|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
Spurte de henne hva hun ville selv?
|
|
|
#83 |
|
koko
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Hørt på jobben etter at alternativt opplegg var en suksess et år: "... og så må ikke det alternative opplegget være så gøy og interessant..." (Det var på våren og tema for opplegget jeg lagde var filosofi.)
|
|
|
#85 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: May 2012
Hvor: Møre og Romsdal
![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei, ingen gudstjeneste på oss. Vi er hedninger. Vi feirer den opprinnelige hedenske julen. Jeg har til gode å lese om muslimer som ødelegger julen. Jeg blir provosert over slike påstander. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Å, jeg har LEST masse om muslimer som ødelegger julen, men jeg har ikke SETT noen muslimer som FAKTISK prøver på noe sånt.
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Nei det skal vi ikke. Men det er bare fordi vi er late og ikke gidder. Gutta har ikke gått på noe i forbindelse med skolen i år. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
flisespikker
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg kunne gjerne gått i julegudstjeneste på julaften, jeg synes det er hyggelig. Men jeg har ikke gjort det siden jeg sang i barnekor som elleveåring (og dessuten bodde to minutter fra en veldig hyggelig kirke).
|
|
|
#89 |
|
Glamorøs
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Det er vel ingen som ødelegger julen, verken muslimer eller andre. Om kristmessen (som det jo egentlig er snakk om, julen har jo de kristne "ødelagt" for en god stund siden, om man skal være skikkelig pirkete) er så skrøpelig at den går dukken og tar med se hele vår kultur ved at noen ikke ønsker skolegudstjenester, så vet jeg dog ikke om den er mye å ta vare på, gitt. Julen er vel den største norske høytiden, så dette hysteriet med war on christmas er virkelig storm i et vannglass.
|
|
|
#90 |
|
Bedreviter
|
Jeg antar det, men da lurer jeg på hvorfor de ikke har det som et alternativ: "Dersom vi ikke hører noe, betyr det at barna kan velge selv". Nå ba de jo foreldrene spesifikt om å gi beskjed hvis barna skulle gå, og da syns jeg det er rart at det åpenbart ikke tillegges noen vekt. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Storm i vannglass er riktig begrep ja. Som de fb-postene med idyllisk gammeldags bilde av lykkelige barn som går rundt juletreet, med "La barna synge glade jul". Lurer på hvor mange skoler i landet det er snakk om, at barna ikke får synge glade jul. Det kan umulig være særlig mange. Her fikk fjerdeklassingene med ark hjem med teksten på "Nå tennes tusen julelys", med lekse om å lære den utenat.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-12-16 kl 16:48. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det er kanskje fordi de ønsker å ha en viss ide på forhånd om hvor mange det blir på hvert arrangement? Det har blant annet med hvor mye ressurser, både personell og rom, som kreves på de ulike alternativene.
|
|
|
#93 |
|
Audacious
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg har ikke vært i kirken. Jeg går bare i kirken hvis det er noen jeg er glad i som begraves, konfirmeres, døpes eller gifter seg. Men jeg sang "Deilig er jorden" på skolen i dag - den ypperste form for ironi nå om dagen.
|
|
|
#95 |
|
Audacious
|
Hm, jeg leste nylig om bakgrunnen for salmen, og der sto det ikke om dette. Tenker du på den opprinnelige tyske, eller den danske som vi synger?
|
|
|
#97 |
|
Tittel og tittel....
|
Det er veldig stor forskjell på skolegudstjeneste når jeg gikk og nå. Jeg husker gørrkjedelige gudstjenester, mens nå er det stort sett i barnas regi, med mye musikk og sang.
|
|
|
|
#99 |
|
koko
|
Mens jeg finner det vel så problematisk at små barn skal fremføre bibelvers de ikke skjønner innholdet i og gjerne ikke kan stå inne for. (Joda, de gjør det stort sett frivillig, men jeg synes ikke det endrer saken.)
|
|
|
#100 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Egentlig burde jeg laget (nok) en spinnoff, men jeg tar det her:
|
|
![]() |
|
|