Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-16, 14:12   #11
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Tror dette er ganske forskjellig rundt omkring i landet. Har ikke sett mange tilfeller av busser her iallefall, for jeg er enig i at akkurat det opplegget er hinsides.

Jeg synes ikke den bør avskaffes, men endres, ja. Det som blir slått opp negativt i media er nok mest fra Oslo og omegn, ift busser og utgifter. Det samme med russelåter og store samlinger. Og da synes jeg det blir feil at alle russ i hele landet skal straffes for det.

Men jeg synes godt den kunne ha vært etter eksamensrushet, og helst regler for busser etc. Samtidig vet jeg ikke helt hvordan det skal gjennomføres.. Men. Jeg tenker like mye på foreldrene her, som er med på å finansiere galskapen!

De har egne sanger i Trondheim også. Men i stedet for at hver buss har sin sang om at "i kveld er det lov å være hore", er det skolene som lager sanger. Ikke akkurat sjarmerende det, heller spør du meg. I Trondheim går disse sangene ut på å skryte av skolen sin ut ifra følgende kriterier: har de peneste damene (ja for det er stort sett bare gutter som synger), fester harderst/drikker mest, kuleste folka, smarteste gjengen. Også har de et vers der de disser de andre skolene på rekke og rad og gjerne outer ubekreftede rykter om personer på disse skolene. Søtt.

Sånn ellers synes jeg russen i Trondheim gjør mindre ut av seg nå for tiden enn da Marinen var fast tilholdssted for (slik det var da jeg var russ). Jeg har omtrent ikke merket noe til dem de siste årene. Busser og biler ser det ut som om det er helt slutt på, også det fantes (i veldig liten grad) back in the days.

Bussruss på satsebuss er vel først og fremst et Oslo-og-omegn-fenomen og det fremstår jo selvsagt helt vanvittig. Hele opplegget med at de starter hele greia i 1. klasse og at de kan kjøpe seg rulleplasser og pengebruken med dekknavn og ordentlig navn og klær og egne sanger. Jeg blir mest bare , for det er jo bare vanvittig teit. Det minner litt som sånne fraternity/sorority-greier man ser på amerikanske collegefilmer. Men å nekte kidsa å kle seg i røde/blå dresser, pusse opp en buss på dugnad/pappas penger/deltidsjobben betaler og blåse av vanvittige summer på dårlige sanger og drikking når de gjør det i sin egen fritid kan jeg egentlig ikke se skjer. Flytte eksamen rundt om kan jo legge en demper så klart, men jeg tror ikke russetiden forsvinner med dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.