Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?
Jeg er ikke lærer, men jobbet som assistent i mange år. Dog er det en god stund siden, så det har helt sikkert skjedd endringer i skoleverket.
Men, det siste året jeg jobbet der skulle det kuttes fem årsverk i assistenttimer bare på vår gjennomsnittelig store barneskole. Og jeg vil si at vi assistentene ofte gjorde en jobb som ga lærerne tid til å faktisk undervise, formidle, planlegge og gjøre den jobben de er utdannet til. Og da det kuttes i andre ressurser så tror jeg på ingen måte at det går mindre tid til å hjelpe, trøste, passe på å friminutter, megle, sitte med syke barn til foreldrene kommer, passe på at ungene får med riktige bøker hjem. Eller ofte unngå at ting skjærer seg i friminuttene, slik at timen kan starte med faglig innhold i stedet for å rydde opp. Eller at en har mulighet til å dele gruppene mer, kanskje kan noen få jobbe i ro på et grupperom, eller få rusle en runde rundt skolen om det er vanskelig å sitte stille. Kan det ligge noe her, at det blir for mange baller i lufta, for lite tid selv om en jobber gratis? Eller at utdannelsen ikke forbereder studentene på hvor utrolig mange oppgaver de vil møte i tillegg til det faglige?
|