|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Forventningene til myndigheter (og foreldre som leser lovtekstene myndighetene vedtar) henger ikke sammen med ressursene som er tilgjengelige. Politiet henlegger for eksempel stadig saker fordi de ikke har ressurser til å følge dem opp. Skoler har ikke lov til å bruke økonomi som argument for å ikke få gjort det man skal - samtidig som rektorer i hvert fall i min kommune omtrent halshogges om de bruker mer enn budsjettene. Budsjettene justeres ikke uansett hvilke behov som dukker opp, men man har ikke lov til å ikke dekke behovene. Dette er en ubegripelig strevsom rolle å være i, og vi har også derfor en rektorflukt i vår kommune. Det fører selvsagt også til ar folket på gulvet, lærere og assistenter, settes i en vond skvis med større grupper, sammenslåing av undervisning til spesialundervisning med fullstendig ulike behov, osv. Og så er det i tillegg sånn at det er stadig flere sårbare barn som trenger mye, mye mer enn før. Og får ikke de det de trenger, blir det fort kaos og uro i klassen, og alle lider under det.
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?
Jeg får lyst til å si… helsevesenet og skolen. Samme båt. Det hadde vært greit om lovverket og det som faktisk er mulig følger samme logikk.
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?
Men det er vel ingen som mener at dette er bra. Og det er jo det som er poenget, dette må rettes opp i, og som jeg sier, det aller viktigste for å få rekruttert lærere er å bedre arbeidsforholdene så det blir en attraktiv arbeidsplass. Men det er ikke gjort i en håndvending det tar tid.
![]() |
|
|