Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-16, 11:36   #41
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En bønn om en julegudstjeneste (hele landet)

Eldste går på vgs og har ikke tilbud om det, så jeg prøvde meg på at han kunne følge yngste til avslutningsgudstjeneste med skolen i kveld så jeg får gjort siste innspurt. Men han nektet, så da blir det skolegudstjeneste i ettermiddag på oss. Jeg synes det er flott og høytidelig selv om jeg ikke nødvendigvis tror på gud og alt det der.

Det finnes alternativt opplegg i nabobygget, med samme tema som i kirken (bare uten kristelig budskap) har jeg forstått, og felles fakkeltog dit i forkant.

Jeg er ikke vokst opp med å gå i kirken julaften, så det har jeg ikke tradisjon for.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 11:36   #42
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg er ateist og går ikke i kirken i julen. Arvingen er også ateist og skolen hennes har ikke julegudstjeneste.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 11:42   #43
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg er litt usikker på om jeg får det til i år, vi skal feire borte og drar på julaften.
Jeg regner meg som kristen, og går helst i kirken på julaften om jeg får det til. I fjor syntes jeg det ble stress, og da dro jeg 1. juledag i stedet. Det var veldig fint! Jeg er ingen ivrig gudstjenestegåer ellers, det handler selvsagt om prioritering.

Jeg sender ungene på skolegudstjenesten, de har foreløpig ikke fått velge (men de har heller ikke ytret ønske om alternativ). Jeg synes ikke det alternative opplegget virker så bra, men skolen er ryddige på at det skal meldes på et alternativ (ikke avmeldes julegudstjeneste). Det synes jeg er veldig positivt!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:01   #44
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Nei. Vi er ateister hele gjengen. Ungene har vært igjennom skolen, vi synes det er greit at de lærer litt om kirka på den måten, men det for holde.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:03   #45
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Minsten spiller på julegudstjenesten. Mellomste går på katolsk skole og der kan han miste plassen dersom han ikke går på messe.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:10   #46
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi er ikke troende.

Vi skal dog på gravlunden og tenne lys på graven til min kjære mormor som døde i september.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:14   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg var på skolegudstjenesten i går. Jeg pleier å få det til, og i år ville minsten veldig gjerne at jeg kom, for han skulle lese juleevangeliet og tok det VELDIG alvorlig. Og var superflink!

Hedning som jeg er så syns jeg det er en helt nydelig tradisjon, og de fleste velger å være med (og de andre har en koselig lesestund i vårt vakre skolebibliotek, forstod jeg). Muslimer, hinduer, katolikker, ortodokse og ateistbarn.

Elevene synger julesanger, skolekoret opptrer, samme presten som alltid er like fin som alltid, med inkluderende og fine ord, samme julesanger hvert år, noen av elevene leser opp sine egenlagde juleønsker (mange "ønsker at det blir fred", "ønsker at barn som er på flukt skal få et sted å ha det trygt" og "ikke ødelegge kloden" i år. ).

Jeg liker skolegudstjenesten, jeg syns det er et helt ok nivå av forkynnelse å oppleve, jeg syns det er fint at unger av alle bakgrunner får se "live" forkynnelse på denne måten, det er almenndannende og opplysende og det er veldig greit at det skjer i sammenheng med jul, som er en veldig "lett" høytid.

Og så ønsker jeg meg eid-feiring eller andre passende feiringer i tillegg.

Gammel 21-12-16, 12:25   #48
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vi skal på julegudstjeneste på julaften. Det er en tradisjon og gir høytidsstemning. Jeg gleder meg. Gikk aldri i kirken i julen da jeg var barn, men vi har innført det etter at vi fikk barn selv. Vi er - hva skal jeg kalle det? - passivt kristne. Altså tror, men går ikke regelmessig i kirken (eller regelmessig er det jo siden vi går hver jul), ber ikke bordbønn og sånt, men vi tror på vår måte og ber når vi føler for det.

Sist redigert av liefje : 21-12-16 kl 18:39.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:33   #49
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me fekk heim lapp der me skulle krysse av om eleven skulle delta på juleavslutningen/gudstenesta i kyrkja. Jentungen som snart er konfirmant fortel at fleire på trinnet hennar har sagt nei til å delta, for da fekk dei fri eit par timar (flott alternativt opplegg, som skulen så fint kalla det ). Med foreldrenes velsignelse. Da blir eg litt matt. Dei har valgt å konfirmere seg til våren, da bør dei i anstendighetens navn møte opp på dette. Og ja, eg veit kven som skal konfirmerast i kyrkja eller ei.

Me har ikkje tradisjon for å gå i kyrkja på julafta. Nokre år har svigermor tatt med seg eitt av barna.

Gammel 21-12-16, 12:40   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi går alltid i kirka på julaften. Jeg er ikke vokst opp i et kristent hjem, og vi gikk aldri i kirken. Nå hadde det vært rart og tomt å gå glipp av det, og vi får da til å ordne julemiddag likevel. Det er nok mest en vanesak.

Barna var på julegudstjeneste med skolen forrige torsdag. Her er det alltid 5. trinn som står for opplegget og julespillet.

Gammel 21-12-16, 12:47   #51
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Ja vi går i kirken på julaften.
Var på flott julekonsert med lokale kor og korps på søndag som var.
Koser meg med stemningen, finklær og i kirken roer jeg ned og nytter tiden til ettertanke.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:55   #52
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i skolegudstjenesten, det er en fin tradisjon. Den burde ikke vært i skoletiden, men på ettermiddag slik at flere foreldre kunne deltatt. Alle mine tre barn har alltid deltatt, men har fått velge selv.

Gudstjenesten på julaften har jeg ikke tid til å prioritere, selv om den er koselig. Jeg er alltid vertinne på julaften, og det jeg har av fritid går til TV, kos og dill.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:55   #53
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg kom akkurat fra skolegudstjenesta til barneskolen nå.
De har julespill med skuespill og sanger hvert år, det er så fint! I år var klassen til yngstemann med, han var gjeter.

Jeg gikk ikke i kirka på julaften i oppveksten, men etter at jeg ble gift og vi flytta hit går vi på gudstjenesta på bedehuset. De to eldste synger i ungdomskoret som er en stor og viktig del av gudstjenesta, og svigerfar spiller i musikklaget som spiller til allsangen.

Gammel 21-12-16, 13:00   #54
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi er ateister alle mann. Jeg nektet å gå på julaften da jeg var 14-15, før det hadde det vært tvang.
Riktignok elsker jeg stemningen i gamle (helst mur-) kirker, men det blir litt vel mye gudspreik etter min smak. Jeg elsker kirkeorgel!

Gammel 21-12-16, 13:05   #55
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har allerede vært på to gudstjenester i forbindelse med jula, den ene skolegudstjeneste sammen med barna. Mannen min er ateist, jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle meg, men synes kirken er fin å befinne seg i rundt juletider.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 13:07   #56
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg har vært en gang på gudstjeneste på julaften i hele mitt liv, og som ikke-troende gir det meg ingen mening og ikke fikk jeg noe julestemning av det heller. Så da blir det ikke flere ganger, koselig å være hjemme, høre julemusikk, se på julefilmer og stelle i stand middag.

Skolen var på gudstjeneste i går, 2. klassingen fikk velge selv og ville bli med. Alternativt opplegg var "jobbe med fag på skolen". Jadda. Det går en buddhist på trinnet, og han var den eneste som ikke var med, og det hadde ungene selvsagt lagt merke til.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 13:12   #57
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Ikke noe julegudstjeneste, men om noen kan gjøre meg en tjeneste og kjøpe julegaver for meg blir jeg glad.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 13:13   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var de jeg vet om som ikke deltok barn av ateistforeldre. Hinduer, muslimer og katolikker og en del (antatt) ateister blant både barn og ansatte var med. (Overraskende stort spenn i religiøst tilknytning hos en relativt liten lærerstab, når jeg tenker etter. )

Gammel 21-12-16, 13:15   #59
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei fysjom, sånne ting driver ikke vi med, hedninger som vi er.

Nei, spøk til side; jeg går ikke i gudstjeneste, er utmeldt av statskirka og medlem av HEF, men hva andre gjør legger jeg meg ikke oppi. Jeg er prinsipielt imot skolegudstjenester, men ungene har fått velge selv siden de ble store nok til å tenke over det. Noen år velger de gudstjeneste, andre år ikke. Hovedgrunnen når de velger gudstjeneste, er at opplegget på skolen er så kjedelig (hvilket selvsagt også er et prinsipielt problem, men ikke et jeg gidder å ta opp nå, siden mine går i 10.).

Gammel 21-12-16, 13:23   #60
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ungdomskole-ungene mine er i kirka i regi av skolen i dag.

Jeg går ikke i kirka hvis jeg ikke MÅ. Uansett.

Jeg sang Deilig er jorden på fylkeskommunal julelunsj i går da. :juleengel:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.