Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 23:52   #121
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Egentlig burde jeg laget (nok) en spinnoff, men jeg tar det her:

Hvor vanlig er det at skolen har et fullgodt alternativ til skolegudstjeneste?

Vår skole har to helt likestilte alternativer. Et i kirken og et i gymsalen. Det synges like mange, men forskjellige sanger. I kirken fremføres juleevangeliet og i gymsalen et eller annet juleeventyr (i år var det historien om skinnvotten). Det er et par musikalske innslag fra noen trinn også på hvert av stedene (de ungene som opptrer må nok gi beskjed litt tidligere om hvor de skal være med). Det er påmelding på forhånd. Er dette så uvanlig?

På skolen vår vil jeg si de har et fullgodt alternativ, jamfør tidligere innlegg i tråden. Jeg har tidligere ikke visst hva alternativet har gått ut på, for det har ikke vært så mye info før. Alternativet hadde i år tydeligvis også fokus på jul, med betydningen av ordet "jul", og deretter også juleevangeliet, hvor de skulle se en dramatisering av dette (jeg vet ikke hvordan denne er, det skal være fra NRK super), men slik jeg forstår det skulle det være på en mer informativ og ikke forkynnende måte. De skulle ta tak i hovedbudskapet, og jobbe videre med dette som tema. Også skulle det være allsang innimellom, av sanger hvor det religiøse er fraværende eller nedtonet, men som likevel handler om jul eller vennskap/fred. Jeg tror til og med de som mener venstresiden og HEF hater (faktisk) norsk kulturarv, og vil denne til livs fordi de ønsker å gå bort fra skolegudstjenester, må finne dette alternativet noenlunde spiselig. Eller kanskje ikke, hva vet vel jeg.

Som ateist har jeg overhodet ingen betenkeligheter med at de lærer om juleevangeliet og -budskapet på denne måten, på det alternative opplegget. Tvert om synes jeg det er veldig positivt.

Gammel 21-12-16, 23:54   #122
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er veldig stor forskjell på skolegudstjeneste når jeg gikk og nå. Jeg husker gørrkjedelige gudstjenester, mens nå er det stort sett i barnas regi, med mye musikk og sang.

Sikkert. Like fullt synes begge mine det er kjedelig.

Gammel 22-12-16, 00:16   #123
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Her har ungene vært på skolegudstjeneste (både ateisten, tvileren og den troende). Vi går ellers aldri i kirken annet enn til dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 00:29   #124
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi går ikke i kirken på julaften, og aldri ellers heller annet enn når vi føler at vi må, dvs i dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelser til noen vi bryr oss om.
Barna har fått velge fritt om de vil gå i skolegudstjeneste, de har valgt litt forskjellig, men oftest det alternative opplegget på skolen.
Nå har skolen vår sluttet med skolegudstjeneste før jul og har valgt å ha et samlende opplegg for alle i gymsalen i stedet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 00:47   #125
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi er ikke kristne og går kun i kirken i forbindelse med bryllup, begravelse eller dåp, men jeg har vært på julegudstjeneste med jobben og sunget på ymse julekonserter i kirker, og har også vært på gudstjeneste på julaften et par ganger med eks-svigerfamilien (og min meget venstreradikale militant ateistiske eksmann. ). Jeg har (hatt, de fleste er døde) mye kristen familie og har et veldig ukomplisert forhold til gudstjenester og synging av religiøse sanger og slikt, selv om jeg ikke tror på budskapet. Barnehagen har heldigvis ikke julegudstjeneste, når vi kommer til skole skal de få velge selv. Jeg aner ikke om skolen har gudstjeneste heller, for den del.

Jeg tror ikke jeg trenger en tjeneste, heller. Eller jo, men det egner seg ikke her.

Gammel 22-12-16, 01:47   #126
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså - folk som jobber i kirken og er kristne og går der til stadighet, synes også det er kjedelig med gudstjeneste, altså. Bare så dere vet det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 08:33   #127
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Altså - folk som jobber i kirken og er kristne og går der til stadighet, synes også det er kjedelig med gudstjeneste, altså. Bare så dere vet det.

Men det er da ikke noe argument for at jeg og Hiawata, som ikke tror, skal gå? Eller for at alternativet må sørge for å være kjedelig?

Jeg har, tro det eller ei, vært i ganske mange gudstjenester i mitt liv, både på julaften og ellers, og mitt problem med dem er ikke at de er kjedelige, men fordi jeg som oftest blir provosert av budskapet. Nå snakker jeg om vanlige gudstjenester, ikke skolegudstjenester som foregår i vår lokale kirke nå om dagen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:14   #128
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Høres kjempebra ut Kaija!

Siden det da er vår skole så kan jeg legge til at info om påmelding her eller der var ryddig og ute i god tid også.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:27   #129
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da ikke noe argument for at jeg og Hiawata, som ikke tror, skal gå? Eller for at alternativet må sørge for å være kjedelig?

Jeg har, tro det eller ei, vært i ganske mange gudstjenester i mitt liv, både på julaften og ellers, og mitt problem med dem er ikke at de er kjedelige, men fordi jeg som oftest blir provosert av budskapet. Nå snakker jeg om vanlige gudstjenester, ikke skolegudstjenester som foregår i vår lokale kirke nå om dagen.

Nei, det er ikke noe argument for at folk skal gå i kirken, mer litt innsideinformasjon. En jeg kjenner veldig godt som har sitt daglige virke i kirken og som alltid går i gudstjeneste, fortalte meg at hun likte å ha noen praktiske oppgaver underveis i gudstjenesten. For da ble det mindre kjedelig.
Og selv må jeg innrømme at jeg ofte faller helt av og ikke husker et ord av hva som er sagt etter de gudstjeneste der jeg er med og synger.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:49   #130
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er ikke noe argument for at folk skal gå i kirken, mer litt innsideinformasjon. En jeg kjenner veldig godt som har sitt daglige virke i kirken og som alltid går i gudstjeneste, fortalte meg at hun likte å ha noen praktiske oppgaver underveis i gudstjenesten. For da ble det mindre kjedelig.
Og selv må jeg innrømme at jeg ofte faller helt av og ikke husker et ord av hva som er sagt etter de gudstjeneste der jeg er med og synger.

Men det gjelder vel (forhåpentligvis) ikke skolens julegudstjeneste eller julaftens gudstjeneste, der er bør det vel være litt mer schwung og underholdning enn på en vanlig søndagsgudstjenetse. Også kommer det sikkert mye an på presten, vil jeg gjette. Men som sagt så er jeg også av dem som mener at unger ikke har vondt av å tåle noe som er litt kjedelig i blant, hvis man mener at det ellers er noe som er bra for dem. Men akkurat når det gjelder både skolegudstjenesten og skolens alternative arrangement i forbindelse med juleavslutning så synes jeg godt at kos, hygge og høytid kan komme foran læring og forkynning. Altså jeg mener selvsagt at man bør fokusere på julens budskap og lære om hvorfor vi feirer jul og alt det, men ikke på en så teoretisk måte at det hele blir et langt gjesp. For det er jo tross alt også en viktig del av vår kulturarv når det gjelder jula, at julefeiringa mest av alt består i å kose seg sammen, feire, synge og glede seg.

Gammel 22-12-16, 09:51   #131
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Egentlig burde jeg laget (nok) en spinnoff, men jeg tar det her:

Hvor vanlig er det at skolen har et fullgodt alternativ til skolegudstjeneste?

Hos oss er alternativene ganske likestilte, har jeg inntrykk av. Det er påmelding til gudstjeneste eller "jul i gamle dager". Femte trinn er med på framføringen på det stedet hver enkelt melder seg på.
I år var det forresten ikke så likt - stedet der de pleier å ha om juletradisjoner brant i sommer, så de skulle ha opplegg i skogen i stedet. Det var nok medvirkende til at Ville gikk i kirken, det fristet ikke så mye å være i skogen.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 09:59   #132
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Dette er noe jeg har tenkt en del på i det siste. Jeg har inntrykk av at det i min foreldregenerasjon, var ganske viktig å holde barna unna kristendomstimer og kirkebesøk, hvis familien ikke var kristen.

Mens jeg tenker at dersom man tror man kan komme i skade for å bli frelst i ren vanvare ved å gå i kirken, så har man et sårbart sinn. Det ligger så mye barnslig trass i vår foreldregenerasjons svart-hvitt-syn på det aller meste, særlig hva som er makt og hvem som har makt. Og selv om makten har flyttet seg, så fortsetter i hvertfall mine foreldre å heie på den eller de som var underdog for 40 år siden.

Kirken, særlig på Vestlandet, har vært en skikkelig kjip kirke som jeg skjønner folk ønsket å ta avstand fra. Så mye synd og fordømmelse, ingen var god nok og alt var syndig. Og hvordan de har behandlet barn født utenfor ekteskap, homofile og alenemødre?! En skam! Kirken nå opplever jeg som både vennlig, miljøengasjert og omsorgsfull, med unntak av en og annen bakstreversk tulling her og der.

Ungene her fikk velge hva de ville, og de ønsket å gå i kirken. Også hun som skal konfirmere seg humanistisk til våren. De har knapt nevnt det hjemme, så det gjorde vel ikke noe stort inntrykk. Vi skal i kirken julaften fordi eldste skal synge. I vår familie benytter vi hovedsaklig kirken som konsertlokale, som de hyklerske stemningsjunkier vi er. (Mannen er kristen, da, så vi bruker ham som alibi og sender ham til nattverd, om det trengs.)

Gammel 22-12-16, 11:35   #133
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke fordi man er redd for å bli frelst at man ikke vil i kirken HV. Det blir så teit når man drar fram slike tulleargumenter, jeg trodde vi var forbi det nå her på FP. Jeg skjønner godt at vår foreldregenerasjon så mer scart-hvitt på det enn vi behøver å gjøre nå. Og på grunn av deres kampvilje har vi fått det lettere og kan være rundere i kantene. Det gjelder både større respekt for livssynsalternativer og kvinnerettigheter for eksempel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 11:47   #134
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i kirken så og si hver søndag og synger på flere gudstjenester, og jeg synes dåpsgudstjenestene er kjedelige.

Men som barn likte jeg skolegudstjenestene. Jeg var jo aldri i kirken ellers, og siden jeg lengtet etter normer og fasthet så trivdes jeg nok med liturgien og andektigheten. De barnehage/skolegudstjenestene barna mine er med på har veldig lite gudstjenestepreg. Hvis noe. De har nok mer til felles med julevandringene.

Gammel 22-12-16, 11:48   #135
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Tallulah. Ikke at jeg støtter å skyve barn foran seg i en politisk diskusjon. Men jeg vet litt om hva man hadde å kjempe mot på 80-tallet når det gjaldt respekt for livssynsminoriteter.

For å svare på hovedspørsmålet. Vi går av og til i kirken på julaften, men ikke i år. Jeg har vokst opp med kirke på julaften. Mor og barn gikk i kirken, mens far var hjemme og lagde julemiddag.

Når det gjelder skolegudstjenester har begge skolene våre gode og likeverdige tilbud og praktiserer påmelding til gudstjeneste. Det vil si at de som ikke svarer er på skolen. Og jeg ville blitt veldig overrasket om det som skjedde med dere skjedde hos oss Teo.

Mine har valgt selv siden 3. klasse. Før det gikk de i kirken. De har variert litt, men vært mer på skolen enn i kirken. I år gikk storesøster i kirken og lillesøster var på skolen. Storesøster er mer stemningsjunkie enn lillesøster. Jeg blir veldig overrasket om lillesøster noensinne kommer til å gå i kirken frivillig. Jeg har "tvunget" henne i ganske mange år.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:05   #136
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Det er jo ikke fordi man er redd for å bli frelst at man ikke vil i kirken HV. Det blir så teit når man drar fram slike tulleargumenter, jeg trodde vi var forbi det nå her på FP. Jeg skjønner godt at vår foreldregenerasjon så mer scart-hvitt på det enn vi behøver å gjøre nå. Og på grunn av deres kampvilje har vi fått det lettere og kan være rundere i kantene. Det gjelder både større respekt for livssynsalternativer og kvinnerettigheter for eksempel.

Enig i dette. Det er ikke sikkert det hadde vært like selvfølgelig at religionsutøvelse skal være en frivillig og personlig sak i dag, om ikke vår foreldregenerasjon hadde vært så overtydelige i sin tid. Det er mye lettere for vår generasjon å være åpnere og rundere i kantene.

Gammel 22-12-16, 12:07   #137
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg syns jeg hører mye "vil ikke at barna skal bli utsatt for forkynnelse" og det syns jeg ærlig talt er litt i gata av det som Harriet spissformulerer.

Gammel 22-12-16, 12:13   #138
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg syns jeg hører mye "vil ikke at barna skal bli utsatt for forkynnelse" og det syns jeg ærlig talt er litt i gata av det som Harriet spissformulerer.

Tror du det kan ha noe med hvordan du oppfatter det som blir sagt eller skrevet?

Vi har jo hatt uendelig mange diskusjoner om det her inne, og jeg må si jeg sjelden hører noe særlig om dette andre steder. Jeg tror jeg har tilgode å se her inne at noen er redd for sine egne barn og hva de kan bli utsatt for i kirken.

Jeg kan si at jeg syns forkynnelse er prinsippielt feil i skolesammenheng, men det har egentlig ikke noe med hva jeg personlig tenker at det er greit mine barn blir utsatt for, eller at jeg tror de blir frelst eller hva det nå er jeg tillegges av meninger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:22   #139
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, helt sikkert. Jeg vet at ingen har sagt det at de er redde for at barna skal bli frelst, altså. Men "ikke bli utsatt for forkynnelse", det har jeg hørt.

Gammel 22-12-16, 12:39   #140
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener det er uheldig at barn får fortalt kirkens budskap som en sannhet, av en autoritetsperson som lærer eller prest er/kan være. Hvem skal barnet tro på? Mamma eller læreren? Skolen har ingenting med å forvirre barn slik.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.