|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
![]() |
#41 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Signerer amo.
![]() |
#42 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Å fjerne karakterkravene er uansett feil medisin. Det er bare å dekke over at forholdene ikke er som de burde være og å begynne i helt feil ende. Vi trenger svært motiverte, dedikerte og faglig flinke lærere ut i skolene - ikke lærere som ble lærere fordi de ikke kom inn på noe annet.
![]() |
#43 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Oslo, jeg er helt enig i punkt 1. Få tilbake profesjonsutdanningen, men hev kvaliteten på mange av lærerutdanningene og utvid pedagogikkfaget. Det var begrenset med klasseledelse, relasjonsbygging, konflikthåndtering og foreldresamarbeid man lærte i adjunktutdanningen tidligere. Og legg gjerne til et praksisår, øk i hvert fall mengden sammenlignet med tidligere. Mentorordning for nyutdannede tror jeg også er en god idé.
![]() |
#44 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Punkt 2 kan enten løses med lavere forventninger/lovkrav eller økte ressurser, ja. Jeg er enig at det mest realistiske er lavere forventninger - og det må komme fra øverste hold, ikke fra den enkelte lærer.
![]() |
#45 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg sitter igjen med at lærerene på FP i det minste er veldig gode ambassadører for yrket ❤️
![]() |
#46 |
Make it count!
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Ja, flere kontaktlærere kan også være en god løsning. Og jeg forstår behovet for å følge opp enkeltelever for å bygge gode relasjoner, men det bør balanseres opp mot tiden kontaklæreren underviser og følger opp gruppa. Blir det for mye oppfølging rettet mot enkeltelever går det ut over det helhetlige læringsmiljøet og hvor godt klassen fungerer som arbeidsenhet. Mye tid med kontaktlærer er helt essensielt for å få en godt fungerende klasse.
![]() |
#47 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?
Balansen er viktig - men får man de mest krevende enkeltelevene til å fungere gjennom trygging og relasjonsarbeid slik at utagering stopper, så er det også et enormt pluss for gruppa. Det er ikke særlig positivt å sitte i årevis og være redd for å få en stol i hodet neste sekund eller ha hodepine på grunn av bråk hver eneste dag. Det sprer seg også slik at flere elever blir urolige og alle sitter med følelsen av å ikke lære noe.
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå er det en del uenighet knyttet til disse tallene, blant annet fordi nye/unge lærere slutter oftere enn eldre lærere. Det er jo et stort faresignal, fordi de eldre pensjonerer seg etter hvert. Også er det godt dokumentert at veldig mange lærere ønsker seg andre jobber eller vurderer å bytte jobb. Man er ikke en god lærer når man hele tiden ser etter veien ut. Blant mine kolleger (både på samme skole og de jeg møter på sensorskoleringer, kurs, samarbeid osv.) er det veldig tydelig at for "unge" lærer (under 45-ish) er snakk om når, ikke hvis, de slutter. Hva vi skal jobbe med når vi ikke skal være lærere mer er et tema som ofte går igjen i lunsjpausen. Og det er jo et signal som bør tas på alvor.
![]() |
![]() |
#49 |
Make it count!
Ja, det skjønner jeg. Men for å sette det på spissen; hvis kontaktlærer flyr som en strikkball mellom enkeltelevene for å bygge relasjon, hvem skal da ta ansvar for å bygge læringsmiljø i gruppa som helhet? Det er her jeg mener hovedvekten av kontaklærers arbeid må ligge, og en drastisk økning i redusert undervisningstid mener jeg er en dårlig løsning. Da heller avlaste flere av de andre oppgavene du nevner, i tillegg til tett samarbeid med de som jobber dedikert mot enkeltelevene med store utfordringer.
![]() |
#50 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg er ikke lærer, men jobbet som assistent i mange år. Dog er det en god stund siden, så det har helt sikkert skjedd endringer i skoleverket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
Den reduserte undervisningstiden kunne jo gått fra fag i andre klasser. De færreste lærere underviser vel kun én klasse, i hvert fall over mellomtrinnet.
![]() |
![]() |
#52 |
Make it count!
I praksis er kabalen allerede komplisert nok til at det vil være gjennomførbart.
![]() |
#53 |
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Ja, det må flere lærere inn. Men det er vanskelig, når det mangler lærere. Hos oss er det til en hver tid ca. 10 vikarer som har faste klasser, i små stillinger. I beste fall er de lærerstudenter, ofte ikke.
![]() |
![]() |
#54 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Poenget er at tiden til kontaktlærerarbeid er altfor liten. Enten må oppgavene bli færre eller tiden større. Uansett vil det koste penger. Eller så lar man det bare være som det er, men da får man misfornøyde lærere (ikke alle, men mange) som kjenner på at balansen mellom jobb og fritid er helt feil. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort om jeg hadde små barn i dag med de arbeidsvilkårene som er nå, det er det at barna er store som redder meg og gjør ar jeg kjenner at det er vel verdt det.
![]() |
#55 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Men hva er det man ønsker - bare at flere skal søke seg til lærerutdanning eller at de som søker skal ha et bedre karaktermessig utgangspunkt? Hvis sistnevnte, så bør jo både lønn, ansvar og «overkommelighet i arbeidsoppgavene» matche alternativene.
![]() |
![]() |
#56 |
Er frisk!
|
Jeg ønsker at flere med et godt kunnskapsgrunnlag (gode karakterer) skal søke. Det bør være rift om å få bli lærer. Sånn er det absolutt ikke i dag, og det har litt med lønn og absolutt mest med arbeidsvilkår og svært dårlig modell for utdannelsen å gjøre. Teoretisk master er feil for grunnskolen - på så mange måter (se tidligere innlegg). Dette er forøvrig noe veldig mange lærere mener, det diskuteres overalt hvor lærere møtes.
![]() |
#57 |
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg ønsker at de gode kollegene mine skal BLI igjen på jobb og ikke bli utbrent og utslitt. Fordi det vil gjøre det lettere for nyutdannede å bli værende også. Jeg er uenig ang. master, det mener jeg er et gode. Men mener virkelig at ett av de fem årene kunne vært praksis, slik som for politi.
![]() |
![]() |
#58 |
Make it count!
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Ideelt sett burde karakterkravet komme av seg selv fordi det var konkurranse om plassene. Jeg mener også det gir mening at inntakskravet er knyttet til snitt og ikke enkeltfag. Jeg synes ikke noen enkeltfag er så mye viktigere enn andre at de burde ha særskilte krav. Økt konkurranse kan også komme av reduksjon av studieplasser. Lærerutdanning behøver ikke tilbys på hvert nes. Prioriter heller å øke kvaliteten på et færre antall læresteder.
![]() |
#59 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?https://www.khrono.no/1275-ledige-st...erere-1/807426
![]() |
#60 |
Make it count!
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?Jeg er litt delt når det gjelder masteroppgaven. For undervisning på studieforberedende linjer på videregående er det en forutsetning, mener jeg, men i grunnskolen vil jeg heller at den tiden skal benyttes til å lære håndverket enn å fordype seg i forskning og akademisk skriving. Hver enkelt lærer i grunnskolen trenger ikke å være oppdatert på den nyeste forskningen til enhver tid. De som har ansvaret for det pedagogiske utviklingsarbeidet på skolen, derimot, de bør ha god oversikt. (Så er pedagogisk utviklingsarbeid dessverre en forsømt oppgave på mange skoler fordi skoleledelsen er lesset ned med administrative oppgaver, men det er en annen skål.
![]() |
|
|