Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store kalkuntråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-15, 20:52   #11
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

Å gudameg. Så mett.

Etter å ha servert helt vanlig Rema 1000 Solvinge kalkun med 7% salt, så ble det mye skryt.
Den tålte saltlaken godt. Så var det en svær kalkun, nesten 8 kg. Kan være at en liten hadde blitt mer gjennomtrengt.

Mye skryt på at den var mør og ikke tørr.

Den Pionerkvinnens favoritt saltlake oppskriften prøvde jeg å regne ut, og kom fram til 7 liter vann og 350 g salt.

Jeg kokte bare opp 1 liter vann med salt, sukker og krydder. Jeg tenkte at 7 liter ville bruke timesvis på å bli kald. Jeg brukte 6 liter kaldt vann til å spe ut den varme laken.

Jeg hadde ikke nok til å kopiere oppskriften 100%, er litt irriterende at den står helt i bunnen. Jeg brukte bare 2 dl eplesideeddik, 2 dl brunt sukker, og mindre krydder. Neste år skal jeg passe på å ha i mer pepper og kanskje nellik i tillegg?

jeg skal aldri steke kalkun i slik stekepose mer ihvertfall. Jeg brukte stekeoppskriften til Pionerkvinnen også, med aluminiumsfolie. Plast stekepose synes jeg gjør kalkunen tørrkokt, fordi jeg ikke kommer til og får penslet den skikkelig.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
ertesalat, kalkun, stuffing, waldorfsalat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.