Sv: Hvilken type komplimenter blir du glad for/betyr noe for deg?
Jeg blir aller mest glad for komplimenter som går på jobb - enten de kommer fra elever, foreldre, kolleger eller andre. Jeg har en veldig sterk identitet som lærer, og det er godt å føle at jeg lykkes.
Komplimenter på vekt hatet jeg dypt og inderlig. Nå har jeg gått ned snart 40 kg i løpet av halvannet år, så jeg får en del kommentarer kan du si. Jeg syns jo selv jeg ser bedre ut nå en for 37 kg siden, men jeg vil helst ikke at andre skal vurdere meg på den måten. Det morsomme er at ikke en eneste elev har kommentert nedgangen. Fra foreldre har jeg fått kleine kommentarer (lurer på om de føler at de må si noe?), og enkelte kolleger kommenterer hele tiden. At de nærmeste, som er informert om prosjektet, spør hvordan det går fra tid til annen er ok, men at noen føler at det er på sin plass å kommenterer kroppen min ukentlig kann jeg ikke skjønne. Det er forsvinnende lite selvfølelse knyttet til kropp for min del.
Andre generelle komplimenter på utseende, typ hår, klær osv, er bare hyggelig, men sjelden noe som fester seg.
Komplimenter fra ungene mine om at jeg er en bra mamma, er det aller beste. Eller som minsten sa en tidlig morgen på badet noen år tilbake «Mamma, du e like fin som ei sæsse!» Det kom fra hjertet.