Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 15:56   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Hiawata får selvsagt velge selv, og jeg stiller meg ikke til doms over grunnlaget han velger på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 15:57   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi fikk et hyggelig og veldig politisk korrekt brev fra skolen i år, med beskjed om at man i år måtte melde seg på og ikke av skolegudstjeneste. Helt i tråd med gjeldende regler, med andre ord. Jeg glemte rett og slett å melde på Minsta, og husket det ikke før samme dag, etter at julegudstjenesten var begynt.

Jeg må innrømme at jeg derfor ble litt overrasket over at Minsta kom hjem og fortalte at hun hadde vært på gudstjeneste likevel. Så mye for den politisk korrektheten, liksom.

Misforstå meg rett: hun skal gjerne få gå på gudstjeneste for min del, og planen var jo egentlig å avtale med henne om hun ville gå eller ikke, men jeg syns jo at når skolen først spør, så bør de jo overholde det de sier da.

Spurte de henne hva hun ville selv?

(Jeg ser for meg mye gråt og tenners gnissel her fra barn som ville/skulle, men der foreldrene hadde glemt påmelding. Det er et veldig populært tilbud)

Gammel 21-12-16, 16:01   #83
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Hørt på jobben etter at alternativt opplegg var en suksess et år: "... og så må ikke det alternative opplegget være så gøy og interessant..." (Det var på våren og tema for opplegget jeg lagde var filosofi.)

Gammel 21-12-16, 16:09   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holy canoly!

Gammel 21-12-16, 16:19   #85
Sans
Fullverdig medlem

Sans sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Møre og Romsdal
Sans har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, ingen gudstjeneste på oss. Vi er hedninger. Vi feirer den opprinnelige hedenske julen. Jeg har til gode å lese om muslimer som ødelegger julen. Jeg blir provosert over slike påstander.

Sans er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:21   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Å, jeg har LEST masse om muslimer som ødelegger julen, men jeg har ikke SETT noen muslimer som FAKTISK prøver på noe sånt.

Gammel 21-12-16, 16:21   #87
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det skal vi ikke. Men det er bare fordi vi er late og ikke gidder. Gutta har ikke gått på noe i forbindelse med skolen i år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:21   #88
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne gjerne gått i julegudstjeneste på julaften, jeg synes det er hyggelig. Men jeg har ikke gjort det siden jeg sang i barnekor som elleveåring (og dessuten bodde to minutter fra en veldig hyggelig kirke).

Skolen til Poden har for øvrig bare julegudstjeneste for "grunnskolen", det vil si 1.-4. klasse. (Niendeklassingene markerte anledningen ved å se Home Alone og spise kaker. )

Gammel 21-12-16, 16:22   #89
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som ødelegger julen, verken muslimer eller andre. Om kristmessen (som det jo egentlig er snakk om, julen har jo de kristne "ødelagt" for en god stund siden, om man skal være skikkelig pirkete) er så skrøpelig at den går dukken og tar med se hele vår kultur ved at noen ikke ønsker skolegudstjenester, så vet jeg dog ikke om den er mye å ta vare på, gitt. Julen er vel den største norske høytiden, så dette hysteriet med war on christmas er virkelig storm i et vannglass.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:30   #90
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Spurte de henne hva hun ville selv?

(Jeg ser for meg mye gråt og tenners gnissel her fra barn som ville/skulle, men der foreldrene hadde glemt påmelding. Det er et veldig populært tilbud)

Jeg antar det, men da lurer jeg på hvorfor de ikke har det som et alternativ: "Dersom vi ikke hører noe, betyr det at barna kan velge selv". Nå ba de jo foreldrene spesifikt om å gi beskjed hvis barna skulle gå, og da syns jeg det er rart at det åpenbart ikke tillegges noen vekt.

Det er min prinsipielle side som reagerer negativt. Min pragmatiske side syns selvsagt det er flott at Minsta ikke er skadelidende for sin mors sløvhet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:34   #91
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel ingen som ødelegger julen, verken muslimer eller andre. Om kristmessen (som det jo egentlig er snakk om, julen har jo de kristne "ødelagt" for en god stund siden, om man skal være skikkelig pirkete) er så skrøpelig at den går dukken og tar med se hele vår kultur ved at noen ikke ønsker skolegudstjenester, så vet jeg dog ikke om den er mye å ta vare på, gitt. Julen er vel den største norske høytiden, så dette hysteriet med war on christmas er virkelig storm i et vannglass.

Storm i vannglass er riktig begrep ja. Som de fb-postene med idyllisk gammeldags bilde av lykkelige barn som går rundt juletreet, med "La barna synge glade jul". Lurer på hvor mange skoler i landet det er snakk om, at barna ikke får synge glade jul. Det kan umulig være særlig mange. Her fikk fjerdeklassingene med ark hjem med teksten på "Nå tennes tusen julelys", med lekse om å lære den utenat.

Føler at vi like godt kan starte en kampanje: "La barna gå med gule klær!" Selvsagt bør barn få gå med gule klær hvis de ønsker det, det er vel ingen som er uenige i det. Så kjør kampanje!

Noen har hørt at noen har sagt at noen har lest at på en eller annen skole i en liten kommune i en bortgjemt dal ett sted i Norge, får visst ikke barna synge Glade jul, på grunn av at en enkeltperson i skolestyret mente at det burde man ikke, fordi den er for religiøs, fordi jula ikke er glad for alle, eller fordi styremedlemmet personlig synes andre julesanger er finest, eller de fant ut at i år skulle det gamle reportoaret byttes ut med nye sanger eller hvem bryr seg egentlig om slike detaljer som årsaker? Så nå er det visst sånn det skal bli, nå skal visst ikke barna få lov til å synge glade jul lenger, nei nå har det jammen gått for langt, nå må vi få satt en stopper for denne galskapen, med venstresida som hater all norsk kulturarv og ønsker den til livs, og de som ikke liker norsk julefeiring og norsk kultur kan dra tilbake dit de kom fra. Debatter og innlegg i avisene, med spørreundersøkelser "hva mener du?" etc.

På samme måte som da en eller annen barnehage et sted i landet ville forby brunost pga sukkerinnholdet, og det ble blåst opp omtrent som om det var kommet et forslag om en sentral bestemmelse som skulle gjelde alle offentlige barnehager. Med et eget debattprogram på TV tilegnet dette spørsmålet, med ernæringseksperter, helsefagpersoner, pedagoger, og et utvalg kjente bloggere.

Sist redigert av My : 21-12-16 kl 16:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 16:37   #92
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg antar det, men da lurer jeg på hvorfor de ikke har det som et alternativ: "Dersom vi ikke hører noe, betyr det at barna kan velge selv". Nå ba de jo foreldrene spesifikt om å gi beskjed hvis barna skulle gå, og da syns jeg det er rart at det åpenbart ikke tillegges noen vekt.

Det er kanskje fordi de ønsker å ha en viss ide på forhånd om hvor mange det blir på hvert arrangement? Det har blant annet med hvor mye ressurser, både personell og rom, som kreves på de ulike alternativene.

Hvis de som ikke melder seg på noen av delene bare skal få velge selv på selve dagen, hvorfor gidde å melde på i det hele tatt? Men hvis det viser seg å være snakk om veldig få som har glemt å melde på, så det ikke har betydning om de er med på det ene eller det andre, så kan de selvsagt la barnet velge selv, når dagen kommer, selv om beskjeden er at de i utgangspunktet skal bli på skolen.

Gammel 21-12-16, 18:36   #93
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vært i kirken. Jeg går bare i kirken hvis det er noen jeg er glad i som begraves, konfirmeres, døpes eller gifter seg. Men jeg sang "Deilig er jorden" på skolen i dag - den ypperste form for ironi nå om dagen.

Gammel 21-12-16, 18:42   #94
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Acsa.. "deilig er jorden" er skrevet i protest midt under pågående krig, så du synger den kanskje ganske tett opp til opprinnelig hensikt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 18:51   #95
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Acsa.. "deilig er jorden" er skrevet i protest midt under pågående krig, så du synger den kanskje ganske tett opp til opprinnelig hensikt.

Hm, jeg leste nylig om bakgrunnen for salmen, og der sto det ikke om dette. Tenker du på den opprinnelige tyske, eller den danske som vi synger?

Gammel 21-12-16, 18:54   #96
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den danske teksten av Ingemann. Melodien fra Tyskland er folketone.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 19:11   #97
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er ikke som at gudstjeneste nødvendigvis er så himla stas heller, altså. Jeg synes det var uuuurkjedelig i min oppvekst, og skulle ønske jeg slapp. (Når det er sagt, så er det fint om opplegget er bra).

Det er veldig stor forskjell på skolegudstjeneste når jeg gikk og nå. Jeg husker gørrkjedelige gudstjenester, mens nå er det stort sett i barnas regi, med mye musikk og sang.

Gammel 21-12-16, 19:28   #98
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Niks

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 19:36   #99
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er veldig stor forskjell på skolegudstjeneste når jeg gikk og nå. Jeg husker gørrkjedelige gudstjenester, mens nå er det stort sett i barnas regi, med mye musikk og sang.

Mens jeg finner det vel så problematisk at små barn skal fremføre bibelvers de ikke skjønner innholdet i og gjerne ikke kan stå inne for. (Joda, de gjør det stort sett frivillig, men jeg synes ikke det endrer saken.)

Gammel 21-12-16, 19:54   #100
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Mens jeg finner det vel så problematisk at små barn skal fremføre bibelvers de ikke skjønner innholdet i og gjerne ikke kan stå inne for. (Joda, de gjør det stort sett frivillig, men jeg synes ikke det endrer saken.)

Egentlig burde jeg laget (nok) en spinnoff, men jeg tar det her:

Hvor vanlig er det at skolen har et fullgodt alternativ til skolegudstjeneste?

Vår skole har to helt likestilte alternativer. Et i kirken og et i gymsalen. Det synges like mange, men forskjellige sanger. I kirken fremføres juleevangeliet og i gymsalen et eller annet juleeventyr (i år var det historien om skinnvotten). Det er et par musikalske innslag fra noen trinn også på hvert av stedene (de ungene som opptrer må nok gi beskjed litt tidligere om hvor de skal være med). Det er påmelding på forhånd. Er dette så uvanlig?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.