Sv: Rasisme
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Ja, det kan være et poeng det, bina, men neger er ikke et norsk ord og språket er ikke statisk, så hvis man blir fortalt at "hey, hadde du giddet å slutte å bruke det ordet da det for grådig mange oppleves sårt og nedsettende?" så bør man evne å ta til seg ordene og lete etter nye ord å erstatte neger med.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal snakke om mennesker med hudfarge, jeg. Hva gjør man så med sine hvite venner? "Du, han ariske vennen din vet du, han lyshuda ..." Alle har da et navn, og ser ut som seg selv, og kler seg på en viss måte, er en viss høyde, bor et visst sted, det finnes virkelig annet å beskrive ved en person. Det er ikke noe stress, man skal ikke liste seg på tå for ikke å fornærme noen, det er tvert om ganske lett å respektere andre nok til å ikke sette de i bås eller dele de inn i grupper som består av "dem" og "oss".
Selvsagt prøver man å tilpasse seg - men det spiller ingen rolle om ordet neger ikke egentlig er et norsk ord. Det har på ett tidspunkt (lenge før min tid, så jeg vet ikke når) gått inn i det norske språket, og har inntil for ikke så mange år siden også vært brukt i lærebøker for skolebarn.
Jeg ser ikke noe nedsettende i å beskrive folks utseende, når man skal forklare for en tredjeperson hvem Johan er. Om jeg beskriver han som "han lille koreaneren" eller "han hissige trønderen" - det er ett fett. Det er jo bare for å forklare hvem jeg mener, sånn at den andre skjønner hvem Johan er. Og hudfarge er nå en ganske synlig del av et menneske, da.
|