Sv: Unpopular opinion-tråd
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg synes ikke det er et spesielt godt eksempel. Hvem som helst som har opplevd overgrep fra menn kan synes det er ubehagelig å møte nakne personer med penis i garderoben. Det gjelder transjenter, cisgutter og transgutter like mye som det gjelder cisjenter. Og når man sier det på den måten, blir det kanskje litt tydeligere for folk at det er enda mer hårreisende å kreve at transjenter og -kvinner skal skifte nakne i herregarderoben enn det er å kreve at de skal ha adgang til kvinnegarderoben. (Jeg har ikke noe klart praktisk svar på problemet, bortsett fra å innføre flere muligheter for folk til å skifte i egne båser, jeg bare er lei av og sur over hele den biten av «debatten».)
Som koker ned til at det er særdeles sjelden det er noe behov for å snakke om CIS-kvinner. Kvinner som identifisere seg som kvinner, er kvinner, menn som identifiserer seg som menn, er menn. De som identifiserer seg som verken eller, kan få være det. Helt uavhengig av kjønnskromosomene de ble født med. Og alle sammen må ta hensyn til hverandre. Akkurat som vi tar hensyn til religiøse egenheter.
Jeg sier ikke det er enkelt da.