|
|
#481 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Jordmødre
Jeg har heller ikke følt at jeg har hatt en styrtfødsel. Dro på sykehuset før jeg var sikker på at ting var i gang og fødte et par timer senere.
|
|
#482 |
|
I farta!!
|
Men det går meir og meir opp for meg at eg har hatt enkle fødslar. Vondt så klart, men absolutt overkommeleg
|
|
#483 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JordmødreJeg må gi masse cred til jordmødrene på UNN som tok hånd om meg under fødsel skjønner jeg, så mange negative erfaringer som finnes. De behandlet meg nærmest som om jeg burde ha negative følelser i forbindelse med fødselen, selv om jeg selv følte at det gikk helt fint alt i alt. Antagelig fordi jeg følte at de hørte på meg, jeg fikk tildels bestemme selv (selv om jeg fulgte anbefalingene de kom med), og jeg generelt følte meg godt ivaretatt, selv om det ikke kan betegnes som en drømmefødsel. Jeg var faktisk også positivt overrasket over at jeg fikk tilsendt epikrisen for fødselen i posten etterpå, helt uoppfordret. Min mor fortalte at hun i forbindelse med søsteren min, som døde kort tid etter fødsel, hadde bedt om å få tilsendt en epikrise, men det fikk hun ikke. Jeg er veldig glad for at tidene har forandret seg i så måte.
|
|
#484 |
|
superbruker
|
Når minstemor ble født tok fødselen 2 timer og 25 min fra den første, ytterst svake rie som jeg knapt nok kjente. Jeg opplevde det som en styrtfødsel. Nå tok det bare 4 min fra 5 cm åpning til hun var født så det har vel absolutt noe med den følelsen å gjøre. Jeg syns ikke at 3 timer er lenge.
|
|
#485 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg ser at det innlegget mitt var MEGET åpent for å bli misforstått.
|
|
#486 |
|
Fola Blakken
|
OK. Jeg er nok ekstra lett å trigge på akkurat dette. For det er jo gærninger på andre kanten og, som mener at hvis en ikke finner tilbake til urkvinnen i seg, og går ut for å føde i bushen, så kunne man like gjerne valgt vekk å få barn.
|
|
|
#487 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg også. Første ri 01:05, barnet født 03:40. Det føltes litt styrt-aktig. Fortere hadde det ikke trengt å være, det er greitt å rekke å henge med sånn nogenlunde og slippe å føde i bilen. |
|
|
|
|
#488 |
|
awesom
|
Trekk ifra prøverør,legg på et til barn, legg på 2 cm åpning til, legg til 3 døgn på sykehus med intense helvetes rier og du har meg.
|
|
#491 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: JordmødreI alle dager, Sitron, bestrider du at flere døde under fødsel og barsel før enn nå?
|
|
#492 |
|
En som trener
|
Javel? Grunnen til at mange færre dør i fødsel i Norge i dag, er jo nettopp fordi de fleste fødsler skjer på sykehus, der man står parat med saks, tang, vakum og keisersnittberedskap - og dermed ikke har "naturlige" fødsler for enhver pris. |
|
|
|
|
#493 |
|
Absolut ateist
|
|
|
#494 |
|
Har ingen tittel
Dette er bare en liten del av det hele. Forkus på hygiene er faktisk et svært viktig bidrag til at færre dør i fødsel nå enn før. |
|
|
|
|
#495 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jeg er helt enig i det meste du sier, banana, men sykehusfødsler er vel en fordel for litt fler - for eksempel barna som ikke hadde overlevd andre steder enn på sykehus.
|
|
#496 |
|
Har ingen tittel
Selvsagt. Ikke så lett å uttrykke seg politisk korrekt her |
|
|
|
|
#497 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
#498 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: JordmødreEllers er jeg helt for "ja takk begge deler" når det gjelder fødsel. ABC med Ullevåls vanlige barsel rett over gangen. Å bli behandlet som fødekvinne og ikke pasient helt til noe eventuelt skjer, og man faktisk trenger medisinsk ekspertise.
|
|
#499 |
|
Har ingen tittel
Godt sagt. |
|
|
|
|
#500 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Jeg synes ikke at man skal undervurdere betydningen av at mor ikke er traumatisert, utslitt og utilgjengelig i dagene da mor og barn skal knytte viktige bånd heller. I den majoriteten din finnes det nok også en del der både mor og barn nyter godt av en eller annen form for bistand.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 21-09-07 kl 16:20. |
|
|
![]() |
|
|