "naturlige" fødsler for enhver pris.

Dette er bare en liten del av det hele. Forkus på hygiene er faktisk et svært viktig bidrag til at færre dør i fødsel nå enn før.

At flere og flere velger å føde "smertefritt" er derimot ikke en grunn. Smertelindring øker faren for komplikasjoner fremfor å redusere den.

Den naturlige fødselen har mange fordeler. Sykeliggjøring av fødsel er ingen fordel. I forskning har man vist at med like grupper kvinner (lik alderssammensetning, forventet ukomplisert fødsel, like forhold ellers), hvor noen føder hjemme og noen på sykehus så er det færre komplikasjoner blant de som føder hjemme. Selve det å føde på sykehus gjør altså noe med risikoen for komplikasjoner. Man tror at dette bl.a. kan ha sammenheng med at man på sykehus ikke alltid lar ting ta den tiden det tar, og at man er raskere til å gripe inn, bruke medikamenter osv. der dette egentlig ikke er nødvendig.

Jeg mener ikke å angripe de som har brukt smertelindring eller har andre ting som faller utenfor "naturlig fødsel". Jeg mener å poengtere at sykehusfødsler er en fordel for noen ganske få som ellers ikke ville fått barnet de ønsket seg, men for majoriteten hadde en naturlig fødsel uten smertelindring vært en medisinsk fordel.

banana er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 15:18   #495
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg mener ikke å angripe de som har brukt smertelindring eller har andre ting som faller utenfor "naturlig fødsel". Jeg mener å poengtere at sykehusfødsler er en fordel for noen ganske få som ellers ikke ville fått barnet de ønsket seg, men for majoriteten hadde en naturlig fødsel uten smertelindring vært en medisinsk fordel.

Jeg er helt enig i det meste du sier, banana, men sykehusfødsler er vel en fordel for litt fler - for eksempel barna som ikke hadde overlevd andre steder enn på sykehus.

Gammel 21-09-07, 15:23   #496
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg er helt enig i det meste du sier, banana, men sykehusfødsler er vel en fordel for litt fler - for eksempel barna som ikke hadde overlevd andre steder enn på sykehus.

Selvsagt. Ikke så lett å uttrykke seg politisk korrekt her . Er litt redd for å tråkke noen på tærne.

banana er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 15:39   #497
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

OK. Jeg er nok ekstra lett å trigge på akkurat dette. For det er jo gærninger på andre kanten og, som mener at hvis en ikke finner tilbake til urkvinnen i seg, og går ut for å føde i bushen, så kunne man like gjerne valgt vekk å få barn.

Ja, jeg tror det er hevet over enhver tvil at det finnes gærninger i absolutt alle leire!

Gammel 21-09-07, 15:42   #498
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers er jeg helt for "ja takk begge deler" når det gjelder fødsel. ABC med Ullevåls vanlige barsel rett over gangen. Å bli behandlet som fødekvinne og ikke pasient helt til noe eventuelt skjer, og man faktisk trenger medisinsk ekspertise.

Gammel 21-09-07, 15:57   #499
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers er jeg helt for "ja takk begge deler" når det gjelder fødsel. ABC med Ullevåls vanlige barsel rett over gangen. Å bli behandlet som fødekvinne og ikke pasient helt til noe eventuelt skjer, og man faktisk trenger medisinsk ekspertise.

Godt sagt.

banana er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 16:12   #500
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg mener å poengtere at sykehusfødsler er en fordel for noen ganske få som ellers ikke ville fått barnet de ønsket seg, men for majoriteten hadde en naturlig fødsel uten smertelindring vært en medisinsk fordel.

Jeg synes ikke at man skal undervurdere betydningen av at mor ikke er traumatisert, utslitt og utilgjengelig i dagene da mor og barn skal knytte viktige bånd heller. I den majoriteten din finnes det nok også en del der både mor og barn nyter godt av en eller annen form for bistand.

Som ansatt på barsel syntes jeg ofte at man noen ganger kunne bli litt vel svart/hvit i synet på det "naturlige" som positivt og medisinsk bistand som negativt. Og jeg syntes ofte at det psykiske aspektet og tilknytningen mellom mor og barn ble for lite vektlagt i jaget etter det rent fysisk optimale. Muligens fordi man i helsevesenet lett kan se seg blind på fysiologi.

Når det er sagt; jeg mener at doula-effekten er et av de beste smertelindrende og angstdempende midler en jordmor kan gi en fødekvinne.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 21-09-07 kl 16:20.
kie er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.