Sv: Unpopular opinion-tråd
Jeg HAR opplevd at folk har tredd "du er cis-kvinne, man må bruke riktig begrep" nedover hodet på folk, men det er mest i ganske opphetede nettdiskusjoner. Jeg er enig i at det er et begrep man kan bruke når det er nødvendig for kontekst og presisjon, og det er jo unektelig lettere enn å si "jeg er både biologisk kvinne og har kjønnsidentitet kvinne".
Eksempel på relevans: "cis-kvinner som har opplevd overgrep fra menn, kan synes det er ubehagelig å møte nakne transkvinner som ikke har gjennomgått kjønnskorrigerende kirurgi, i garderoben".
(Ellers så tuller vi i isbadegruppen min med at vi har måttet ta saken i egne hender da det etter hvert bare ble kjerringer med i gjengen, og begått særs radikal kjønnskvotering: En av oss har begynt kjønnskorrigerende behandling. Da viste det seg at jeg i hvert fall syns det er helt uproblematisk å være både hel- og halvnaken med en person som er mellom to kjønn. Så får vi se om det holder seg hele behandlingen gjennom. )