|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Den største forskjellen på baristaene på bygda og i byen er vel ... Vent, finst det baristaer på bygda?
![]() |
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)
Roligere ja på mindre steder, men ikke nødvendigvis hyggeligere. Og med roligere kan man også godt si treigere, og at det slett ikke er hyggelig, men helt infernalsk, vannvittig irriterende! Høvdingen knegger fornøyd hver gang vi er på hytta og jeg må forholde meg til lokalbefolkningen på apoteket. Jeg får hjerteinnfarkt.
Alle har jo et lokalmiljø, samme hvor stor byen er. Man forholder seg jo ikke til alle butikkene i Oslo, hele tiden, eller handler på en ny dagligvare hver dag. Jeg forholder meg til min ansatte på Rema på samme måte som søstern min på et knøttested forholder seg til sin. Sånn var det også i New York da vi bodde på samme sted i tre uker, vi ble "kjent" med butikken på hjørnet.
Ja, det syns jeg også. Jeg har null tro på at mennesker blir greiere dess mindre stedet de bor på er. Eller omvent (derfor syns jeg NSB sin julereklame med hun med latten som bare blir så jordnær og grei jo nærmere hun kommer oppvekstbygda og vekk fra Oslo er ultrateit).
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spørs vel hva man mener med bygda da. Jeg bor i en kommune med 10000 innbyggere omtrent og bor i en bygd utenfor sentrum. Men det er jo et par kaffebarer i sentrum, så vi har jo baristaer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Librocubicularist
|
Eg veit, eg var ikkje så veldig seriøs. Eg har faktisk vore på kaffebar på Lørenskog ein gong.
![]() |
![]() |
#47 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Ja, jeg vil si tempoet er noe helt annet på bygda enn i byen, da også tempoet på å ta en handlekraftig beslutning. Noe som heller mot en traust holdning. (Sett i forretningsøyemed) :ekstrem generaliserer:
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 21-09-16 kl 23:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Fant leserinnlegget.
![]() |
#49 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Det er jo den finaste reklama og eg har framleis ikkje klart sjå den uten å bli rørt
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Er man stamkunde på et rolig sted er jeg sikker på at man generelt får bedre service enn om man er innom som en av hundreogfemtitusen på et veldig travelt sted uavhengig av by eller bygd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Det er riktig så hyggelig på min lokalbutikk også; midt i Oslo indre øst. Ikke så rart kanskje. Jeg er jo tross alt innom hver eneste dag (noen ganger flere ganger om dagen ... den ligger tross alt i underetasjen i huset vi bor i, så butikken fungerer som et ekstra kjøleskap). De småprater og tuller. Og de vet ALT om hva jeg spiser.
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Det med Trondheim vs Oslo og andre byer har jeg tenkt litt på. Det virker som om det er en del kulturforskjell og at dette også gjenspeiles på måter det blir ytt service. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Der jeg bodde før kunne vi bare senke ned en kurv med en lapp og få øl og potetgull og røyk på krita.
![]() |
#54 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg tenker det kan slå begge veier. Det er jo ikke så rart om man oppfatter servicen som god når det er noen man kjenner og man småprater litt mens man blir servert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Glamorøs
|
Akkurat dette kan du ha rett i, men jeg opplever at det varierer innad i Oslo også, og i hvilket stadie i livet man er selv. Her vi bor er det enorm variasjon på utdannelse og yrker, sikkert mye større enn i mer homogene bydeler. Så jeg kan møte foreldre fra Hiawatas klasse bak kassa på Joker, som ansatt på SFO, på bilverkstedet, som skoleleder på en av de videregående skolene som kan være aktuelle, og jeg kan se dem i aktuelle TV-serier, på teaterscener og på konsertscener, jeg kan møte dem når vi trenger arkitekt osv. Før jeg fikk barn var dette nettverket mye mer homogent.
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Jeg tror ikke kulturelle forskjeller er en myte når det gjelder sånne formmessige "ytre" ting. Man snakker roligere i Trondheim, høyere i Bergen og Ålesund, kvikkere i Nord-Norge, mykere og blidere på sørlandet.
![]() |
#57 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)En sånn episode som det der, Polyanna er helt drepen om du er nummer to i køen bak. Save
![]() |
#58 |
Hertuginne
|
![]() |
#59 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)Kanskje de syns det er viktigere for alle parter at det er hyggelig og nært, enn at det er effektivt?
![]() |
#60 |
Glamorøs
|
Men det er jo ikke hyggelig og nært for alle parter. Bare dem som er inne i kjernen. Bare for dem som blir gjenkjent. Det er da ingen motsetning mellom hyggelig og effektiv. Save Save
![]() |
|
|