|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
På skolen vår vil jeg si de har et fullgodt alternativ, jamfør tidligere innlegg i tråden. Jeg har tidligere ikke visst hva alternativet har gått ut på, for det har ikke vært så mye info før. Alternativet hadde i år tydeligvis også fokus på jul, med betydningen av ordet "jul", og deretter også juleevangeliet, hvor de skulle se en dramatisering av dette (jeg vet ikke hvordan denne er, det skal være fra NRK super), men slik jeg forstår det skulle det være på en mer informativ og ikke forkynnende måte. De skulle ta tak i hovedbudskapet, og jobbe videre med dette som tema. Også skulle det være allsang innimellom, av sanger hvor det religiøse er fraværende eller nedtonet, men som likevel handler om jul eller vennskap/fred. Jeg tror til og med de som mener venstresiden og HEF hater (faktisk) norsk kulturarv, og vil denne til livs fordi de ønsker å gå bort fra skolegudstjenester, må finne dette alternativet noenlunde spiselig. Eller kanskje ikke, hva vet vel jeg.
|
|
|
#122 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sikkert. Like fullt synes begge mine det er kjedelig.
|
|
|
#123 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Her har ungene vært på skolegudstjeneste (både ateisten, tvileren og den troende). Vi går ellers aldri i kirken annet enn til dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi går ikke i kirken på julaften, og aldri ellers heller annet enn når vi føler at vi må, dvs i dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelser til noen vi bryr oss om. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi er ikke kristne og går kun i kirken i forbindelse med bryllup, begravelse eller dåp, men jeg har vært på julegudstjeneste med jobben og sunget på ymse julekonserter i kirker, og har også vært på gudstjeneste på julaften et par ganger med eks-svigerfamilien (og min meget venstreradikale militant ateistiske eksmann.
|
|
|
|
#126 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Altså - folk som jobber i kirken og er kristne og går der til stadighet, synes også det er kjedelig med gudstjeneste, altså. Bare så dere vet det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Glamorøs
|
Men det er da ikke noe argument for at jeg og Hiawata, som ikke tror, skal gå? Eller for at alternativet må sørge for å være kjedelig?
|
|
|
#128 |
|
Introvert optimist
|
Siden det da er vår skole så kan jeg legge til at info om påmelding her eller der var ryddig og ute i god tid også.
|
|
|
#129 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nei, det er ikke noe argument for at folk skal gå i kirken, mer litt innsideinformasjon.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Semiaktiv
Men det gjelder vel (forhåpentligvis) ikke skolens julegudstjeneste eller julaftens gudstjeneste, der er bør det vel være litt mer schwung og underholdning enn på en vanlig søndagsgudstjenetse. Også kommer det sikkert mye an på presten, vil jeg gjette. Men som sagt så er jeg også av dem som mener at unger ikke har vondt av å tåle noe som er litt kjedelig i blant, hvis man mener at det ellers er noe som er bra for dem. Men akkurat når det gjelder både skolegudstjenesten og skolens alternative arrangement i forbindelse med juleavslutning så synes jeg godt at kos, hygge og høytid kan komme foran læring og forkynning. Altså jeg mener selvsagt at man bør fokusere på julens budskap og lære om hvorfor vi feirer jul og alt det, men ikke på en så teoretisk måte at det hele blir et langt gjesp. For det er jo tross alt også en viktig del av vår kulturarv når det gjelder jula, at julefeiringa mest av alt består i å kose seg sammen, feire, synge og glede seg.
|
|
|
#131 |
|
Dragedytteren
|
Hos oss er alternativene ganske likestilte, har jeg inntrykk av. Det er påmelding til gudstjeneste eller "jul i gamle dager". Femte trinn er med på framføringen på det stedet hver enkelt melder seg på.
|
|
|
#132 |
|
Epikur
|
Mens jeg tenker at dersom man tror man kan komme i skade for å bli frelst i ren vanvare ved å gå i kirken, så har man et sårbart sinn.
|
|
|
#133 |
|
Glamorøs
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Det er jo ikke fordi man er redd for å bli frelst at man ikke vil i kirken HV. Det blir så teit når man drar fram slike tulleargumenter, jeg trodde vi var forbi det nå her på FP. Jeg skjønner godt at vår foreldregenerasjon så mer scart-hvitt på det enn vi behøver å gjøre nå. Og på grunn av deres kampvilje har vi fått det lettere og kan være rundere i kantene. Det gjelder både større respekt for livssynsalternativer og kvinnerettigheter for eksempel.
|
|
|
#134 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg er i kirken så og si hver søndag og synger på flere gudstjenester, og jeg synes dåpsgudstjenestene er kjedelige.
|
|
|
|
#135 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Enig med Tallulah. Ikke at jeg støtter å skyve barn foran seg i en politisk diskusjon. Men jeg vet litt om hva man hadde å kjempe mot på 80-tallet når det gjaldt respekt for livssynsminoriteter. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Semiaktiv
Enig i dette. Det er ikke sikkert det hadde vært like selvfølgelig at religionsutøvelse skal være en frivillig og personlig sak i dag, om ikke vår foreldregenerasjon hadde vært så overtydelige i sin tid. Det er mye lettere for vår generasjon å være åpnere og rundere i kantene.
|
|
|
#137 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Men jeg syns jeg hører mye "vil ikke at barna skal bli utsatt for forkynnelse" og det syns jeg ærlig talt er litt i gata av det som Harriet spissformulerer.
|
|
|
#138 |
|
Borte
|
Tror du det kan ha noe med hvordan du oppfatter det som blir sagt eller skrevet?
|
|
|
#139 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Ja, helt sikkert. Jeg vet at ingen har sagt det at de er redde for at barna skal bli frelst, altså.
|
|
|
#140 |
|
koko
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg mener det er uheldig at barn får fortalt kirkens budskap som en sannhet, av en autoritetsperson som lærer eller prest er/kan være. Hvem skal barnet tro på? Mamma eller læreren? Skolen har ingenting med å forvirre barn slik.
|
![]() |
|
|