Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-07, 16:54   #461
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jordmødre

En god klem til alle dere med en dårlig fødselsopplevelse.

Sist redigert av Minerva : 20-09-07 kl 19:10.
Minerva er ikke aktiv  
Gammel 20-09-07, 16:56   #462
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

- Ta på pause litt og la programmet laste ned i bakgrunnen. Man kan se på stripen som går fra hvitt til grått hvor mye av programmet som er lastet ned lokalt fra PCen.

Javel? Du er sikker på dette? Har testet, men det skjer ikke noe her, ihvertfall..

MokkMokk er ikke aktiv  
Gammel 20-09-07, 18:54   #463
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Min kommentar etter fødsel nr 2; Jeg kunne jo født TI unger på rappen!

Mandarin er ikke aktiv  
Gammel 20-09-07, 19:30   #464
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det er MANGE som har det som deg. Kvinne nr to i den episoden så ut til å være en, der fødsel nr en hadde satt dype spor og gjorde henne redd for å føde. Jeg var heller ikke redd i forkant av min første fødsel og en total overkjøring fra personalets side lot meg ligge igjen med en følelse av å være voldtatt. Den ødela svangerskap nr 2 for meg, mens fødselen derimot gjorde at fødselsangsten forsvant. Jeg er SÅ takknemlig for at jeg er reddere for keisersnitt enn for en fødsel, selv med fødselsangst, selv om jeg fikk KS i backup fra høyeste hold på min kommando. Det kan være utrolig forløsende å føde, selv med angst, som vi så i denne episoden. Jeg syns fokuset var der; at angsten ikke trenger være noe som står i veien for en fin fødsel.

Min kommentar etter fødsel nr 2; Jeg kunne jo født TI unger på rappen!

Sånn var det for meg også, etter at Sofiane var født. Det kunne jeg gjort flere ganger, ja.

Gammel 20-09-07, 19:41   #465
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Så det aspektet, med personalpåført angst, det har de tydeligvis valgt å unngå i stillhet....

Dette er et svært viktig tema. Det må bli slutt på å gjøre fødselsangst til noe som gjelder nervøse og psykisk sarte kvinner. Eller pyser som skriker etter epidural. Jeg har lest en del om psykolog Lisbeth Brudal etter at jeg ved Rikshospitalet ble anbefalt å gå til behandling hos henne for å bearbeide traumer etter sist fødsel. (Traumene er skapt av menneskene jeg møtte, ikke av selve fødselen - selv om den var grusom nok.) Dette fant jeg her:

Sitat:

Psykolog Lisbeth Brudal, Institutt for tokologi og familiepsykologi i Bærum, regner med at hver fjerde kvinne lider av angst for å føde i større eller mindre grad. Hun hevder at årsaken i stor grad ligger hos helsepersonellet ved fødeavdelingene. Hun viser til en svensk undersøkelse blant 100 førstegangs- og flergangsfødende kvinner med høy grad av fødselsangst (11). 73 % av dem oppgav som viktigste årsak til angsten at de hadde liten tiltro til personalet ved fødeavdelingen.

- Dette funnet bekrefter at det hviler en stor utfordring på helsepersonellet for å gjøre fødselen til en positiv opplevelse for foreldrene. Vi må spørre: Er det mulig at det er noe med oss som gjør at de som venter barn, føler seg utrygge? Hvor empatiske er vi egentlig?

Brudal påpeker at fødselsangst ikke bare er et kvinnefenomen, men at mer enn en tredel av partnere til kvinner med uttalt fødselsangst lider av det samme. - De er skrekkslagne over det de var med på under den første fødselen og vil påvirke kvinnen til å be om keisersnitt, sier Brudal.

Gammel 20-09-07, 20:13   #466
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Javel? Du er sikker på dette? Har testet, men det skjer ikke noe her, ihvertfall..

Selvfølgelig er jeg sikker! Det funker her, det er alt jeg kan si

Men fra spøk til alvor: Det er mye som kan gå galt på veien. Jeg bruker firefox. Hvis jeg skrur opp hastigheten på "innstillinger" på NRK-siden så hakker det her og. Siden jeg er i utlandet kjører jeg i utgangspunktet på en relativ lav hastighet. Jeg så programmet i 720kb/s, det gikk greitt.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv  
Gammel 20-09-07, 21:25   #467
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å bli omtalt som sart og hysterisk, (de som kjenner meg vet vel at lengre kan man vel neppe komme fra sannheten ) er så utrolig nedlatende. I programmet jeg hørte snakket de også om at kvinner sannsynligvis var blitt mer redde, mindre "naturlige" og mer fjerne fra "livet" enn tidligere. Det tror jeg, med respekt å melde er bare tull. Men jeg tror at vår mødregenerasjon, som var første generasjon hvor nær 100% fødte på sykehus, fant seg i mye mer. De har autoritetsangst/stor respekt for autoriteter, (denne generasjonen har jo også lavere utdannelse i snitt enn vår) og aksepterte i større grad at de kjipe tingene de gikk gjennom var akseptable. Er jeg redd. (Derfor er det også en lei opphopning av martyrer blant våre mødre).

Gammel 20-09-07, 21:35   #468
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har et viktig poeng der, Mim! Dagens kvinner står mer på krava sine, vi vet hvordan vi vil ha det og er ikke redde for å si fra. Av noen kan vi nok virke sære og vanskelige, men jeg synes det et en positiv utvikling!

Gammel 20-09-07, 21:37   #469
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du har et viktig poeng der, Mim! Dagens kvinner står mer på krava sine, vi vet hvordan vi vil ha det og er ikke redde for å si fra. Av noen kan vi nok virke sære og vanskelige, men jeg synes det et en positiv utvikling!

Ja, definitivt. Selv om det da fører til sånt at slike som meg, som ikke er vant til å bli behandlet som dritt, blir temmelig månebedotten når jeg opplever sånt. R*E*S*P*E*C*T, liksom. Det er Mim'en, det.

(Men på den alvorlige siden, tenk å bli behandlet slik hele tiden? Å være nederst på rangstigen? )

Gammel 20-09-07, 21:42   #470
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det å bli omtalt som sart og hysterisk, (de som kjenner meg vet vel at lengre kan man vel neppe komme fra sannheten ) er så utrolig nedlatende. I programmet jeg hørte snakket de også om at kvinner sannsynligvis var blitt mer redde, mindre "naturlige" og mer fjerne fra "livet" enn tidligere. Det tror jeg, med respekt å melde er bare tull. Men jeg tror at vår mødregenerasjon, som var første generasjon hvor nær 100% fødte på sykehus, fant seg i mye mer. De har autoritetsangst/stor respekt for autoriteter, (denne generasjonen har jo også lavere utdannelse i snitt enn vår) og aksepterte i større grad at de kjipe tingene de gikk gjennom var akseptable. Er jeg redd. (Derfor er det også en lei opphopning av martyrer blant våre mødre).

Jeg tror så absolutt man er mer fjernet fra den naturlige fødsel nå enn tidligere.

Gammel 20-09-07, 21:44   #471
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg tror så absolutt man er mer fjernet fra den naturlige fødsel nå enn tidligere.

Instinkter er instinkter, damekropp er damekropp, fødsel er fødsel.

For min del er jeg veldig nær naturen. eller rettere sagt, i god kontakt med kroppen min, og det var overhodet ikke problemet. Jeg tror ikke jeg er så annerledes enn andre.

Gammel 20-09-07, 22:04   #472
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det finnes begge deler, Mim. En stor gruppe som har fått fødselsangst etter horrible opplevelser. Og en annen gruppe som rett og slett friker ut ved tanken på det ukontrollerbare i en fødsel.

Les litt på "fødselsangstdebatten" på Bim så finner du DE gærningene... De finnes de også.

Gammel 20-09-07, 22:12   #473
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det ikke var problemet for deg, betyr jo ikke at problemet ikke eksisterer. Jeg tror, med trykk på tror, at iom at det er så vanlig med smertelindring, som det forøvrig ikke er noe generelt i veien med, så ønsker man å ha det mest mulig behagelig.

Jeg tror forøvrig at dette er trender som går opp og ned i samfunnet som med alt annet. Sammen med økologisk pasta, bæresjal og samsoving, så tror jeg også at den naturlige fødselen har kommet mer i fokus de senere år enn den var f.eks. på -80 tallet. Samtidig ser man at det finnes en motsatt trend, der KS er på vei inn som et fullgodt alternativ til fødsel når man egentlig ikke trenger det. (ikke misforstå nå, KS ER et fullgodt alternativ og vel så det i de tilfeller der man trenger det)

Jeg syns det er positivt at også fødestedene fokuserer mer på den naturlige fødsel. Det er mykenheter, jordmødre lærer akupunktur, man får tilbud om å føde i vann og ikke minst så kan man om man er så heldig å bo i nærheten av et slikt tilbud, ha mulighet til å bearbeide fødselsangst med profesjonelle og sette fokus på å få en fin fødsel. Jeg syns det er langt bedre enn å møte idioter av leger og jordmødre som får deg til å ønske KS mer enn noe annet.

For å bli kvitt fødselsangst så er jeg overbevist om at man trenger å føde igjen, en god fødsel. Jeg mener derimot ikke at det skal gå på bekostning av ALT, at noen trenger KS for angsten sin. Men kvinneklinikkene kan gjøre langt mer for den gravide med angst enn de gjør pr i dag. Jeg har selv møtt til jordmorsamtale før fødsel og blitt møtt med ei kjerring uten empati og et snev av forståelse for min situasjon, siden i HENNES hode, så hadde jeg ingenting å være redd for. Hadde jeg ikke blitt "reddet" av en jordmor som fant meg sippende i gangen, så hadde jeg muligens hoppet fra nærmeste bro.

Gammel 20-09-07, 22:28   #474
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror også det henger sammen med at de fødende nå er både eldre og antakelig mer velinformerte enn for 20-30 år siden.

Hasselnøtt er ikke aktiv  
Gammel 20-09-07, 23:47   #475
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror det finnes begge deler, Mim. En stor gruppe som har fått fødselsangst etter horrible opplevelser. Og en annen gruppe som rett og slett friker ut ved tanken på det ukontrollerbare i en fødsel.

Les litt på "fødselsangstdebatten" på Bim så finner du DE gærningene... De finnes de også.

Jeg er nok en av de gærningene.

Gammel 20-09-07, 23:53   #476
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Min fødselsangst denne gongen var eit direkte resultat av ein uhorveleg slitsom og lang fødsel forrige gang. Eg har høyrt at tidlegare dårlege erfaringar er den vanlegaste årsaka til fødselsangst blant andregongsfødande.

Lite visste eg om at fødsel nummer to skulle bli så kort og intens at eg knapt hugsar noko som helst.

Kva er btw kriteria for styrtfødsel?
Eg fødte ein time og 20 minuttar.

Gammel 20-09-07, 23:58   #477
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg søkte på styrtfødsel nå og det ser ut til at folk sier at det er fødsler under 3 timer.

I så fall har jeg hatt en også.

Gammel 21-09-07, 00:00   #478
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir rent misnnelig når jeg ser på dem som hadde drømmefødsler. Og jada jeg griner fordi jeg er så rørt når jeg ser på Jordmødre at det er nesten pinlig. Selv hadde jeg først et døgn med maserier. Så hadde jeg et døgn på sykehuset. Jeg var oppe i 8 cm åpning og hadde en vannvittig trykketrang i mange,mange timer. Tenk å holde igjen under de riene og drypp og samtidig ha vannvittig trykketrang=JÆVLIG!Fikk epidural, men den var ikke rett innstilt, så det var ikke noe særlig var funksjon i den. Og jeg tenkte at dette var helt håpløst. Tulla kom ikke ut. Mest sannsynlig var ansiktet "vridd". det endte tilslutt opp med keisersnitt. Men etter et døgn på føden, 8 cm åpning og så keisersnitt. Og på toppen av det hele hadde vi slitt med x antall prøverør før jeg ble gravid. Så er det 100% sikkert at hun er og blir enebarn

Pelikan er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 00:01   #479
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal virkelig ikke undervurdere Doula-effekten.

Sitat:

Dersom den fødende har kontinuerlig støtte av en kvinne utenom jordmor under fødselen, minsker behovet for smertelindring og operative forløsninger.

En metaanalyse av 15 randomiserte studier har vist at støtte i form av en kvinne i tillegg til jordmor reduserer behovet for smertelindring og operative forløsninger (1). Denne personen kalles gjerne doula (fra gresk: kvinne som støtter en annen kvinne). I USA, Canada og England finnes nå kliniske anbefalinger om slik støtte under fødselen.

Noen jordmødre evner å gi fødekvinner noe av dette selv om de primært er mest opptatt av å ta imot barnet. Andre opptrer på en måte som gir motsatt effekt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 00:03   #480
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kva er btw kriteria for styrtfødsel?
Eg fødte ein time og 20 minuttar.

Samme her, 1 time og 20 min fra eg vakna og kjente noko.
Det regnast som styrtfødsel, har lese under 3 timar men syns no det er lenge eigentleg. Nr 2 kom på 2 timar og 20 min og følte absolutt ikkje det var noko styrtfødsel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.