|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette ironi?At barn går i barnehage i dag, er stort sett et resultat av at begge foreldrene er yrkesaktive, og det mener jeg ikke at er et samfunnsproblem. Så kan man diskutere hva som er ønskelig av ressurser og bemanning i barnehagen, selvsagt, men jeg mener uansett at foreldre helt fint kan ta ansvar for både dotrening og køståing den tiden de er sammen med barnet likevel.
![]() |
#42 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er dette ironi?
Jo, men jeg skjønner bare ikke hva det har med feriestresset hennes å gjøre. Så hvis det er budskapet synes jeg hun bommer totalt når det gjelder å få fram poenget sitt. Hvis det faktisk er det som er poenget.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-07-25 kl 14:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Leser
|
Det er samfunnsmessig ønskelig og det legges til rette for at begge foreldrene er yrkesaktive. Vi (=Norge) har allerede i dag et problem med tanke på at vi har "for mange" eldre i forhold til antall yrkesaktive (det er jo derfor de ønsker å øke pensjonsalderen til 70 år) og det at kvinner ikke skal være yrkesaktive i deler av arbeidet er veldig lite hensiktsmessig.
To ting.
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er dette ironi?Barn er ikke tilbehør. Barn er mennesker man stort sett velger å få, ikke noe man tvinges til eller som man av samfunnet er nødt til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Make it count!
Ja, nettopp.
Pkt 1: Det er bare en annen måte å formulere det samme på. Hva som er ønskelig må jo ligge til grunn for regelverk som for eksempel bemanningsnormer, arealnormer o.l. Dette er store politiske og faglige diskusjoner både om hva som er ønskelig, nødvendig og hva som er gjennomførbart.
![]() |
#46 |
Leser
|
Jeg mener samfunnsproblemet er at barnehagene sitt "mandat" ikke er i samsvar med hvor nødvendige de er. Jeg mener at barnehage (i denne tråden blant annet) fremstilles som er med "frivillig" enn det i realiteten er.
Ja, jeg mener jo at det er "ferdig diskutert" hva det politiske ønsket er: Begge foreldrene skal arbeide 100% - da blir barnahage et krav og ikke et frivillig tilbud.
Du er uenig i at barnahagen skal være delaktig i oppgaver som køståing og dotrening? Dette skal være 100% foreldrene sitt ansvar? (Så vidt jeg vet så gjør barnehagene dette i dag, men de er lite ressurser til det)
![]() |
#47 |
Make it count!
Ok. Jeg er ikke enig i at tråden eller rammeplanen (jeg går ut fra at det er det du mener med «mandat») framstiller barnehagen som mer frivillig enn den er.
Jeg mente hva som er definisjonen på god nok kvalitet.
Ja, det mener jeg. Barnehagen er jo selvsagt «delaktig» på den måten som følger av sosialisering, omsorgsoppgaver, pedagogisk virksomhet og praktisk organisering. Som eksempel tror jeg barna får masse trening i køståing i barnehagen, kanskje særlig der det er utfordringer med bemanningen. Mens den mest intense dotreningen der bleia må av hver halvtime eller de springer med rumpa bar er praktisk umulig å få til i barnehagen og skjer nok ofte i ferien, tror jeg. Så ja, å hjelpe barna til å slutte med bleie og kunne stå i kø uten å gå i frø mener jeg er 100 % en del av foreldreansvaret.
![]() |
#48 |
I mål
|
![]() Sv: Er dette ironi?Så er det jo ikke slik at man ikke ser barna sine selv om de går i barnehage. Ut fra dette innlegget, høres det ut som om man skal bruke sommeren til å lære barna alt siden man ikke ser dem ellers i året. Det henvises også til at begge foreldre har krevende jobber. Det er i de fleste tilfeller til en viss grad et valg det også. Sist redigert av apan : 21-07-25 kl 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Kåseri skal jo ha humor. Dette var jo berre tull, med skyting i alle retningar, og null innsikt i kva det vil seie å ha to barn og ferie. Kjære tid, så patetisk. Uten å vite gjetter eg at denne personen ikkje er over 37 år.
![]() |
#50 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er dette ironi?Jepp, dette var et skikkelig sutreinnlegg uten snev av ironi |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg har ferie med en 18åring, en 13åring og to 2åringer nå og gleder meg til jobb neste uke. Men jeg vet det er sånn. Vi unngår de verste stedene. I år var vi vært på hytten i østfold. Med overnatting på hardangervidda begge veier på veldig barnevennlige hotell, rom med ekstra soverom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Mye av utfordringen her ligger jo i at barnehagen i verste fall direkte motarbeider. F.eks. opplevde jeg, da min første selv ønsket å slutte med bleier i løpet av en langhelg i mai, at barnehagen var veldig negative til det fordi det var for mye jobb for dem. De hadde ikke mulighet til å følge ham på potta og det var upraktisk med uhell. Og konsekvensene av dette er jo at barn bruker bleier mye lenger enn nødvendig. Når barnehagen er en nødvendighet, er det problematisk at vi ikke sørger for nok ressurser til at de kan få til sånne ting.
![]() |
![]() |
#53 |
Kom ut av tellinga.
|
Det er uheldig - og det skal ikke barnehagen gjøre, mener jeg. Motarbeide altså. En ting er hvis barnet har vært tørt i 24 timer. Da bør barnehagen realitetsorientere foreldrene og være ærlige på hva som er mulig å få til i barnehagen, og avtale at vi gjør sånn og sånn men at det kan hende at bleie blir brukt deler av dagen hvis det er mye uhell. Men hvis barnet har blitt tørt i løpet av ferien (aka 3-4 uker med mye trening/uten bleie), så må man følge opp tenker jeg. Bemanningen blir ikke bedre av at barnet blir eldre, så å vente til neste ferie gjør på ingen måte noe magisk med muligheten til å følge opp. Men igjen: realitetsorientere. Hvis barnet har uhell hver halvtime til tross for hyppig dofølging må foreldre ta innover seg at poden ikke er klar, tenker jeg. Nytter ikke å ha 10 skift i barnehagen, bruke alle på én dag og tenke at joda, dette var helt innafor på modenhet.
![]() |
|
|