Sv: Hvilken type komplimenter blir du glad for/betyr noe for deg?
Jeg pleier jo å takke for komplimenter jeg får, nesten uansett hvordan de er.
Men noen blir jeg faktisk litt lei meg av, på grunn av settingen eller hvordan jeg oppfatter humøret til den som gir komplimenter.
Feks om jeg inviterer en venn med barn på lekebesøk og boller, og hun sier flere ting av typen "du har det alltid så ryddig og fint", "du er flink som klarer å bake boller så tidlig på dagen, det hadde jeg aldri klart", "selvfølgelig skal du brodere bunad, du er helt utrolig altså", ledsaget av en viss dårlig stemning, og jeg vet ikke om man egentlig sier takk til sånt eller begynner å trøste den andre som angivelig ikke får ting noe som helst (som selvfølgelig ikke er sant).
Så kan jeg angre på hele besøket, for det var jo ikke slik at jeg baker boller eller inviterer venner eller broderer bunad for å få skryt. Og endte opp med å få noen jeg er glad i til å føle seg ubrukelig.
Noen komplimenter kan få meg til å sveve av lykke. Jeg har tenkt gjennom hva det er med disse komplimentene som har gjort meg så glad. De kommer sjelden, men jeg kommer til å huske dem resten av livet.
I forrige uke gikk det opp for meg at de har en ting til felles, noe jeg ikke har tenkt på før.