Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-23, 18:13   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan godt hende jeg ikke skjønner hva du mener her; du høres ut som om du er uenig med meg, men jeg er ikke sikker på hva du er uenig i.

Jeg mente blant annet at det er helt greit for meg å spesifisere, når det er relevant, at jeg er cis, i stedet for at jeg skal insistere på at «jeg er bare KVINNE». Og det er blant annet fordi det kan hjelpe til å minne folk på at «kvinne» kan bety både trans- og ciskvinne. Jeg mener selvsagt ikke at jeg skal kalle meg ciskvinne hele tiden. Like lite som jeg kaller transkvinner transkvinner hele tiden; vanligvis kaller jeg dem kvinner (eller kanskje heller folk (eventuelt navnet deres)).

Jeg vet heller ikke om vi er uenige i noe. Jeg har aldri behov for å si «jeg er kvinne» med trykk på noen av ordene. Det er rimelig tydelig at jeg er kvinne, og jeg mener det er helt uinteressant for noen som helst om jeg er biologisk kvinne eller om jeg har blitt kvinne på et senere tidspunkt i livet. Lite lite som jeg har behov for å påpeke at noen andre er kvinner - trans eller CIS. Og derfor, siden jeg ikke har behov for å påpeke at jeg er CIS-kvinne, har jeg ikke behov for å påpeke at noen er transekvinner heler, enten det er åpenbart eller ikke. Det ville aldri ramlet meg inn i søvne å si at min datter er sammen med en transemann. Eller en mann eller person for den saks skyld. Jeg sier at hun har en samboer. Og om noen spør mer, så sier jeg hva han heter. Ferdigsnakka liksom. Det gikk faktisk et godt år før min mor fikk med seg at han var trans. Og det var først da hun spurte om datteren min var gravid at det gikk opp for meg at det aldri hadde vært et tema. Hun trodde bare han var en litt feminin gutt (dette var lenge før hormoner og kjønnskorrigerende kirurgi). Forøvrig har det ikke vært noen issue hos verken ung eller eldre garde i familien.

Mine holdinger er nok sterkt preget av at trans ikke er et tema i vår familie. Ikke as «noe vi ikke snakker om»,
Men som «noe som ikke betyr noe». Jeg antar at det hadde vært annerledes om jeg hadde hatt en svigersønn hvor det å være trans var en viktig del av identiteten hans.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.