Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-24, 22:41   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?

Forventningene til myndigheter (og foreldre som leser lovtekstene myndighetene vedtar) henger ikke sammen med ressursene som er tilgjengelige. Politiet henlegger for eksempel stadig saker fordi de ikke har ressurser til å følge dem opp. Skoler har ikke lov til å bruke økonomi som argument for å ikke få gjort det man skal - samtidig som rektorer i hvert fall i min kommune omtrent halshogges om de bruker mer enn budsjettene. Budsjettene justeres ikke uansett hvilke behov som dukker opp, men man har ikke lov til å ikke dekke behovene. Dette er en ubegripelig strevsom rolle å være i, og vi har også derfor en rektorflukt i vår kommune. Det fører selvsagt også til ar folket på gulvet, lærere og assistenter, settes i en vond skvis med større grupper, sammenslåing av undervisning til spesialundervisning med fullstendig ulike behov, osv. Og så er det i tillegg sånn at det er stadig flere sårbare barn som trenger mye, mye mer enn før. Og får ikke de det de trenger, blir det fort kaos og uro i klassen, og alle lider under det.

Hvilke forventninger skal vi kutte i?

Gammel 04-07-24, 22:46   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Forventningene til myndigheter (og foreldre som leser lovtekstene myndighetene vedtar) henger ikke sammen med ressursene som er tilgjengelige. Politiet henlegger for eksempel stadig saker fordi de ikke har ressurser til å følge dem opp. Skoler har ikke lov til å bruke økonomi som argument for å ikke få gjort det man skal - samtidig som rektorer i hvert fall i min kommune omtrent halshogges om de bruker mer enn budsjettene. Budsjettene justeres ikke uansett hvilke behov som dukker opp, men man har ikke lov til å ikke dekke behovene. Dette er en ubegripelig strevsom rolle å være i, og vi har også derfor en rektorflukt i vår kommune. Det fører selvsagt også til ar folket på gulvet, lærere og assistenter, settes i en vond skvis med større grupper, sammenslåing av undervisning til spesialundervisning med fullstendig ulike behov, osv. Og så er det i tillegg sånn at det er stadig flere sårbare barn som trenger mye, mye mer enn før. Og får ikke de det de trenger, blir det fort kaos og uro i klassen, og alle lider under det.

Jeg får lyst til å si… helsevesenet og skolen. Samme båt. Det hadde vært greit om lovverket og det som faktisk er mulig følger samme logikk.

Samtidig… som mor til barn med litt utvidet behov og vedtak på spesped (som jeg faktisk ikke aner hvordan administreres)…. Jeg har opplevd skolen som fin å samarbeide med. De tar meg på alvor, når det er noe de kan gjøre så gjør de det… når jeg sier at jeg setter grenser så respekteres det. Helt uavhengig av alt annet.

Gammel 04-07-24, 22:56   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Men det er vel ingen som mener at dette er bra. Og det er jo det som er poenget, dette må rettes opp i, og som jeg sier, det aller viktigste for å få rekruttert lærere er å bedre arbeidsforholdene så det blir en attraktiv arbeidsplass. Men det er ikke gjort i en håndvending det tar tid.

I mellomtiden, hva mener du skal til for å øke søkermassen til læreryrket, slik at nye ressurser og friske krefter kan komme til? Spørsmålet til rine er jo hva som må til for at læreryrket skal bli attraktivt igjen. Jeg skjønner at du ikke mener at framsnakking av yrket er et aktuelt virkemiddel, til det er det for mye negativt. Men finnes det andre måter å få flere søkere på, i tillegg til å jobbe for bedre arbeidsforhold, som ikke går på framsnakking eller senkede inntakskrav på utdanningen?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.