|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg er jo en halv generasjon eldre enn mange andre her, og moren min var i jobb. Så den fortellingen om at mor var hjemme, er faktisk 50 - 60 år gammel. I hvert fall i Oslo, der jeg er fra, jobbet de aller fleste mødrene også.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette ironi?Ja, vi drev heller ikke med badeland og fornøyelsesparker da ungene var små. Mine "stakkars" unger har aldri vært i verken Dyreparken i Kristiansand, Tusenfryd eller Legoland. Vi har heller aldri vært på all inclusive hotellferie, hvor vi måtte forholde oss til matsaler med buffet. Men tror de synes de har hatt fine ferier likevel altså (håper jeg
![]() |
#23 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg klarer heller ikke å lese ironi i dette og tror faktisk at hun mener det, utrolig nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Er dette ironi?For å balansere litt, så representerer jeg da den delen av foreldre som synes ferie med småbarn var dødsslitsomt. Uansett format. Jeez, jeg er glad det er ferdig! Men jeg har liksom tenkt at sånn er det, suck it up og ikke noe å skrive kronikk om.
![]() |
#25 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er dette ironi?Søsteren min og jeg fikk plass i daghjem (datidens barnehage) i 1967 - så det var nok flaks. Aner ikke hva det kostet. Da jeg begynte på skolen, var naboen i etasjen over dagmamma for meg. Ingen SFO på den tiden. Jeg var hjemme alene fra 2 klasse, med nøkkel rundt halsen - og husker at jeg likte det godt. Men nøkkelbarn var jo et begrep og mange var bekymret.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Er dette ironi?Det var jo også veldig dyrt. Så lønnen til en ubetydelig sekretær pluss månedskort strakk ikke til. Noen lærere hadde fortrinn, alenemødre hadde fortrinn. Tror detbare var en liten barnehage i kirken i en hel skolekrets.Gikk i 5 årsklubb, park og førskole, men det dekket jo kun 4 timer daglig.
![]() |
#27 |
Textrovert
|
![]() Sv: Er dette ironi?Er er på linje med Pelle. Jeg syntes ferie med yngstemann var helt jævlig, for å si det rett ut. Noe jeg måtte stålsette meg til. Når andre strålte over "fantastisk kvalitetstid med barnet", var jeg en som en utslitt skurefille som ikke hadde hatt det koselig så mye som et minutt i løpet av dagen. Det var tungt, og jeg synes det nærmest slemt å si at "det kan da ikke være så fælt å være på ferie med barna". Jo, det kan det. Jeg har hatt ett barn som var relativ enkelt å ha med å gjøre, og ett som var ekstremt vanskelig, så der er det ingen fasit.
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er dette ironi?Takket være en mann som er tålmodig og rolig som natta er lang så har ferier gått helt fint for oss når gutta var små. Men vi valgte feirer der vi ikke måtte stresse oss i hjel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er dette ironi?Vi har stor aldersforskjell på våre barn. Å feriere med en toåring og en niåring for eksempel, gikk helt fint for oss, men jeg tenkte ofte at to relativt små samtidig, hadde vært noe helt annet, som jeg ikke tror hadde vært noe jeg hadde fikset på strak arm.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Er dette ironi?Altså, vi hadde ein sommarferie der vi hadde leigd ei "stuga" i Värmland, midt mellom eit vatn og eit straumgjerde med hestar. Det var den sommaren Ungen fann ut korleis han skulle klatre ut av reisesenga... Etter to dagar med gjeting av vettlaus og mobil nesten-toåring, drog vi heim og avslutta ferien i trygge omgivelser.
![]() |
![]() |
#32 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er dette ironi?
Huff! den perioden hvor motorikken er velutviklet, mens forstanden mangler fullstendig, er VELDIG slitsom.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Librocubicularist
|
Ja, men vurderte aldri å skrive kronikk om at barnehagen burde gjort ein betre jobb ... Eg bare innsåg at det ikkje var idyllisk å vere på ferie med åpen terrasse like ved eit vatn.
![]() |
![]() |
#34 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Er dette ironi?Vi hadde tidvis slitsomme perioder i feriene med små barn. Ulik alder som alle krevde forskjellige ting krevde en del. Og rutiner som måtte holdes. Vi reiste mye med eller til familie. Hotellferie hadde vi ikke råd til. Ikke hadde det passet oss eller, det hadde vært for mye styr.
![]() |
#35 |
Leser
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg synes skrivestilen var litt skivebom, men jeg er helt enig med henne i hovedpoenget som jeg mener er:
Jeg tenker at det hun skriver ikke er ironi, men en parodi med negative briller? Hun tar alt som er vanskelig (fordi barnahagene har et veldig stort ansvar som dessverre ikke vises i ressursbruk, lønn eller status) og forstørrer det.
![]() |
#36 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg elsket denne litt:
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er dette ironi?Ulike utfordringer i ulke aldre er absolutt en greie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er dette ironi?Ja, jeg skjønner jo at det er ulike utfordringer og ulik grad av stress på ferie med småbarn. Det som blir rart for meg er å presentere det som et strukturelt samfunnsproblem, og som et faktum at det generelt er forferdelig å feriere med barn, bare fordi hun opplever det slik. Det er jo i høyeste grad et personlig problem, som kommer av ens egen individuelle situasjon, og de helt spesielle utfordringene man har med egne barn. Som ikke engang trenger å være det samme for alle barna i en søskenflokk. Det har ingenting med verken barnehagen og mangel på ressurser der, eller egne familiemedlemmers deltakelse å gjøre. Det er jo mye som ikke ble helt slik jeg hadde trodd det skulle bli, da jeg fikk barn, og særlig da jeg hadde babyer, men det er da ikke samfunnet sin skyld. Heller ikke foreldrene mine sin skyld. Og for andre var det helt annerledes. Og jeg kunne også bli fresesint av utsagn som "ta vare på denne dyrebare tiden, den går så alt for fort", da jeg hadde opp over ørene med tvillingbabyer og en rabiat toåring med hysteriske raserianfall flere ganger om dagen. Jeg syntes ikke tida kunne gå fort nok. Men det var jo slik det var for meg personlig, det hadde ikke ramlet meg inn å skrive en kronikk og kritisere manglende tilrettelegging for at mitt liv skulle gå glatt, eller at mine ferier skulle være idylliske. Ikke at jeg hadde hatt tid og kapasitet til det heller akkurat.
![]() |
#39 |
Leser
|
Enig i at siste del kunne hun ha spart seg (men jeg opplevde det som er virkemiddel for å personifisere den strukturelle kritikken)
![]() |
#40 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Er dette ironi?Jeg føler at denne kronikken var et forsøk på kåseri, hvor teksten burde vært strammet opp og det burde vært en tydeligere agenda og ett tema som kronikkskriveren holdt seg til. Hun burde ha tenkt gjennom det absolutt viktigste med å skrive en tekst: Hva er det egentlig du ønsker å oppnå med å skrive dette? En strammere struktur med færre tema ville gjort dette til en mye mindre kontroversiell kronikk.
![]() |
|
|