|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Vet ikke om det er nevnt før, men jeg tror at russefeiringen utarter seg anderledes i distriktene. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De har egne sanger i Trondheim også. Men i stedet for at hver buss har sin sang om at "i kveld er det lov å være hore", er det skolene som lager sanger. Ikke akkurat sjarmerende det, heller spør du meg. I Trondheim går disse sangene ut på å skryte av skolen sin ut ifra følgende kriterier: har de peneste damene (ja for det er stort sett bare gutter som synger), fester harderst/drikker mest, kuleste folka, smarteste gjengen. Også har de et vers der de disser de andre skolene på rekke og rad og gjerne outer ubekreftede rykter om personer på disse skolene. Søtt.
|
|
|
#144 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg savner frakkene.
|
|
|
#145 |
|
Kamerat Pære
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Ja! Jeg så en del fra Katta i år (de holder selvsagt stand!) også så jeg flere jenter med noen litt kortere jakkeaktige frakker. Men jeg tror nok frakken kommer til å dø ut ja. I min tid var den en selvfølge, men det var nesten ingen som faktisk brukte dem
|
|
|
#146 |
|
Be happy!
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Her merket vi ikke russen i år. En og annen som sto på busstoppene rundt om og ventet på bussen, men ellers kun i russetoget. Og selv det var stille og kjedelig. Ikke har de biler, ikke har de sanger og ikke tar de knuter rundt om. Jeg ser ikke poenget lengre i det hele tatt. Misforstå meg ikke, jeg mener selvfølgelig ikke at jeg vil ha storbytilstander, men å kle seg i en rød dress og sitte hjemme ser jeg ikke poenget med heller. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Semiaktiv
Ja, jeg har sett noen ytterst få frakker, trolig Katta-russ ja. Jeg var aldri russ her i byen selv, men russefrakkene var jo noe av det som var "eksotisk" ved Trondheim da jeg kom hit som student. Da ble det sett på som galskap at enkelte russ brukte mye penger på å få designere og kunstnere til å dekorere frakkene sine, men sett i lys av dagens russediskusjon er det jo ingenting.
|
|
|
#148 |
|
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg tror jeg så 1 eller 2 frakker her 17 mai.
|
|
|
|
#149 |
|
Semiaktiv
Ja, det er veldig lokalt.
|
|
|
#150 |
|
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Det har iallefall vært veldig greia her i området. Jeg husker jeg som lita planla russefrakken min.
|
|
|
|
#151 |
|
X First Lady
Storesøster hadde russefrakk og den fikk hun tegnet på av ei venninne. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Så trist at de har droppet frakkene, det var jo virkelig en helt lokaltypisk tradisjon!
|
|
|
#153 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg har aldri sett russefrakk før jeg. Hva er greia med de? Skal det være et budskap på de? |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Det er en labfrakk, og så dekorerer man den så personlig som mulig, hvis jeg har skjønt det riktig.
|
|
|
#155 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Jeg hadde russ i fjor og russetiden hennes var til forveksling lik min tjue år tidligere. Her i byen finnes ikke russebusser og i følge min politivenninne var årets kull heller kjedelige og ordentlige. Slik russefeiringa er her har jeg ikke noe behov for å avskaffe. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Mht de scenene Stompa beskriver bør ikke russefeiringen starte før 1. juni. Start 1. juni ish når man VIRKELIG er ferdig med 13 års skolegang, eksamen og alt er unnagjort og slipp 3. klassene fri da og la dem holde på til skoleslutt. Jeg har ikke behov for å ha russ 17. mai i eget tog - ihvertfall ikke i den forfatningen jeg så dem i år.
|
|
|
#157 |
|
Semiaktiv
Den skal bare dekoreres, og det kan være alt mellom himmel og jord. Men det gjenspeiler vel ofte den enkelte russens personlighet og interesseområde. Her er eksempel. Det er et særtrøndersk fenomen, og det har til og med vært ustilling av russefrakker på folkemuseet.
|
|
|
#158 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Ja, hva er greia? De må jo ha misforstått fra et år påsken var senere, og trodd at alle russetider begynte rett over påske? Herlighet. Slutten av mars er for tidlig med russetid, ja.
|
|
|
#159 |
|
både her og der
|
Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?Har ikke lest alle innleggene, men ja, det bør den, i alle fall i sin nåværende form. I de siste ukene har jeg prøvd å forberede tredjeklasseelevene mine til eksamen i norsk. Det er et paradoks at jo mer de nærmer seg eksamen og jo mer intense eksamensforberedelsene er, jo mer utkjørte er de av russefeiringa. Å ha en klasse som består av elever som så vidt greier å holde seg våken i timen eller hoster som besatt, er ikke særlig givende. De feirer at de er ferdig når det viktigste gjenstår. Er så lei!
|
|
|
#160 |
|
Erfaren nok
|
Jeg og.
|
![]() |
|
|