Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2024

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-24, 22:12   #221
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletråden 2024

Jeg har også bestilt en julegave i dag! Den første.

Gammel 19-11-24, 16:57   #222
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har også bestilt en julegave i dag! Den første.

Det eneste vi har på julestell er at julaften drar vi til Yngste sammen med Eldste.
Hvem skal få gaver av meg? Utover barn og barnebarn? Aner ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-24, 20:10   #223
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg bestilt årets første julegave.

Stefaren min skal få Smak av Ingvild Tennfjord. Jeg fikk den av mannen min i fjor og har kost meg masse med den. Stefaren min ymtet frempå om at han ønsket seg den, og nå er den på tilbud hos Norli … med personlig hilsen og kyssemerke.

Gammel 19-11-24, 20:40   #224
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

I tillegg til baking og konfeltlaging, hva kan være en koselig juleverksted-ting for 2012 jenter? Jeg har kjelleren full av limpistoler og stæsj, og supplerer gjerne med utstyr ol noen har gode ideer.

Det blir perling av julepynt på torsdag. Søstrene Greene hadde noen søte sett.

Gammel 19-11-24, 21:18   #225
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Stefaren min skal få Smak av Ingvild Tennfjord. Jeg fikk den av mannen min i fjor og har kost meg masse med den. Stefaren min ymtet frempå om at han ønsket seg den, og nå er den på tilbud hos Norli … med personlig hilsen og kyssemerke.

Lurer på om min svigerinne kunne fått den.

Gammel 19-11-24, 22:46   #226
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den boka har jeg vært med å bidratt til. Jeg var testleser og var med å valgte kapitler som fikk være med og sånn. Det var opprinnelig 18 som ble skrellet ned til 12.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-24, 23:19   #227
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Den boka har jeg vært med å bidratt til. Jeg var testleser og var med å valgte kapitler som fikk være med og sånn. Det var opprinnelig 18 som ble skrellet ned til 12.

Solid jobba! Vi har lest og lært masse, og kost oss med god vin.

Gammel 20-11-24, 00:10   #228
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også bestilt den boken. Dvs to stk som skal være julegaver

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-24, 06:34   #229
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Bra tips, bestilte signert utgave til noen som helt sikkert kommer til å sette pris på den!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-24, 18:24   #230
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarte ikke å vente lenger så nå er dompaplysene satt opp på rekkverket ved ytterdøra. Det ble så fint, særlig i mørket.

Gammel 27-11-24, 21:00   #231
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hang opp lys ute på mandag siden det ikke regnet.

Gammel 28-11-24, 15:05   #232
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Juletreet på kontoret (spiserommet) ble pyntet i pausen i dag, og jeg har satt frem adventsstaken i vinduet på kontoret. Resten av pyntingen på mitt eget kontor kommer nok neste uke, litt engler og annen julepynt som jeg har fått/vunnet i den årlige kalenderen på jobb (Mye engler ja, jeg har jo kristen arbeidsgiver, så det gjenspeiles i mine kollegaer og deres innkjøp av kalendergaver til fellelsen)

Jeg har bestilt en gave på nett, men jeg har fri i morgen og planer om å handle noen gaver, men i hovedsak er handlelisten min preget av at jeg har sånn ca 0 kalendergaver i hus pr nå. Satser på å ha alle om et døgn

Gammel 28-11-24, 15:38   #233
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er familiekalenderen nå komplett, med gave på alle datoer, det tror jeg må være ny rekord. Vanligvis er det en eller annen som ikke har fylt opp med alle sine bidrag før langt uti desember, og kalendergavene til den 24 (alle tre "ungene" får hver sin gave da) bruker jeg heller ikke å ha klart før litt lenger uti advent. Men i år er alt på plass, enda det faktisk er noen dager igjen. Mannen og jeg reiser bort etter jobb i morgen, og kommer hjem på søndag ettermiddag, derfor har jeg stresset resten med at dette må være ferdig før vi drar. Og hybelboeren måtte få med seg sine gaver merket med riktig dato, og selv kjøpe og sette igjen sine bidrag, da hun var hjemme i sin høstferie, i starten av november. Så det kan ha medvirket. Så nå er kalenderen hengt opp. Så har jeg satt adventslysene i staken, og hentet ned fra loftet det andre som skal opp når advent starter, slik at det er klart når vi kommer hjem på søndag.

Noen flere gaver er på plass mentalt, selv om jeg ikke fysisk har kjøpt dem enda. Men størstedelen av jobben er jo å finne på hva man skal kjøpe. Selve anskaffelsen går stort sett greit.

Gammel 28-11-24, 15:49   #234
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Enig med deg My, det å tenke ut hva folk skal få er ofte størstedelen av jobben og så er innkjøpene i grunnen greie. Eldstemann har bursdag på søndag og feirer med vennene i morgen så mens de spiser pizza og gamer/ser film/hva enn de skal gjøre i kjellerstua tenkte jeg å benke meg foran PC'en og bestille de siste julegavene.

Årets sylte ble laget i går, og den ble veldig god som vanlig. Jeg har skåret den i mindre biter og lagt den i fryseren. Tror jeg snart skal bake julekake fordi det også er greit å ha i fryseren og bare ta opp litt etter hvert.

Gammel 28-11-24, 15:55   #235
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er imponert over at du lagde sylte i går og kan si at den ble god, den må ha annen fremgangsmåte enn min

Min lages en dag, ligger i kjøleskapet til neste, kokes da og legges i press over natta, og deretter i saltlake 2-5 dager alt ettersom hvor salt jeg lagde krydderblandingen. Noe som minner meg på at jeg burde laget den snart... Fårerullen/lammerullen ligger i fryseren da

Gammel 28-11-24, 16:09   #236
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er imponert over at du lagde sylte i går og kan si at den ble god, den må ha annen fremgangsmåte enn min

Min lages en dag, ligger i kjøleskapet til neste, kokes da og legges i press over natta, og deretter i saltlake 2-5 dager alt ettersom hvor salt jeg lagde krydderblandingen. Noe som minner meg på at jeg burde laget den snart... Fårerullen/lammerullen ligger i fryseren da

Jeg lager ribbesylte. Så det tar bare et døgn.

Gammel 28-11-24, 17:17   #237
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg lager også sylte av ribbe, men på en annen måte antar jeg. Eller, helst av side, ikke ribbe, så slipper jeg ta ut bein. Deler den i tre på høyden så den kan brettes ut som et langt stykke, krydrer og ruller sammen så svoren ender ytterst. Og altså koke neste dag, presse og salte. Mye slik MatPrat beskriver det i en gammel oppskriftsbok jeg har derfra

Gammel 28-11-24, 17:39   #238
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Ah, jeg gjør det litt annerledes. Jeg skjærer av svoren på ribbene og en god del av fettet. Resten skjæres i skiver som kokes et par timer i vann tilsatt laurbærblad, hel pepper og salt. Så blandes litt av kraften med vanlige syltekrydder og gelatinpulver før det røres inn i kjøttbitene. Dette legges i en syltepresse som står kaldt et døgn. Min syltepresse ser slik ut, så den er perfekt til denne typen sylte.

Gammel 28-11-24, 20:45   #239
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Nesten i mål med julegåver. Best av alt er at eg har funne på noko nyttig til mannen.

Gammel 28-11-24, 21:26   #240
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Ah, jeg gjør det litt annerledes. Jeg skjærer av svoren på ribbene og en god del av fettet. Resten skjæres i skiver som kokes et par timer i vann tilsatt laurbærblad, hel pepper og salt. Så blandes litt av kraften med vanlige syltekrydder og gelatinpulver før det røres inn i kjøttbitene. Dette legges i en syltepresse som står kaldt et døgn. Min syltepresse ser slik ut, så den er perfekt til denne typen sylte.

Min er av denne typen. Vunnet på juletrefest første året jeg var sammen med mannen. Brukes til fårerull og sylte, den må jo være "en hel rull" da. Den surres også og puttes i strømpe eller surres i et kjøkkenhåndkle (men jeg foretrekker strømpe, for det håndkleet blir aldri rent igjen....)

Sånn presse har også min mor så det er sånn jeg har lært å lage

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:30.