Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-16, 13:57   #141
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Vet ikke om det er nevnt før, men jeg tror at russefeiringen utarter seg anderledes i distriktene.
Her hvor jeg bor, er det ingen som har russebuss, lager russelåter eller russetreff.

Russen her gjør de typiske russeknutene, så de vises jo i bybildet, men jeg har ikke inntrykk av russen er lik russen i Oslo og omegn.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 14:07   #142
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Min mors russetid varte fra 17 mai til slutten av juni.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 14:12   #143
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Tror dette er ganske forskjellig rundt omkring i landet. Har ikke sett mange tilfeller av busser her iallefall, for jeg er enig i at akkurat det opplegget er hinsides.

Jeg synes ikke den bør avskaffes, men endres, ja. Det som blir slått opp negativt i media er nok mest fra Oslo og omegn, ift busser og utgifter. Det samme med russelåter og store samlinger. Og da synes jeg det blir feil at alle russ i hele landet skal straffes for det.

Men jeg synes godt den kunne ha vært etter eksamensrushet, og helst regler for busser etc. Samtidig vet jeg ikke helt hvordan det skal gjennomføres.. Men. Jeg tenker like mye på foreldrene her, som er med på å finansiere galskapen!

De har egne sanger i Trondheim også. Men i stedet for at hver buss har sin sang om at "i kveld er det lov å være hore", er det skolene som lager sanger. Ikke akkurat sjarmerende det, heller spør du meg. I Trondheim går disse sangene ut på å skryte av skolen sin ut ifra følgende kriterier: har de peneste damene (ja for det er stort sett bare gutter som synger), fester harderst/drikker mest, kuleste folka, smarteste gjengen. Også har de et vers der de disser de andre skolene på rekke og rad og gjerne outer ubekreftede rykter om personer på disse skolene. Søtt.

Sånn ellers synes jeg russen i Trondheim gjør mindre ut av seg nå for tiden enn da Marinen var fast tilholdssted for (slik det var da jeg var russ). Jeg har omtrent ikke merket noe til dem de siste årene. Busser og biler ser det ut som om det er helt slutt på, også det fantes (i veldig liten grad) back in the days.

Bussruss på satsebuss er vel først og fremst et Oslo-og-omegn-fenomen og det fremstår jo selvsagt helt vanvittig. Hele opplegget med at de starter hele greia i 1. klasse og at de kan kjøpe seg rulleplasser og pengebruken med dekknavn og ordentlig navn og klær og egne sanger. Jeg blir mest bare , for det er jo bare vanvittig teit. Det minner litt som sånne fraternity/sorority-greier man ser på amerikanske collegefilmer. Men å nekte kidsa å kle seg i røde/blå dresser, pusse opp en buss på dugnad/pappas penger/deltidsjobben betaler og blåse av vanvittige summer på dårlige sanger og drikking når de gjør det i sin egen fritid kan jeg egentlig ikke se skjer. Flytte eksamen rundt om kan jo legge en demper så klart, men jeg tror ikke russetiden forsvinner med dette.

Gammel 20-05-16, 14:14   #144
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

De har egne sanger i Trondheim også. Men i stedet for at hver buss har sin sang om at "i kveld er det lov å være hore", er det skolene som lager sanger. Ikke akkurat sjarmerende det, heller spør du meg. I Trondheim går disse sangene ut på å skryte av skolen sin ut ifra følgende kriterier: har de peneste damene (ja for det er stort sett bare gutter som synger), fester harderst/drikker mest, kuleste folka, smarteste gjengen. Også har de et vers der de disser de andre skolene på rekke og rad og gjerne outer ubekreftede rykter om personer på disse skolene. Søtt.

Sånn ellers synes jeg russen i Trondheim gjør mindre ut av seg nå for tiden enn da Marinen var fast tilholdssted for (slik det var da jeg var russ). Jeg har omtrent ikke merket noe til dem de siste årene. Busser og biler ser det ut som om det er helt slutt på, også det fantes (i veldig liten grad) back in the days.

Jeg savner frakkene. Nesten slutt på dem nå.

Gammel 20-05-16, 14:21   #145
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ja! Jeg så en del fra Katta i år (de holder selvsagt stand!) også så jeg flere jenter med noen litt kortere jakkeaktige frakker. Men jeg tror nok frakken kommer til å dø ut ja. I min tid var den en selvfølge, men det var nesten ingen som faktisk brukte dem .

Gammel 20-05-16, 14:27   #146
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Her merket vi ikke russen i år. En og annen som sto på busstoppene rundt om og ventet på bussen, men ellers kun i russetoget. Og selv det var stille og kjedelig. Ikke har de biler, ikke har de sanger og ikke tar de knuter rundt om. Jeg ser ikke poenget lengre i det hele tatt. Misforstå meg ikke, jeg mener selvfølgelig ikke at jeg vil ha storbytilstander, men å kle seg i en rød dress og sitte hjemme ser jeg ikke poenget med heller.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 14:34   #147
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja! Jeg så en del fra Katta i år (de holder selvsagt stand!) også så jeg flere jenter med noen litt kortere jakkeaktige frakker. Men jeg tror nok frakken kommer til å dø ut ja. I min tid var den en selvfølge, men det var nesten ingen som faktisk brukte dem .

Ja, jeg har sett noen ytterst få frakker, trolig Katta-russ ja. Jeg var aldri russ her i byen selv, men russefrakkene var jo noe av det som var "eksotisk" ved Trondheim da jeg kom hit som student. Da ble det sett på som galskap at enkelte russ brukte mye penger på å få designere og kunstnere til å dekorere frakkene sine, men sett i lys av dagens russediskusjon er det jo ingenting.

Gammel 20-05-16, 15:46   #148
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg så 1 eller 2 frakker her 17 mai.

Jeg savner frakkene. Det var jo de som var gøy.

Men tror frakker er et trønder-fenomen?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 15:48   #149
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg tror jeg så 1 eller 2 frakker her 17 mai.

Jeg savner frakkene. Det var jo de som var gøy.

Men tror frakker er et trønder-fenomen?

Ja, det er veldig lokalt.

Gammel 20-05-16, 15:51   #150
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Det har iallefall vært veldig greia her i området. Jeg husker jeg som lita planla russefrakken min.
(Nå feiret jeg aldri russetid, men har vært med og tegnet venninner sine)

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 16:38   #151
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, jeg har sett noen ytterst få frakker, trolig Katta-russ ja. Jeg var aldri russ her i byen selv, men russefrakkene var jo noe av det som var "eksotisk" ved Trondheim da jeg kom hit som student. Da ble det sett på som galskap at enkelte russ brukte mye penger på å få designere og kunstnere til å dekorere frakkene sine, men sett i lys av dagens russediskusjon er det jo ingenting.

Storesøster hadde russefrakk og den fikk hun tegnet på av ei venninne.
At det brukes designere og kunstnere har jeg aldri hørt noe om. Men er nok forskjell fra bydel til bydel.
Ellers av det som nevnes om pengebruk, og russebiler så kjenner jeg meg ikke igjen. Hverken da jeg selv var russ eller da eldstejenta var russ.
Selv husker jeg at jeg sovnet på den gamle rutebilstasjonen men ellers gikk jeg pent hjem hver kveld.

Ja jeg synes dagens russefering bør endres.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 17:28   #152
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så trist at de har droppet frakkene, det var jo virkelig en helt lokaltypisk tradisjon!

Gammel 20-05-16, 17:30   #153
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri sett russefrakk før jeg. Hva er greia med de? Skal det være et budskap på de?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 17:38   #154
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en labfrakk, og så dekorerer man den så personlig som mulig, hvis jeg har skjønt det riktig.

Gammel 20-05-16, 17:45   #155
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde russ i fjor og russetiden hennes var til forveksling lik min tjue år tidligere. Her i byen finnes ikke russebusser og i følge min politivenninne var årets kull heller kjedelige og ordentlige. Slik russefeiringa er her har jeg ikke noe behov for å avskaffe.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 17:54   #156
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mht de scenene Stompa beskriver bør ikke russefeiringen starte før 1. juni. Start 1. juni ish når man VIRKELIG er ferdig med 13 års skolegang, eksamen og alt er unnagjort og slipp 3. klassene fri da og la dem holde på til skoleslutt. Jeg har ikke behov for å ha russ 17. mai i eget tog - ihvertfall ikke i den forfatningen jeg så dem i år.

Gammel 20-05-16, 18:01   #157
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg har aldri sett russefrakk før jeg. Hva er greia med de? Skal det være et budskap på de?

Den skal bare dekoreres, og det kan være alt mellom himmel og jord. Men det gjenspeiler vel ofte den enkelte russens personlighet og interesseområde. Her er eksempel. Det er et særtrøndersk fenomen, og det har til og med vært ustilling av russefrakker på folkemuseet.

Gammel 20-05-16, 18:14   #158
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Og her varte jo da i tillegg russetida i 6,5 uke. Jeg er egentlig litt fascinert over at de står oppreist. De har helt klart ikke bare festet i helgene.

Ja, hva er greia? De må jo ha misforstått fra et år påsken var senere, og trodd at alle russetider begynte rett over påske? Herlighet. Slutten av mars er for tidlig med russetid, ja.

Gammel 20-05-16, 21:21   #159
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke lest alle innleggene, men ja, det bør den, i alle fall i sin nåværende form. I de siste ukene har jeg prøvd å forberede tredjeklasseelevene mine til eksamen i norsk. Det er et paradoks at jo mer de nærmer seg eksamen og jo mer intense eksamensforberedelsene er, jo mer utkjørte er de av russefeiringa. Å ha en klasse som består av elever som så vidt greier å holde seg våken i timen eller hoster som besatt, er ikke særlig givende. De feirer at de er ferdig når det viktigste gjenstår. Er så lei!

Om et par år har jeg selv russ i huset. Sukk.

Gammel 20-05-16, 22:14   #160
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg savner frakkene. Nesten slutt på dem nå.

Jeg og.
Det ga litt særpreg. Nå er det slimbukser ser det ut til, med eller uten seler.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.