|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)
Det er ikke som at gudstjeneste nødvendigvis er så himla stas heller, altså. Jeg synes det var uuuurkjedelig i min oppvekst, og skulle ønske jeg slapp. (Når det er sagt, så er det fint om opplegget er bra).
|
|
|
#62 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi definerer oss ikke som kristne, men kirka og kristendommens tradisjoner i Norge har dog en betydning for oss. Gudstjeneste på julaften er julens kanskje største høydepunkt for meg. Det var det nesten da jeg var barn også. Da er vi pyntet og julefine, sammen med alle andre i kirka. Barna er fulle av forventninger. Vi voksne kan endelig slappe av og føle julehøytiden sige på. Det er hyggelig å synge flere av de gamle og kjøre julesalmene. De årene en nabo i grenda synger O helga natt med sin flotte stemme, kan det ikke bli bedre. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg er kristen, men mener skolen bør være uten forkynnelse, eller i hvert fall at den må stille med gode rutiner og et skikkelig alternativ for de som ikke skal/vil/får være på gudstjeneste. Skoleungene er så store nå at de får velge selv. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
koko
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi går ikke i julegudstjeneste. (Jeg har vært ganske mange ganger før da, stått på kirka sin lønningsliste som musiker.)
|
|
|
#65 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Er det noen her som ikke lar barn som ønsker det få lov til å gå i kirken, forresten? Sånn av nysgjerrighet.
|
|
|
#66 |
|
koko
|
Jeg omgås ganske mange ateister og det er vel gjengs at barna som ønsker gå i kirka får lov.
|
|
|
#67 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Her var gudstjenesten i går, også er det siste skoledag med kos på skolen i dag. I følge tre av venninnene til eldste datter, som var innom med gaver til henne i går etter skolen (min datter var syk og hjemme) hadde det vært kjeeedelig i kirka. Men de er vel i en slik alder at de er for store, og har vært med for mange ganger til å synes at det er særlig spennende lenger, samtidig som de ikke er store nok til å kjenne på høytidsstemningen eller nostalgien. Men nå er det vel ikke noen krise om man av og til må være med på noe man synes er kjedelig.
Og det høres jo ut som et veldig fornuftig opplegg, som egentlig kunne vært fint for alle. Så litt synd at de må deles opp egentlig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-12-16 kl 14:19. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
saftig
|
Våre barn har alltid fått velge selv. Vi har vært tydelige på at selv om vi voksne ikke tror, kan de gjøre seg opp sin egen mening og at det er helt greit at de tror på en gud.
|
|
|
#69 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#70 |
|
Semiaktiv
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg husker jeg spurte læreren da jeg gikk på ungdomsskolen om jeg fikk droppe skolegudstjenesten siden jeg ikke var medlem i statskirka, og det fikk jeg lov til (tror ikke foreldrene mine var involvert engang). Det var ikke noe alternativt opplegg, så da de andre gikk i kirka på slutten av skoledagen, etter at vi først hadde hatt kosestund på skolen, fikk jeg bare gå hjem.
|
|
|
#71 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Hos oss var det faktisk et skikkelig alternativt opplegg (tydeligvis svært uvanlig for 80-tallet med tanke på de mange dårlige oppleggene som finnes nå), men det var bare de som hadde livssynsundervisning i stedet for kristendomsundervisning som fikk delta på dette. Hvorvidt man deltok på julegudstjeneste eller det alternative arrangementet var altså forhåndsbestemt ut fra hvilket fag man hadde.
|
|
|
#72 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Enig. Jeg kan ikke akkurat heller si at jeg minnes de påtvungne skolegudstjenestene med glede. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Ikke jeg ihvertfall. Hun fikk gå i barnehagen, på skolen har det ikke vært noe alternativ - der har de ikke skolegudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Jeg hadde mulighet for fritak da jeg gikk på skolen siden jeg ikke var medlem av kirka. Jeg var med og protesterte ikke på det. Kjedelig eller ikke var ikke vurderingskriterier for meg. De som hadde fritak hadde vel et mer forlokkende tilbud sånn sett med tanke på gudstjenesteopplegget dengang. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Semiaktiv
Du må ha vært et svært reflektert barn.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-12-16 kl 15:39. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)I år skal vi feire jul hos pappaen min. Da går vi ikke i kirken. Kona hans er svært uttalt ateist. De har sagt at hvis det er viktig for meg og ungene, så kan vi gjerne gå. Men så viktig er det ikke.
|
|
|
|
#77 |
|
Semiaktiv
Her var det oppgitt at de som ikke svarer automatisk blir igjen på skolen.
|
|
|
#79 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det tror nok jeg også. Hvis ikke barnet selv insisterer på å gå i kirken. Særlig hvis barnet er litt stort (4.-7. klasse).
|
|
|
|
#80 |
|
Bedreviter
|
Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)Vi fikk et hyggelig og veldig politisk korrekt brev fra skolen i år, med beskjed om at man i år måtte melde seg på og ikke av skolegudstjeneste. Helt i tråd med gjeldende regler, med andre ord. Jeg glemte rett og slett å melde på Minsta, og husket det ikke før samme dag, etter at julegudstjenesten var begynt. |
|
|
|
![]() |
|
|